כלכלני מיטב דש: "העולם בדרך למיתון תעשייתי"

ברקע להנמכת תחזיות הצמיחה ונתונים חלשים מהכלכלה הריאלית, בבית ההשקעות מיטב דש צופים כי הכלכלה בדרך למיתון תעשייתי • מנגד, לגבי ההמלצות לתיק המניות, כלכלני הראל ממשיכים להעדיף חשיפה גבוהה למניות: "הטעויות של משקיעים רבים היא שהם ממהרים למכור את מה שירד"

סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

החששות מהאטה עולמית בשבועות האחרונים מחלחלות לכלכלה הריאלית כאשר עוד ועוד מדינות מנמיכות את תחזיות הצמיחה שלהן, מה שלא יאפשר העלאת ריבית בטווח הנראה לעין. 

מלבד החשש שכלכלת גרמניה תגלוש למיתון (שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית), שכן כבר ברבעון השלישי של 2018 נרשמה התכווצות של 0.2%, היום פורסם נתון לא מעודד מכיוון הכלכלה הבריטית, לפיו הצמיחה בבריטניה ב-2018 הייתה החלשה ביותר מאז 2012. בתוך כך, לאחרונה הנציבות של האיחוד האירופי הנמיכה את תחזית הצמיחה לשנת 2019 באופן אגרסיבי, מ-1.9% לרמה של 1.3%, וגם תחזית האינפלציה ירדה באופן משמעותי, מ-1.8% ל-1.4%. לאחריה, הבנק המרכזי הבריטי הנמיך את תחזית הצמיחה גם הוא באופן אגרסיבי, מ-1.7% ל-1.2%, וגם הבנק המרכזי של אוסטרליה הוריד את תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית בשיעור ניכר עוד יותר, מ-3.25% ל-2.5%. 

אמנם עדיין מדובר בשיעור צמיחה חיובי, אך כדאי לשים לב למדינות המתפתחות, וקשה שלא לשאול האם המדינות המפותחות יוכלו להמשיך לסבול מצב בו אלו הראשונות מציגות צמצום בפעילות הכלכלית. מדד מנהלי הרכש של המדינות המתפתחות לחודש ינואר ירד לראשונה מאז שנת 2016 מתחת לרף של 50 נקודות. קריאה מתחת לרף זה מסמנת את התכווצות הפעילות הכלכלית. מעבר לכך, אירופה מדאיגה כעת יותר את המשקיעים, בין היתר, בצל חוסר הוודאות סביב יציאתה של בריטניה מהאיחוד.

לאחר דצמבר המר בשווקים המדדים בשוקי העולם רשמו את פתיחת השנה הטובה ביותר מאז המשבר הפיננסי (אפקט ינואר), ובכל זאת החברות בוול סטריט נסחרות באותה רמה שנה אחורה. לפי כלכלני הראל פיננסים, אחרי הירידות של השבוע האחרון, אנחנו די קרובים למחירים של לפני שנה במניות, כך שלמעשה אלו לא עשו כלום בעוד החברות המשיכו לצמוח. "המשמעות היא שהיום שוק המניות זול ממה שהיה לפני שנה. להערכתנו, ברמות התמחור הנוכחיות צריך לשמור על פוזיציה מנייתית גבוהה יחסית בשוק המקומי", כתבו בהראל. 

"חשוב לזכור כי אנו מחזיקים נכסים שונים בתיק ההשקעות, לא בשביל שכולם יעלו יחד (כי זה קורה לעתים רחוקות), אלא כדי לקבל תוחלת תשואה חיובית לאורך זמן. אחת הטעויות של משקיעים רבים היא שהם ממהרים למכור את מה שירד ולהגדיל את הנכסים שעלו. תהליך זה יוצר תיק השקעות פחות מאוזן ופחות מותאם לתקופות אלה. האתגר הוא להצליח לשמור בתיק גם את החשיפה למרכיבים שהפסידו אבל יש להם תפקיד חשוב בתמהיל התיק, לדוגמה, גם דולר שתיפקד מתחילת השנה פחות טוב, אך בלט לטובה בשבוע האחרון", הוסיפו בהראל.

לפי כלכלני מיטב דש, "העולם בדרך למיתון תעשייתי. מדד מנהלי הרכש הגלובלי בתעשייה ירד בחודש ינואר ל-50.7 לעומת 51.4 בחודש הקודם. נציין שהוא עמד בשיא בסוף שנת 2017 על 54.4 נקודות. גם בארה"ב מסתמנת האטה בפעילות התעשייה. בהשוואה למקומות האחרים הנתונים הכלכליים בארה"ב עדיין טובים יותר. אולם, גם בכלכלה האמריקאית ניכרת השפעה של ההאטה בצמיחה בעולם, בעיקר בפעילות הייצור. קצב הגידול בהזמנות בתעשייה בארה"ב, בפרט של מוצרי בני קיימא, התחיל לרדת בחודשים האחרונים. עובדה זו מצביעה שבניגוד לתקוות של הממשל, הרפורמה במס לא גרמה לעלייה משמעותית בהשקעות המגזר העסקי".