לאומי פיטר עובדות אחרי לידה? בבנק מכחישים את הטענות

ח"כ מיכל בירן טוענת במכתב למנכ"לית לאומי: "שורה של מקרים חמורים של פגיעה בזכות לשוויון הזדמנויות בעבודה" • הבנק: "נושא המגדר וההריון אינם בשום אופן חלק מהשיקולים"

ח"כ מיכל בירן / צילום: מיכל בירן
ח"כ מיכל בירן / צילום: מיכל בירן

חברת הכנסת מיכל בירן (עבודה) פנתה לאחרונה למנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, במכתב ובו היא טוענת כי בנק לאומי פוגע בנשים ששוהות בחופשת לידה. לטענת בירן, לאחרונה הובאו לידיעתה כמה מקרים שבהם גורמים בבנק לאומי מנעו מעובדות בחופשת לידה לעלות לוועדת קביעות בבנק, וכך הביאו לפיטוריהן הלכה למעשה.

לדברי בירן, העובדות שדיווחו לה על כך הן עובדות מסורות שלאחר שנים של עבודה בבנק ציפו לקבל את הקביעות הנכספת, אך למרות שקיבלו חוות-דעת טובות ממנהליהן וחלקן אף הועלו בדרגה נמנע מהן לעלות לוועדת הקביעות של הבנק.

אחת העובדות שעליה מדברת בירן מספרת כי מועד הלידה שלה נפל בסמוך למועד המשוער של כינוס ועדת הקביעות, אך הגורמים הרלוונטיים בבנק סירבו להסגיר בפניה את המועד המדויק. "כשבוע לאחר שילדה עודכנה העובדת על ידי חבריה - במקום על ידי המנהלים שלה - כי הוועדה התקיימה באותו יום, ללא ידיעתה. לפי בירן, מאוחר יותר עדכן אותה מנהל הסניף שבו עבדה כי הוועדה שלה נדחתה, אך כעבור כמה ימים, כשבועיים לאחר הלידה, הגיעה מנהלת משאבי אנוש אל ביתה והחתימה אותה בזמן שהיא מתאוששת ולא בקו הבריאות על טופס שלפיו היא לא תועלה לוועדת הקביעות - דבר שיוביל לסיום עבודתה בתוך חודשים ספורים.

"נוסף על מצוינות, נשקלים צורכי הבנק"

במכתב ששלחה לרוסק-עמינח, כותבת בירן: "מדובר בשורה של מקרים חמורים של פגיעה בזכות לשוויון הזדמנויות בעבודה. כאישה בהריון, אני נדהמת לגלות שבשנת 2019 לידה או חופשת לידה נדמית למעסיק כעילה לפגיעה בעובדות. מדובר באפליה בוטה על רקע מגדרי".

בבנק לאומי דוחים את הטענות של בירן בתוקף. לדברי הבנק, "הקריטריונים לקבלת קביעות בבנק לאומי הם שבנוסף למצוינות בעבודה יש גם שיקולים של צורכי הבנק, אשר משנה את מבנהו הארגוני כחלק מהשינויים התכופים המתרחשים בשוק התעסוקה ובהתאם בונה תפקידים חדשים".

עוד נמסר מטעמו של לאומי: "נושא המגדר וההריון לא היו ואינם בשום אופן חלק ממערך השיקולים של הבנק. הבנק מתגאה בהיותו בנק ש-62% מהעובדים בו הן נשים".

בעניין ועדות הקביעות נמסר: "תהליך קבלת הקביעות אינו מתמצה רק בוועדת הקביעות עצמה. מקדימים אותה מהלכים רבים של תכנון כוח אדם בבנק ובחינה פרטנית של הצרכים הארגוניים ושל מאפייני העובד".