עו"ד פיני רובין, סנגורו החדש של רה"מ נתניהו, תושאל בעבר במשטרה במסגרת חקירת תיק 1000

רק אתמול הצטרף פיני רובין לצוות ההגנה של רה"מ, וכעת מסתבר כי הוא תושאל בעבר במשטרה בתיק בו חשוד נתניהו בלקיחת שוחד מארנון מילצ'ן • יודגש כי רובין מסר עדות ואינו חשוד בדבר

עו"ד פיני רובין / צילום: איל יצהר
עו"ד פיני רובין / צילום: איל יצהר

עו"ד פנחס (פיני) רובין, סנגורו החדש של ראש הממשלה  בנימין נתניהו, מסר עדות במשטרה (תושאל) במסגרת חקירת "תיק 1000 - תיק המתנות", שבו חשוד נתניהו בלקיחת שוחד מאיש העסקים ארנון מילצ'ן - כך נודע ל"גלובס".

יתר על כן, לפי המידע שבידינו, אם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, יחליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בתיק 1000, ואם ינוהל משפט, רובין עשוי להיות מוזמן למסור עדות מטעם התביעה. ואם לא די בכך, רובין יעץ למילצ'ן בשלבים המוקדמים של חקירת מילצ'ן בשלב שבו הוא עדיין לא נחקר באזהרה.

לאור האמור, רובין עשוי למצוא עצמו במצב של ניגוד עניינים לכאורה בייצוג של ראש הממשלה. והרי מצב שבו סנגורו של נאשם מעיד נגדו באותו משפט, הוא בלתי מתקבל על הדעת. עם זאת, רובין צפוי לנסות "לרפא" את הפוטנציאל לניגוד עניינים בייצוגו את נתניהו על-ידי כך שרובין יימנע מעיסוק בתיק 1000 ויעסוק בעיקר בייצוג נתניהו מול החשד ב"תיק 4000 - תיק פרשת בזק".

הקשר לתיק 1000

עו"ד רובין קשור באופן הדוק לחקירת תיק 1000, שכן הוא היה היזם והמקדם המרכזי של "חוק מילצ'ן" המפורסם, הקרוי על-שם ארנון מילצ'ן החשוד במתן שוחד לנתניהו. החוק מעניק מקלט מס חמים ונוח לעשירים שעולים או חוזרים לארץ, ולפי החשד "נתפר" למידותיו של מילצ'ן. בראיון שפורסם בחודש יולי אשתקד במוסף G של "גלובס", אמר רובין כי נכון יותר היה לקרוא לחוק הזה "חוק רובין".

במסגרת המלצות המשטרה בתיק 1000 נאמר בהקשר ל"חוק מילצ'ן" כי "על-פי החשד, ראש הממשלה פעל לקדם את הארכת הפטור ממס לתושב חוזר, מעל 10 שנים, הטבה שיש לה ערך כלכלי רב עבור מילצ'ן. על-פי החשד, ראש הממשלה פנה בעניין לגורמי משרד האוצר, אך אנשיו בלמו את קידום הנושא בהסבר כי הטבה כאמור אינה עולה בקנה אחד עם האינטרס הלאומי והשמירה על הקופה הציבורית".

נזכיר כי על-פי ממצאי החקירה בתיק 1000, במשך כעשור, החל משנת 2007 ועד לשנת 2016, נתניהו ובני ביתו קיבלו טובין - סיגרים, שמפניות ותכשיטים - משני אנשי עסקים, או על-ידי מי מטעמם, בסכומים המצטברים לכדי מאות אלפי שקלים. לפי המלצת המשטרה, "שווי הטובין שקיבל ראש הממשלה על-פי החשד מצטבר לסכום של כמיליון שקל".

עם זאת, לפי ההערכות, היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט יגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו בתיק 1000, בגין עבירה של הפרת אמונים ולא בגין שוחד. מילצ'ן, לפי ההערכות, עשוי לצאת בשלום מהתיק הזה.

עו"ד פיני רובין, שכונה לעתים "עורך הדין של האלפיון העליון", הוא פרקליט צמרת ותיק ומוערך, העומד זה שנים בראש פירמת עורכי הדין גורניצקי. רובין מקושר לרוב אנשי העסקים הבולטים בארץ, והוא ומשרדו מעורבים בעשור האחרון ברבים מהתהליכים הכלכליים במשק.

הקשר לתיק 2000

רובין היה מעורב בעקיפין גם בייצוג של העיתון "ידיעות אחרונות". העיתון שהמו"ל שלו, ארנון (נוני) מוזס, חשוד במתן שוחד לנתניהו בתיק 2000. רובין, יחד עם עו"ד ירון אלכאוי ממשרדו, שימש ככונס שמינה בית המשפט למחזיק מטעם בנק הפועלים במניות שהיו של אליעזר פישמן בעיתון - 34% ממניות ההון. בנק הפועלים, שאותו ייצג רובין, היה זה שהמליץ על רובין לבית המשפט כמי שישמור על המניות וינסה למצוא להן קונה. בסופו של דבר, מי שרכש את המניות היה מוזס עצמו.

הקשר לתיק 4000

אם מתעלמים מהעובדה שרובין מסר עדות בתיק 1000 (לא שאפשר להתעלם), אז הוא עשוי להתאים לנתניהו כמו "כפפה ליד". מעבר להיותו של רובין עורך דין מוערך וממולח, "אחד שמקשיבים לו", הוא יוכל לסייע לצוות ההגנה של נתניהו לאור היותו מומחה לרגולציה. זאת, מאחר שתהליכים רגולטוריים בעניינה של קבוצת בזק עומדים במרכז חקירת תיק 4000 - התיק הכבד והמרכזי שבו מסובך נתניהו בחשד לשוחד.

תיק 4000 עוסק בעיקרו בחשד לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים לכאורה שבוצעו על-ידי נתניהו ועל-ידי שאול אלוביץ, בעל השליטה בקבוצת בזק ובאתר וואלה. החשד המרכזי הוא שראש הממשלה התערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המיטיבות עם אלוביץ ועם בזק; ובמקביל דרש, במישרין ובעקיפין, להתערב בתוכני אתר וואלה באופן שייטיב עם ראש הממשלה ועם משפחתו.

בהקשר זה נציין כי במסגרת תפקידיו כעורך הדין של בנק הפועלים, שימש רובין כאחד המנהלים המיוחדים של קבוצת יורוקום (יחד עם עורכי הדין אמנון לורך ואורי גאון), החברה בראש הפירמידה המחזיקה בבזק. מה שאומר שרובין ועמיתיו מכרו את בזק - כאשר חיפשו לה קונה בעקבות מפלתו הכלכלית של אלוביץ.

אתמול (א') חשף הכתב גיא פלג בחברת החדשות כי עו"ד רובין מצטרף לצוות הסנגורים של ראש הממשלה נתניהו, שכלל עד היום את עו"ד נבות תל-צור, השופט בדימוס עודד מודריק ועורכי הדין טל שפירא ועמית חדד. רובין לא מגיע לבדו.

דובר משרד המשפטים סירב להגיב לדברים. עו"ד רובין לא היה מעוניין להגיב. מטעמו של נתניהו לא נמסרה תגובה.

*** חזקת החפות: ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארנון מילצ'ן, ארנון (נוני) מוזס ושאול אלוביץ עודנו בראשיתו. הארבעה מכחישים את המיוחס להם, ועומדת להם חזקת החפות.