מצעד הערים הפופולריות לרכישת דירות חדשות: תל-אביב בשפל של 15 שנה; מי במקום הראשון?

חגיגה לקבלני ראשל"צ, שלקחה את המקום הראשון בשנה השנייה ברציפות • במקום השני ניצבת ירושלים, אחריה ראש-העין וחיפה, ואת החמישייה הראשונה סוגרת פ"ת • מי שבולטת בטבלת הערים הנמכרות היא דווקא הנעדרת מחמש הגדולות – ת"א • הסיבה המיידית לשפל הגדול היא הפעילות הממשלתית נגד משקיעים ותוצרי לוואי של מחיר למשתכן

בנייה בראשון לציון / צילום: תמר מצפי
בנייה בראשון לציון / צילום: תמר מצפי

חגיגה לקבלנים בראשון-לציון: העיר זוכה בתואר "העיר הפופולרית ביותר ברכישת דירות חדשות" ב-2018, זו השנה השנייה ברציפות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שמתפרסמים היום, במהלך השנה שעברה נמכרו בראשון-לציון 1,220 דירות. מדובר בעלייה של 8.6% לעומת 2017, אז נמכרו בה 1,123 דירות חדשות.

במקום השני במכירת דירות חדשות ניצבת ירושלים, בה נמכרו 1,076 דירות. במקום השלישי ראש-העין (1,069 דירות), לאחר מכן חיפה (887 דירות), וסוגרת את החמישייה הראשונה פתח-תקווה עם 857 דירות. מי שבולטת בטבלת הערים הנמכרות ביותר היא דווקא העיר שנעדרת מחמש הגדולות - תל-אביב.

נראה כי בירת הנדל"ן במשבר, שלא היה כמותו שנים רבות. מאז 2004 לפחות לא נרשמו מכירות כל-כך דלות של דירות חדשות בתל-אביב - 807 בלבד. ולמען הדיוק, רק ב-2004 וב-2009 נרשמו היקפי מכירות שנמוכים מ-1,000 בשנה.

הסיבה המיידית לשפל הגדול היא הפעילות הממשלתית נגד משקיעים ותוצרי לוואי של "מחיר למשתכן". בדיקות שערך הכלכלן הראשי באוצר במהלך השנים האחרונות העלו כי למעלה ממחצית מרוכשי הדירות החדשות בתל-אביב וחברי קבוצות הרכישה הם משקיעים אמידים. עם העלאת מס הרכישה במהלך 2015 המשקיעים נחתכו מתל-אביב, כמו גם מכלל המדינה. גם תושבי חוץ שרכשו דירות יוקרה בשנים שעברו - כבר לא פוקדים את העיר כבעבר.

בנוסף, תוכנית מחיר למשתכן פגעה מאוד במשפרי הדיור, שכן הורידה את הביקושים לדירות שלהם והביאה למצב שבו הם מתקשים למכור אותן, ודאי במחירים שלהם ציפו בעבר. זה גורם לכך שאף הם הורידו את הביקושים שלהם לדירות חדשות, ומכיוון שמשקלם בתל-אביב גבוה יחסית לזה של זוגות צעירים - הביקושים לדירות חדשות בעיר הגדולה ירדו בצורה תלולה. וכך, בעוד ב-2014 נרשם שיא שנתי של רכישת דירות חדשות - מאז המגמה היא נפילה.

"אלופת המכירות" של 2017 ו-2018, ראשון-לציון, היא עיר שמזוהה בעיקר עם "מחיר למשתכן", וכמותה גם ראש-העין.

ברשימת הערים בהן נמכרו מעל 500 דירות, בולטת הרצליה עם הקפיצה הגדולה ביותר בין 2017 ל-2018, מ-348 דירות, למכירות של 706 דירות ב-2018. מדובר בעלייה של כ-103%. את הקפיצה הגדולה יש לייחס למכירות במתחם גליל ים, שם נמכרו דירות רבות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.