הגאווה של כ"ץ, הצפיפות - של הנוסעים

מקבלי ההחלטות מתעלמים מהדחיפות לרכוש קרונות נוספים, שיפחיתו עומסים

רכבת ישראל / צילום: ליהי אליהו
רכבת ישראל / צילום: ליהי אליהו

את נוסעי רכבת ישראל, שנאלצים לעמוד מדי בוקר בנסיעה למקום עבודתם ולהידחס בתוך הקרונות העמוסים, לא מעניינות תוצאות הפריימריז של הליכוד. שם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, שאחראי על איכות השירות של התחבורה הציבורית בישראל, דווקא התברג למקום גבוה.

כ"ץ משוכנע כי חברי הליכוד הביעו את הערכתם לעשייתו כשר התחבורה. לתפיסתו, במקומות שבהם לתקשורת "כואב" לפרגן הוא קיבל סוף-סוף אות הערכה מחבריו למפלגה. אלא שבמציאות הפער בין הנאמר בראיונות לבין תחושת הנוסעים הוא תהומי, ואת הצלחתו של כ"ץ בפריימריז ניתן לקשר, בין היתר, ליכולתו הנדירה להתעלם מהביקורת. כ"ץ דוגל בגישה של נתניהו, שהתקשורת במקרה הטוב לא מפרגנת ובטח שלא יודעת להעריך את עשייתו.

שר התחבורה קיבל בירושה הזנחה ארוכת-שנים בתחום התשתיות? הוא חיבר את הנגב, הגליל וירושלים למרכז בכבישים וברכבות, אבל מה לגבי רמת השירות לנוסע באותם הקווים החדשים? עם כל אלה יצטרך להתמודד כבר יורשו בתפקיד.

כדאי להסתכל על קבוצות פייסבוק שנפתחו על ידי נוסעי הרכבת או לבקר בדף הרשמי של רכבת ישראל - חברה ממשלתית שדורגה על ידי אלפי גולשים בציון של 1.5 מתוך 5 - כדי להבין שלא מדובר רק בחוסר פרגון של תקשורת קטנונית.

העומסים הכבדים הם תופעה יום-יומית. בימי ראשון וחמישי, עם נסיעות החיילים, המצב כל כך חמור שאנשים כלל לא מצליחים לעלות לרכבות. העומסים הם לא רק בקרונות, אלא גם בכניסה לתחנות. זאת, כי אין מספיק מאבטחים בכניסה. הרכבת נאלצה לאחרונה לקצץ את היקף משרות המאבטחים בשל מגבלות התקציב - דבר שמייצר תורים ארוכים. בואו לא נשכח גם את התקלות שמתרחשות לא רק בקו המהיר לירושלים שאותן מתרצים ברכבת בעובדה שמדובר בשלב ההרצה החינמי - אלא גם בכלל קווי רכבת ישראל.

ובחזרה לעומסים בקרונות. לעיתים נדמה כי הסוגיה לא באמת מעניינת את הפקידים הבכירים שמשפיעים בדרך זו אחרת על הצטיידות הרכבת בקרונות וקטרים, ואולי כאן זה המקום להתערבות של שר התחבורה.

תוכנית רכש החירום של הרכבת נמצאת בדיונים של נציגי משרד האוצר, משרד התחבורה ואנשי הרכבת כבר כמה חודשים. מדובר ברכישת קרונות וקטרים במיליארד שקל - "המנה השביעית", שאמורה בעיקר לתת מענה לביקוש העולה לשירותי הרכבת. המנה השישית אגב, עדיין בדרך, היא אמורה להתחיל להגיע ביוני 2019. בגלל שיצאה לדרך באיחור רב ובאופן חלקי בלבד, נסיעה בקווים המרכזיים של רכבת ישראל מזכירה היום את הנסיעה ברכבות של מדינות עולם שלישי.

את הקרונות לוקח שנה לייצר וכדי שהרכבת לא תיקלע שוב למצב בו נמצאת היום בהמתנה לקרונות שבדרך, יש חשיבות שההזמנה לא תתעכב הפעם. במסדרונות האוצר ומשרד התחבורה מאמינים שהרכש ייצא לדרך תוך כמה שבועות, אבל ברכבת מתקשים להאמין ומתארים תמונה פסימית בה יתחלף השר והתוכנית עדיין לא תאושר.

הסאגה שמתעוררת בכל הזמנת הציוד בין הרכבת לאוצר אינה חדשה והיא מבוססת על דרישת האוצר מהרכבת לצאת למכרז חדש לרכישת הקטרים - במקום לממש את האופציות הקיימות בחוזה הבעייתי מול בומברדייה, שזכה לביקורת נוקבת של מבקר המדינה. הדרישה לצאת למכרז קיימת כבר שנים, אך הרכבת התמהמהה עם כתיבתו ולבסוף באוצר דרשו שהרכבת לפחות "תראה כוונה" של היציאה למכרז.

וראו איזה פלא - רק לאחרונה הוציאה הרכבת מכרז לאיתור מומחה שיכתוב אותו. מתי המכרז עצמו יהיה מוכן ומתי יוזמן הציוד הנדרש - הזמן יראה, ואתם בינתיים נמשיך להצטופף ברכבת.