גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגזר הציבורי מתנפח: עובדים רק ארבעה ימים בשבוע, ולא תאמינו בכמה קפץ שכר הרופאים

דוח הממונה על השכר באוצר קובע כי השכר בשירות המדינה עלה ב-2017 פי 2 מהשכר במשק ● אחת הסיבות: הסכם בין שר האוצר ליו"ר ההסתדרות שסידר לעובדים תוספות שכר של 7.5% באפס אינפלציה, שגדלו בהמשך ל-7.9% ● וזאת רק ההתחלה: השנה יקבלו העובדים תוספת של 3.6%

תלוש משכורת / צילום: תמר מצפי
תלוש משכורת / צילום: תמר מצפי

את התמונה הכללית העולה מדוח הממונה על השכר של שירות המדינה לשנת 2017 שמפרסם היום (ב') אגף השכר והסכמי העבודה במשרד האוצר, אפשר לסכם בשורה התחתונה הבאה: שכרם של עובדי המדינה גדל בעשור האחרון ריאלית ב-20.6% - כפליים מהגידול בשכר במשק (11%); ואילו שכרם של עובדי מערכת הבריאות גדל באותה תקופה כמעט פי 3 (31%). המשמעות היא גידול של מיליארדים רבים בהוצאה השנתית של המדינה על שכר עובדיה: 100 מיליארד שקל, כ-30% מתקציב המדינה, מופנים כיום לתשלום הוצאות שכרם של עובדי המדינה. 

ביחד עם החברות הממשלתיות, הרשויות המקומיות וגופים נוספים ששכרם אינו ממומן ישירות מהתקציב, מגיעות הוצאות השכר של עובדי המגזר הציבורי ל-180 מיליארד שקל, שהם כ-15% מהתוצר המקומי הגולמי של מדינת ישראל.

מגמת הגידול המואצת בשכר עובדי המדינה החלה אמנם בהסכמי השכר הגדולים של 2011 עם הרופאים והמורים, אך לשר האוצר, משה כחלון, יש חלק נכבד בהאצתה. המגמות שעליהן מצביע הדוח צפויות להתחזק השנה, כשמעבר להסכמים הרגילים יקבלו עובדי המגזר הציבורי תוספת לשכרם של 3.65% בשתי פעימות - אחת באוגוסט (1.75%) ואחת בדצמבר (1.9%).

לתוספות האלה אחראי כאמור כחלון שסיכם עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ב-2016 על הסכם מסגרת לעובדי המגזר הציבורי. כחלון, שדרש שחלק מתוספות השכר יהיו דיפרנציאליות (או שוות בשקלים), הסכים בתמורה להגדיל את התוספת הכוללת ל-7.5% על-פני חמש שנים, בתקופה שבה האינפלציה הייתה אפסית. מאוחר יותר הסכים שר האוצר להגדלות נוספות של התוספת עד ל-7.9% בתמורה לדחיית חלק מהפעימות. העסקה נועדה לאפשר לכחלון לסגור את תקציבי המדינה לשנים 2019 ו-2017-2018.

חישוב פשוט מראה כי ניסנקורן הצליח להוציא מכחלון ריבית של שוק אפור בתמורה להסכמתו לדחיית הפעימות בשנה. כל אחוז תוספת שכר שווה לסכום שנתי של מיליארד שקל.

עשרת המקצועות בעלי השכר הגבוה ביותר במשרדי הממשלה

זינוק של 80% בשכר הרופאים המומחים 

מהדוח עולה, כי מערכת הבריאות מובילה את השירות הציבורי בישראל בגובה השכר הממוצע למשרת שכיר. על-פי הדוח, הגיע השכר הממוצע ברוטו למשרה במערכת הבריאות בשנת 2017 ל-18,633 שקל והקדים בפער ניכר את השכר הממוצע במערכת הביטחון (16,934 שקל), במשרדי הממשלה (16,301 שקל) ובמערכת החינוך (13,223 שקל). עם זאת, השכר הממוצע בפועל לעובד במערכת הבריאות - 16,570 שקל בחודש - היה דומה לשכר הממוצע שקיבלו עובדי מערכת הביטחון ומשרדי הממשלה. הסיבה לפער היא שבמערכת הבריאות יש עובדים רבים המועסקים במשרה חלקית: רק 67% מהעובדים במערכת הבריאות ו-44% מהעובדים במערכת החינוך מועסקים במשרה מלאה. 24% מהעובדים במערכת הבריאות ו-22% מהעובדים במערכת החינוך מועסקים בחצי או ברבע משרה.

שכר גבוה בבריאות

מנתונים שהציג היום הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן, במסגרת דוח השכר עולה כי כי מאז הסכם השכר האחרון ב-2011 חל זינוק של 80% בשכר הרופאים המומחים הבכירים - מה שמציב את הרופאים בישראל בצמרת השכר העולמי ומגדיל את פערי השכר בתוך קבוצת הרופאים. 

"למרות מחאת המתמחים ההסכם הקיבוצי לא הביא לצמצום בפערי השכר בתוך קבוצת הרופאים אלא להיפך", אמר בר-נתן. לפי הנתונים, שכרם של המתמחים גדל מאז 2011 ב-59% - גידול מרשים אך נמוך מהגידול בשכרם של מנהלי בתי החולים (63%), שכרם של המומחים הצעירים (69%), וכאמור שכר המומחים הבכירים (80%).

השכר גדל, מספר התורנויות ירד 

הרופאים בישראל מדורגים במקום השני במדינות המפותחות בגובה היחסי של שכרם: שכרם הממוצע של רופאים מומחים גבוה פי 3.8 מהשכר הממוצע במשק - יחס גבוה יותר מבכל מדינה אחרת ב-OECD למעט לוקסמבורג. שכרם הממוצע ברוטו של הרופאים בישראל (ללא סטאז'רים) עומד כיום על 36,489 שקל, ואחריהם הרנטגנאים (20,667 שקל), האחים והאחיות (19,067 שקל), המהנדסים (17,965 שקל) ועובדי המנהל והמשק בחוזים מיוחדים (16,464 שקל). את השכר הנמוך ביותר במערכת הבריאות מקבלים המרפאים בעיסוק (6,416 שקל), הפסיכולוגים (6,659 שקל) והמקצועות הפרא-רפואיים (7,491 שקל).

הרופאים הגיעו למקום המכובד הזה הודות לזינוק של 59% בשכרם של הרופאים במונחים נומינליים ו-42% במונחים ריאליים. שכר הרופאים עלה באחוזים יותר מכל מקצוע אחר במערכת הבריאות. למקום השני הגיעו האחיות והאחים עם עלייה של 47% בשכר הנומינלי בעשור האחרון.

לזינוק בשכר הרופאים אחראי כאמור הסכם השכר הקיבוצי שנחתם עימם לפני 8 שנים שעלותו התקציבית הכוללת למדינה עומדת על 16.5 מיליארד שקל. במסגרת ההסכם סוכמו תוספות שכר לרופאים עבור עבודה בפריפריה ובמקצועות במצוקה בשיעור של עשרות אחוזים. בשנה הקרובה יפוג תוקף ההסכם והרופאים צפויים לנהל מאבק על הסכם שכר חדש. 

מההסכם עולה, כי במקביל לגידול בשכר המתמחים חלה ירידה משמעותית בעומס העבודה עליהם: בעוד ששכר המתמחים גדל מ-16 אלף שקל לחודש ב-2008 ל-24.5 אלף שקלים בחודש, ירד מספר התורנויות לחודש שהם מבצעים מ-6.6 לפחות מ-5.5 תורנויות לחודש.

נהנים מזכויות יתר ומביטחון תעסוקתי 

מהדוח עולה, כי עלות השכר הכוללת של עובדי המגזר הציבורי הגיעה ב-2017 ל-178 מיליארד שקל - שהם כמחצית מתקציב המדינה. פערי השכר בין נשים לגברים בשירות המדינה קטנים במידה משמעותית מהפערים בכלל המשק. בעוד ששכרה הממוצע של אישה בישראל (7,633 שקל) היה נמוך ב-31% משכרו הממוצע של גבר (11,928 שקל), נרשמו בשירות המדינה פערי שכר גדולים יחסית במערכת הבריאות (28%) ובמערכת הביטחון (21%), פער בינוני במשרדי הממשלה (15%), ופער קטן במערכת החינוך (9%).

מעבר לברוטו

דוח השכר במגזר הציבורי מקיף את עובדי שירות המדינה (משרדי הממשלה, בתי החולים הממשלתיים והחינוך היסודי), את צה"ל וגופי הביטחון השונים. מדובר בכ-300 אלף עובדים ששכרם משולם ישירות מתקציב המדינה. ההוצאה הכוללת על שכרם של העובדים בשירות המדינה הגיעה ב-2017 ל-97 מיליארד שקל. 

נציין, כי הדוח שפורסם היום מוסיף ניתוחים ונתונים רבים שלא פורסמו עד כה על מצבם של העובדים בשירות המדינה. הדוח מעלה כי השכר הממוצע למשרה בכל המגזרים בשירות המדינה גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק: הפער לטובת המגזר הציבורי נע בין 31% במערכת החינוך לכמעט 85% במערכת הבריאות.

המגזר הציבורי גדל בשנים האחרונות לא רק בשכר, אלא גם במספר המשרות: מספר המשרות במשרדי הממשלה למשל גדל בעשור האחרון ב-18%, קצב דומה לקצב הגידול באוכלוסייה באותן שנים (19%). בשנת 2017 למשל עזבו את שירות המדינה 3,305 עובדים ונקלטו בו 3,434.

מעבר לשכר גבוה, נהנים עובדי שירות המדינה מזכויות יתר נוספות על-פני העובדים בסקטור הפרטי - הבולטת בהן היא ביטחון תעסוקתי. על-פי נתוני נציבות שירות המדינה פוטרו בשנת 2017 304 עובדים בשירות המדינה, שהם 0.9% מכלל העובדים. הוותק החציוני של עובד במשרדי הממשלה עמד ב-2017 על 11 שנה לעומת 5 שנים בלבד במגזר הפרטי. העובדים בעלי הוותק הרב ביותר נמצאים במשרד החוץ (23 שנה), לעובדי הוראה ותק חציוני של 22 שנים ולמשפטנים בשירות המדינה ותק של 19 שנה.

עובדים בפועל רק ארבעה ימים בשבוע 

לצד היציבות התעסוקתית נהנים עובדי המדינה בישראל מזכויות סוציאליות עודפות על המינימום הקבוע בחוק: יום העבודה בשירות המדינה קצר יותר בחצי שעה מיום עבודה במשק וקבוצות רבות של עובדים - ובהן הורים לילדים צעירים - זכאויות לקיצור נוסף של חצי שעה או שעה. עובדי המדינה זכאים למספר ימי חופשה מינימלי של 24 יום (לעומת 13 במשק) ול-30 ימי מחלה בשנה (לעומת 18 במשק). כמו כן, הם זכאים להשתתף בשורת פעילויות מחוץ למשרד, ובהן השתלמויות מקצועיות, הכשרות וימי גיבוש. מניתוח שערך האוצר עולה כי שקלול כל השעות שבהן העובדים לא נמצאו במשרד מגיע לכדי יום עבודה מלא בכל שבוע - כלומר, עובדי המדינה נמצאים במשרד בפועל רק ארבעה ימים בשבוע.

בין הגופים שנהנים משכר גבוה יחסית בשירות המדינה בולטת רשות המיסים, ששכר עובדיה גבוה בשיעורים שבין 27% ל-39% מהשכר הממוצע בשירות המדינה בדירוגים מקבילים.

מבנה השכר בשירות הציבורי מתאפיין בהבדלים גדולים מאוד בין המגזרים השונים. בעוד שבמערכת החינוך שכר היסוד מהווה כ-80% מהשכר בממוצע, במערכות הבריאות הוא מהווה רק 28% ובמשרדי הממשלה 46%. תוספות שכר שונות בגין כוננויות, תורנויות ומשמרות של רופאים ואחיות מהוות את רכיב השכר הגדול ביותר בשכר עובדי מערכת הבריאות (36%). השכר במשרדי הממשלה מתאפיין ברכיב גדול יחסית של החזרי הוצאות (10% במשרדי הממשלה לעומת 2% ו-3% במערכת החינוך ובמערכת הבריאות).

נוסף על העובדים בשירות המדינה מפקח הממונה על השכר על שכרם של כ-400 אלף עובדים ששכרם אינו משולם בידי המדינה. בקבוצה זו נכללים עובדי החברות הממשלתיות, השלטון המקומי ומרבית העובדים במערכת החינוך העל-יסודית והקדם יסודית, גופים נתמכים וחברות ממשלתיות. קבוצות נוספות קטנות יותר נמצאות מחוץ לפיקוח הממונה על השכר. מדובר בעובדי משרד מבקר המדינה, עובדי משכן הכנסת, חברי הכנסת, שרים ונשיא המדינה וכן שופטים - שכרם של אלה מפוקח בידי ועדת הכספים של הכנסת.

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים