חדשנות, עניין וסיפוק אישי: בצבא לומדים לעבוד "כמו בהייטק"

סרן דוריס פטלון, מהנדסת מכונות, יזמה את הקמתו של פורטל פרויקטים בחטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) של צה"ל • המטרה: לאפשר לחיילות וחיילים להתנסות בפרויקטים שמעניינים אותם • בין הפרויקטים בפיתוח: ג'יפ האמר רובוטי, רחפן לפיזור הפגנות ואפילו רכב אוטונומי

סרן דוריס פטלון / צילום: דובר צה"ל
סרן דוריס פטלון / צילום: דובר צה"ל

החטיבה הטכנולוגית ליבשה (חט"ל) של צה"ל היא אחד הגופים ההנדסיים הגדולים בישראל. אלפי העובדים, רובם מהנדסות ומהנדסים בתחומים טכנולוגיים שונים, משובצים למחלקות ולמדורים בהתאם לפרויקטים שנמצאים בפיתוח, בהם הכרב"מ - רכב אוטונומי בתוך שלדה של טנדר צה"לי; רכב טקטי משוריין רובוטי, שמזכיר את רכב החלל מהסרט 'ארמגדון'; רובוטים אחרים שפותחו כאן הם ה"פרובוט", שנושא את הציוד הקרבי לצד החיילים בשטח בתוספת מקלע פעיל, וג'יפ האמר רובוטי שמפטרל לאורך הגדר בעזה ומונע סיכון חיי חיילים. לא רחוק משם מפתחים רחפן לוגיסטי צה"לי, ורחפן בשם "ים של דמעות", שנועד לפזר הפגנות בעזרת גז מדמיע.

אנשי היחידה לא הסתפקו בפרויקטים אליהם הוצבו - רעיון של קצינה נלהבת הכניס את רוח ההייטק האזרחי היישר אל לב המסגרת הצה"לית הנוקשה. סרן דוריס פטלון, עתודאית, מהנדסת מכונות וסטודנטית לתואר שני בהנדסה ביו-רפואית בטכניון, יזמה את "פורטל הפרויקטים", אתר פנימי של היחידה שמאפשר לכל חייל וקצינה להכיר את הפרויקטים השונים שמתבצעים ביחידה ולהצטרף לעבודה בכל פרויקט שמעניין אותם. מרבית זמנם של החיילים יוקדש לפרויקט אליו שובצו על ידי הצבא, אך באפשרותם יהיה להשקיע 20% מזמנם במה שמלהיב אותם ואותן, ואולי גם יביא למיצוי טוב יותר של יכולותיהם.

פטלון מספרת ל"גלובס": "התפקיד הראשון שלי בחט"ל היה מעניין מאוד ולמדתי המון, אבל זה לא קורה לכולם. רצינו לאפשר לאנשים לעסוק במה שהם רוצים ועדיין להשאר במסגרת אילוצי המערכת, וכך נולד רעיון פורטל הפרויקטים". פטלון ביקשה פגישה עם ראש חט"ל, תא״ל זיו אבטליון, שנושאה היה 'איך מעלים את המוטיבציה לקצינים ביחידה'. הבעיה העיקרית, צריך להבין, היא הנטיה של מרבית הקצינים והקצינות לעזוב את השירות ברגע שמסתיימות שנות המחוייבות שלהם - אולי בגלל שיעמום, אולי משום שההייטק קורא להם.

במסגרות השונות בחט"ל מתנהלים בכל עת קרוב לוודאי כמה מאות פרויקטים הנדסיים. כיוון שכך, אנשים לרוב לא מכירים פרויקטים אחרים, או את האנשים שמובילים אותם. פורטל הפרויקטים מאפשר להם למצוא את כל המידע על פרויקטים שבביצוע או בתכנון ולהצטרף למה שמעניין אותם. פטלון מתלהבת: "תוך כדי שבנינו את הפורטל יצא לי לראות פרויקטים מדהימים שקורים פה בחטיבה: יש פה טכנולוגיות מצוינות שמי שעוסק במדור מסוים לא בהכרח רואה את הכל. לכל אחד יש את המחוייבות לתפקיד שלו אבל אנחנו אומרים - 'בואו תעשו בנוסף משהו שיש לכם תשוקה אליו, גם אם זה לא בתחום שלכם'. לכולם יש תחומי עניין מעבר לעבודה ולמקצוע והמטרה היא לתת לאנשים להתבטא, לעשות חדשנות, לעשות טכנולוגיה שמעבר לדברים הרגילים".

להתנסות ולהתפתח מבחינה מקצועית

כמו בעולם ההייטק, גם בצה"ל למדו והפנימו את חשיבות החדשנות והצורך לייצר אותה. רס"ן טל ליבוביץ' הוא מפקד מעבדת החדשנות של חט"ל, ושותף לקידום פורטל הפרויקטים: "בסופו של דבר אנחנו כראשי מדורים אחראים על הפרויקטים שלנו, על תחומי הטכנולוגיה שלנו, אבל אנחנו גם מפקדים ולכן אחראים פרסונלית על האנשים שתחתינו. אחד התפקידים זה לדאוג לכל המעטפת, לדאוג שאנשים יתפתחו מבחינה מקצועית. כולם פה מבינים את זה".

כדי לקדם רעיון של חדשנות פתוחה בצבא היה צריך להתמודד עם חשדנות של מפקדים והחשש שהחיילים שלהם יזלגו לכל מיני פרויקטים מושכים וישאירו אותם לבד עם פרויקטי זיווד או לוגיסטיקה. פטלון מסבירה: "שאלו אותנו בהתחלה איזו סיבה יש לראש מדור לשחרר את הקצינים שלו לפרויקטים אחרים, אבל התודעה הארגונית משתנה. המסגרת הצה"לית מתאימה את עצמה לחדשנות של היום ולחשיבה של הצעירים היום. המפקדים אימצו את זה בשתי ידיים, ומעודדים את הקצינים שלהם לקחת חלק בפרויקטים מתוך הבנה שאם הוא לא יפתח את הקצין שלו ויתן לו רק עבודה שלא מעניינת אותו, הוא בסוף יילך".

הרעיון מזכיר כמה יחידות מודיעין מובחרות, שבהן יש פחות היררכיה ודעתם של הצעירים חשובה כמו של הוותיקים.

פטלון: "לחלוטין. אבל לא מדובר רק ביכולת להשפיע אלא גם, ואולי בעיקר, שבירת חומות ארגוניות: קצין יכול לתרום ולהשפיע אבל הוא לא יודע איזה צרכים יש לארגון. ומהכיוון ההפוך - ראש מדור שיש לו צורך, לא יודע אם יש אנשים שמבינים בנושא. הפרויקט מאפשר לפרוץ דרכים".

פורטל הפרויקטים עלה לאוויר לפני כחודשיים ועד היום הוזנו אליו 45 פרויקטים. כדי לעורר את המודעות של כל חיילי היחידה נערך אירוע השקה המוני כמו בהייטק, עם יריד פרויקטים וטכנולוגיות שבו כל ראש מדור עומד בדוכן ועושה כמיטב יכולתו להציג את הפרוייקטים שמתבצעים אצלו כדי למשוך אליו מהנדסות. היום ממשיך אל תוך הלילה, עם מרתון פיתוח פרויקטים בסגנון האקאתון, כשבבוקר כל הפרויקטים מוצגים בפני מפקדי היחידה. "הרעיון היה להתחיל לעבוד בתנופה, סוג של יריית פתיחה, שאנשים יבינו שהאירוע הזה קורה" אומר ליבוביץ'.

סרן עמית נימני הוא קצין במדור נגמ"ש כבד בענף רק"ם (רכב קרקעי משוריין), שהקים לאחרונה פרויקט של פיתוח רחפן שיובל על גבי כלי הרכב ויאפשר לכוחות לשגר אותו ולקבל ראייה מרחבית מבלי להסתכן. "היו לנו פערים ביכולת לממש את הרעיון כי אנחנו מהנדסי מכניקה ולא ידענו להתמודד איתם. הפורטל איפשר לנו השלים את היכולות, התחילו לפנות אלי אנשים מכל הדיסציפלינות - מהנדסי חשמל, מדעי המחשב, אווירונאוטיקה, פיזיקאיות, מהנדסות מערכת - תשעה אנשים. התחלנו לייצר סיעור מוחות וזה מתקדם מצוין. יש אפשרות לכל אחד לתת את הפן שלו ונוצר שילוב מנצח שלא היינו מצליחים לייצר לפני כן. התחושה שלי ושל אנשי הצוות היא שזה נותן מוטיבציה, כי זה סוג עבודה הנדסית וטכנית שאנשים מחפשים בנרות, וגם אין פערי דרגות כי כולם חבר'ה צעירים. בנוסף, זה מייצר סביבת עבודה שמאוד כיף לעבוד בה ותורם לפיתוח מקצועי ואישי".

"הדרג הבכיר מבין שקורה פה משהו"

הדרג הבכיר בחט"ל הולך ומתלהב מהרוח החדשה ששוררת ביחידה. פטלון אומרת: "הם מבינים שקורה פה משהו, שבאמת נוצר משהו חדש ושהחיבוריות הזאת של האנשים מייצרת תועלות שלא היו מצליחים להביא בצורה אחרת. יש הנחייה ברורה של רחט"ל ושל כל ראשי המחלקות שצריך לאפשר את זה לכל חייל שרוצה".

ליבוביץ' מוסיף: "כמו כל דבר, אנחנו צריכים לתחזק את זה. המשימה שלנו זה להראות את ההצלחות: בעוד כמה חודשים יהיו פרויקטים שיבשילו לכדי יכולות מבצעיות אמיתיות ואז נפרסם את ההצלחות בתוך הארגון ונייצר את המחזור הבא שישתתף בפעילות".

הפורטל, ניתן להתרשם, הוא רק שלב אחד מתוך מגמה כללית של אימוץ רוח עבודה מעולם ההייטק. עכשים מדברים שם גם על הקמת "קהילת מובילי חט"ל", שבמסגרתה תהיה פעילות העשרה ותמיכה - ביקורים בתעשייה מחוץ לצבא, הרצאות ומפגשי נטוורקינג של אנשי היחידה.

כיצד מפקדים בצה"ל מקבלים את רוח הפתיחות החדשה הזאת?

פטלון: "בחט"ל הבינו שאין מה לעשות, חייבים להתקדם הן בחשיבה וגם בשביל שביעות הרצון של המהנדסים והקצינים, כדי שלא יברחו מוחות".

ליבוביץ': "זה גם חלק מאסטרטגיית החדשנות של הארגון. פעם בשנה אנחנו מארגנים האקתון גדול מאוד במטרה לאסוף יוזמות מאנשים מכל זרוע היבשה ומהשטח - ואז מביאים מהנדסים לבוא ולממש את הרעיון הזה. אנחנו מנסים לשקף החוצה שאנחנו פתוחים כדי שאנשים יבינו שהם יכולים וליזום ושיבינו מה הפוטנציאל של הארגון".

את רואה בכך הכנה לאזרחות?

פטלון: "אנחנו מקווים שהם ישארו פה..."