שונאים אותנו בחו"ל? מדינות העולם התחילו להילחם על התייר הישראלי

הישראלי נחשב לתייר נחשק לא רק כי הוא מוציא יותר כסף, אלא כי בשונה מהתייר האירופאי למשל, הוא טס לאורך כל השנה ולא רק בחופשת החורף או הקיץ • איך זה שפתאום כולם רוצים את התייר הישראלי?

תיירות, חופשה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock
תיירות, חופשה / צילום אילוסטרציה: Shutterstock

תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית IMTM שנערכה כאן השבוע קיבצה למעלה מ-50 מדינות ו-20 שרי תיירות שסימנו את התייר הישראלי ככזה ששווה להילחם עליו. גם הביתנים של המדינות גדלו, ולפי המציגים הם אף התייקרו ב-20% לעומת השנה הקודמת.

רשימת המדינות שהציגה השנה הייתה מגוונת ומעניינת: החל מיפן שהגדילה משמעותית את הביתן שלה, עבור בטייוואן, אזרבייג'ן, אוזבקיסטן, הודו (כולל ביתן נפרד למדינת קרלה), סרי לנקה, רואנדה וגוואטמלה. זאת, במקביל לחברות תעופה דוגמת קוואנטס האוסטרלית שכלל לא מפעילה טיסות ישירות לישראל; לצד LATAM מדרום אמריקה שהחלה להפעיל לאחרונה קו ישיר מתל-אביב לברזיל ולצ'ילה.

המשותף לכל המציגים: כולם רוצים את התייר הישראלי. וכנראה שהם לא טועים. 8.5 מיליון ישראלים טסו בשנה שעברה - גידול של 12% לעומת השנה הקודמת. לפי נתוני הלמ"ס, 2.3 מיליון מתוכם טסו בחודשי הקיץ וכ-2 מיליון טסו לפחות פעם אחת לאורך השנה, כאשר 40% מהטסים שהו ביעד בין 5 ל-9 ימים.

הישראלי נחשב לתייר נחשק לא רק כי הוא מוציא יותר כסף, אלא כי בשונה מהתייר האירופאי למשל, הוא טס לאורך כל השנה ולא רק בחופשת החורף או הקיץ. כך שהוא ממלא את המלונות גם בחודשים החלשים יותר בשנה.

"באים עם מזוודה ריקה ומעמיסים בחנויות"

"אתם פשוט קונים בטירוף", אמרה לי אחת הנציגות בביתן הגדול של פולין. "היקף ההוצאה של התייר הישראלי גבוהה בעשרות אחוזים מזו של תייר ממדינות אירופה. הישראלים באים עם מזוודה ריקה ומעמיסים בחנויות, מציפים את הקניונים, וזה משתלם לא רק למי שעוסק בענף התיירות. פולין היא יעד מושלם עבורכם".

בביתן של אזרבייג'ן, שהיה גדול ומושקע, הסביר לנו הנציג האזרי בעיניים בוהקות כי "מונית משדה התעופה לעיר עולה 5 אירו, ואילו מונית בתוך העיר תעלה 2 אירו". הישראלים, כך הבינו גם האזרים, מחפשים אחד יעד זול. "היקף הישראלים שביקר אצלנו גדל ב-160% לעומת השנה הקודמת. יש אצלנו מלונות של כל המותגים הגדולים, אנחנו עם מאוד שירותי וחם", סיפר.

יש להניח כי מרבית הישראלים נחתו בבאקו אחרי דיל זול במיוחד שהם מצאו, או בעקבות שיווק מפה לאוזן כששמעו על היעד הזול והיפה. באקו בפרט ואזרבייג'ן בכלל, היא יעד טרי יחסית לתיירים. המדינה שמונה 10 מיליון תושבים, ושיש בה נופים מגוונים מהרים מושלגים ועד לרצועות חופי ים, הצליחה להביא ב-2018 רק 2.8 מיליון תיירים - רובם מרוסיה וממדינות המפרץ. עכשיו היא רוצה את הישראלים ומציעה להם "דיל" שהוא בבחינת 'Win-Win' - אנחנו נשלם רק 5 אירו על מונית, אבל נבוא עם הכיס העמוק שלנו, הרגל ידוע של התייר הישראלי, זה שבחו"ל לא עושה חשבון כמעט לכלום, באופן קיצוני יותר מאשר תיירים ממדינות אחרות. לא במקרה התייר הישראלי קיבל קשה את העובדה שעל מזוודה צריך לשלם, כי לטוס עם טרולי בלבד מבלי להעמיס קניות מרגיש כמו חופשה לא מושלמת.

"הסקרנות של הישראלים מצוינת לנו"

אבל לא רק מדינות שמציעות חופשה זולה פוזלות לכאן. גם בסרי לנקה או באיים המלדיביים זיהו את הפוטנציאל, ומארגני טיולים לשני היעדים האקזוטיים הללו סיפרו שהישראלים "נוהרים בהמוניהם".

"אנחנו רואים הזמנות ל-3-4 שבועות, לריזורטים שעולים לפחות 500 דולר ללילה. זו חופשה שעולה אלפי דולרים, ויש לזה ביקוש שרק הולך וגדל", הם מספרים לנו. "הישראלים מחפשים אחר יעדים חדשים, והסקרנות הזאת מצוינת לנו", אומרת מארגנת טיולים בטייוואן. "הפכנו לאחד היעדים המבוקשים, וכל שנה אנחנו רואים גידול במספר הישראלים שבאים. זה נהדר, אנחנו אוהבים אתכם".

המשותף לסרי לנקה, למלדיביים ולטייוואן הוא שמדובר ביעדים שאין אליהם טיסה ישירה מתל-אביב, מה שלא מונע מהן לשווק את עצמן במלוא הכוח. גם הביתן של יפן, יעד שגם אליו אין טיסות ישירות, גדל כאמור השנה. ברושורים, מפות ומדריכי טיול בעברית מחולקים לכל דורש עם חיוך וקידה. "למה אתם רוצים את הישראלים?", אנחנו שואלים, "המדינה שלכם, עם קוד הנימוס הכי מחמיר שיש, לא תעמוד בחוצפה הישראלית כשנציף אתכם".

הנציג שמולי מצחקק כמי שיודע על מה אני מדברת, הוא כבר ביקר כאן כמה פעמים. "הקהל שבא ליפן הוא שונה, זה לא יעד זול", הוא אומר ומסביר באותה נשימה שבתנועה ההפוכה המצב שונה: רק 20 אלף תיירים הגיעו לישראל מיפן ב-2018. הם פחות נמשכים לארץ הקודש, בוודאי מטעמי דת - הסיבה מספר אחת שבגללה מגיעים לכאן מרבית התיירים. "ביפן התפיסה הרווחת היא שישראל היא מדינה מסוכנת... יש הרבה עבודה לעשות, אבל אנחנו בכיוון", הוא נשמע אופטימי.

אז טיסות ישירות ליפן עדיין אין, אבל החל מספטמבר הקרוב יופעלו טיסות צ'רטר של סאן דור עבור "פליי איסט" מקבוצת אופקים מתל-אביב לטוקיו. ואם המודל יהיה מוצלח, הוא עשוי להתרחב. לתשומת-לב היפנים ובכלל.

אין ספק שזה נעים להיות מחוזרים, וודאי נחמד שרוצים אותנו במדינות המעניינות והמסקרנות הללו. אלא שחובת ההוכחה מוטלת עלינו: להראות שהתייר הישראלי יכול להיות גם שגריר שיכול לשנות את התדמית של מדינת ישראל ולהביא לכך שעל הטיסה בחזרה לתל-אביב יהיו גם יפנים וגם תיירים מאזרבייג'ן.