מעמק בית שאן לבורסה בת"א: פלציב תנסה להנפיק לפי שווי של 200 מיליון שקל

חברת תעשיית הפלסטיק מקיבוץ עין הנציב מבקשת לגייס 50 מיליון שקל לצורך הרחבת פעילותה • מציגה מחזור הכנסות שנתי של 300 מיליון שקל ורווח נקי של 17 מיליון שקל • בעלת מניות נוספת בחברה היא אמיליה של עודד פלר, המחזיקה ב-25% מהמניות

אמנון ברודי / צילום: איל יצהר
אמנון ברודי / צילום: איל יצהר

על רקע קיפאון מחודש בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בבורסת ת"א, פורסמה היום טיוטת תשקיף לקראת גיוס הון של חברת תעשיית הפלסטיק פלציב. במסגרת ההנפקה מתכננת החברה מקיבוץ עין הנציב לגייס כ-50 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף", וזאת באמצעות הנפקת כ-20% ממניותיה. את כספי ההנפקה מייעדת החברה להמשך התרחבותה.

כאמור, שוק הנפקות האקוויטי המתמודד בחודשים האחרונים עם מצב לא פשוט, ולא מעט הנפקות נדחו או התבטלו בשל חילוקי דעות על מחיר ההנפקה. זאת, לאחר שורה של הנפקות בשנתיים האחרונות, שבהן ספג ציבור המשקיעים הפסדים כבדים. 

מטיוטת התשקיף של פלציב עולה כי פעילותה התחילה ב-1973, עם הקמת מפעל לייצור פלסטיק בעין הנציב - קיבוץ דתי, הממוקם דרומית לבית שאן. מטה החברה ומרכז הפיתוח של פלציב ממוקמים גם כיום בקיבוץ, שם גם היא מחזיקה באחד המפעלים שלה. עד 2008 החזיק עין הנציב בחברה במלואה, ואז נכנסה החברה הבורסאית אמיליה של עודד פלר לשותפות בחברה, כשהשקיעה 30 מיליון שקל כנגד הקצאה של 25% ממניות פלציב, לפי שווי חברה של כ-110 מיליון שקל "אחרי הכסף". 

תוצאות פלציב בשנים האחרונות, במיליוני שקלים
 תוצאות פלציב בשנים האחרונות, במיליוני שקלים

לאחר ההנפקה המתוכננת, בהובלת רוסאריו קפיטל, חלקו של הקיבוץ בפלציב יעמוד על 60% וחלקה של אמיליה על 20%. ככל הידוע, מתוכננת ההנפקה להתבצע עד תחילת מארס. 

עברה להפסד בשוק הרכב

בשנים האחרונות (2015-2017) הציגה פלציב מחזור הכנסות שנתי של 290-300 מיליון שקל, לצד רווח נקי בטווח של 14-18 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הכנסותיה עלו ב-5% ל-233 מיליון שקל, בזכות הגדלת פעילות מגזרי חומרי הגלם, והעיבוד והאריזה, ובהמשך לשיפור של 14% ברווח התפעולי, שהגיע ל-18 מיליון שקל, בשורה התחתונה, הרווח הנקי שלה טיפס ב-18% והתקרב ל-14 מיליון שקל.

בסוף ספטמבר הונה העצמי של החברה עמד על 112 מיליון שקל, ולצד זאת, הציגה החברה התחייבויות שוטפות של 60 מיליון שקל, והתחייבויות לזמן ארוך של 114 מיליון שקל, עיקרן לבנקים.

הון עצמי וחלוקת דיבידנד
 הון עצמי וחלוקת דיבידנד

פלציב מייצרת ומשווקת מגוון מוצרים על בסיס פוליאתילן - חומר נפוץ בתעשייה - ומוצריה מבוססים על "פוליאתילן מוקצף ומצולב בעל תאים סגורים". מגזר הפעילות המרכזי של פלציב הוא מגזר חומרי הגלם, שבמסגרתו היא מייצרת חומרים מוקצפים מפוליאתילן ומוצרים סופיים, ובתשעת החודשים הראשונים של 2018, הכנסות פעילות זו עלו ב-6% ל-187 מיליון שקל, והרווח התפעולי של מגזר זה קפץ ב-26% ל-17 מיליון שקל.

נוסף על כך, פועלת פלציב בתחום העיבוד והאריזה, שבו היא מייצרת ומשווקת אריזות מפוליאתילן מוקצף, שההכנסות ממנו עלו בין ינואר לספטמבר 2018 ב-6% ל-36 מיליון שקל, אבל הרווח התפעולי שלו נותר ללא שינוי, ברמה של פחות מ-2 מיליון שקל.

בתקופה זו בלטה לשלילה פעילותה של פלציב בשוק הרכב, שבו היא מתכננת, מייצרת ומוכרת חלקים לבידוד חלקים שונים ברכב, עם מעבר להפסד תפעולי של קרוב ל-600 אלף שקל, אחרי רווח תפעולי של כ-700 אלף שקל בתקופה המקבילה ב-2017, וזאת למרות שהכנסות המגזר עלו ב-4% ל-30 מיליון שקל. הלקוחה המרכזית של פלציב בתחום הרכב היא קבוצת פולקסווגן וספקים המוכרים מערכות למכוניות מקבוצת פולקסווגן.

עוד עולה מטיוטת התשקיף כי עד לשנת 1996 מוצריה של פלציב נמכרו רק בישראל, ואילו כיום 75%-80% ממוצריה נמכרים ללקוחות בחו"ל, בעיקר בצפון אמריקה וכן באירופה (ובהתאם היקף ההכנסות מחו"ל), וכי מרבית לקוחותיה הם לקוחות תעשייתיים, "הרוכשים את מוצרי תחום הפעילות מהקבוצה כחומר גלם המשמש לייצור המוצרים על ידם".

לחברה מפעל בעין הנציב, וכן מפעל בארה"ב ובמדינות נוספות, ובסך הכל היא מעסיקה כ-650 עובדים, כ-250 מהם בישראל. מנכ"ל החברה מאז אוקטובר 2003 הוא מאיר לנגר, חבר קיבוץ עין הנציב, שעלות העסקתו ב-2017 הסתכמה בכ-940 אלף שקל, והיו"ר (ב-20% משרה) הוא אמנון ברודי, המכהן גם כיו"ר חברת הבדים הלא-ארוגים על-בד, שנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק (גם הוא בעל צביון דתי), הממוקם בין קרית מלאכי לאשקלון.

עוד מעדכנת פלציב בטיוטת התשקיף כי החל ממועד הנפקתה היא מתכננת לאמץ מדיניות חלוקת דיבידנד של עד 50% מהרווח הנקי השנתי, וזאת אחרי שמ-2016 ועד סוף 2018 חילקה 24 מיליון שקל, כשבדצמבר 2018 הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף דומה (24 מיליון שקל).

בפלציב מציינים כי מחיר הפוליאתילן, חומר הגלם העיקרי של מוצריה, "מאופיין בתנודתיות, הנובעת בעיקר מהשינוי בהיצע ובביקוש לפוליאתילן, וכן מתנודות חדות (כאשר מתקיימות) במחירי הנפט", שהוא חומר הגלם העיקרי של הפוליאתילן.

כאמור, מרבית המניות שהונפקו בשנתיים האחרונות בבורסה (2017-2018) מציגות תשואות שליליות דו-ספרתיות. הנפקת המניות הראשונית האחרונה בבורסה, בדרך של הצעת מכר, בוצעה על ידי קרן פימי לחברת האבטחה ג'י1, שבסוף דצמבר גייסה כ-150 מיליון שקל. את הנפקתה של ג'י1 ביצעה פימי באמצעות הצעה לא אחידה - שבמסגרתה כל גוף שרצה, קנה מניות.

מלבד פלציב הגישה באחרונה טיוטת תשקיף בת"א גם קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל, שתנסה לגייס מהציבור כ-100 מיליון שקל.