מושל קליפורניה: חברות הטכנולוגיה צריכות לחלוק את רווחיהן עם תושבי המדינה

במהלך נאומו על מצב המדינה אמש, הציע המושל גאווין ניוסום כי חלק מרווחי חברות הטכנולוגיה הגדולות יועברו לתושבי המדינה בעזרת "דיבידנד דיגיטלי"

גאווין ניוסום, מושל קליפורניה / צילום: רויטרס
גאווין ניוסום, מושל קליפורניה / צילום: רויטרס

גאווין ניוסום, מושל קליפורניה, הציע שחלק מרווחי חברות הטכנולוגיה הגדולות יועברו לתושבי המדינה בעזרת "דיבידנד דיגיטלי". במהלך נאומו על מצב המדינה אמש, ניוסום אמר כי בעוד שקליפורניה גאה להיות הבית של חברות הטכנולוגיה, עליהן לשתף בחלק מהרווחים, והתייחס גם לסוגיה של הגנה על מידע אישי של הצרכנים שחברות הטכנולוגיה אוספות. בקליפורניה נמצאים המשרדים הראשיים של ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק וגוגל, שרוב הכנסותיהן מגיעות מפרסום מותאם אישית המתבסס על דאטה אישי שנאסף על המשתמשים.

ניוסום אמר כי החברות מרוויחות מיליארדי דולרים באמצעות "איסוף ומונטיזציה של הדאטה הפרטי שלנו וחובתנו להגן עליו. לצרכנים יש את הזכות לדעת ולשלוט בדרכים בהן עושים שימוש בדאטה שלהם. בנוסף, הצרכנים בקליפורניה צריכים להיות שותפים לעושר שנוצר מהדאטה שלהם. לכן ביקשתי מהצוות שלי לכתוב הצעה לקבלת דיבידנד חדש מהדאטה עבור תושבי קליפורניה, כי אנחנו מכירים בכך שלדאטה יש ערך ושהוא שייך לכם. אנחנו יכולים לעשות משהו נועז במרחב הזה".

ניוסום נכנס לתפקידו לפני כחודש, אך הצעתו מהווה המשך לחקיקה הנוגעת לדאטה והגנה על פרטיות שכבר עברה בקליפורניה בשנה שעברה. החוק מאפשר לצרכנים במדינה לבקש מחברות הטכנולוגיה שאוספות מידע להסגיר איזה מידע אישי אספו עליהם, ולאיזו מטרות השתמשו בו, וכן לבקש מהן למחוק מידע אישי שנאסף. מספר גופי חדשות אמריקאיים ביקשו תגובה מגוגל ופייסבוק על הדברים של ניוסום, אך החברות לא הגיבו לבקשה לתגובה.