מסתמן: מחזיקי האג"ח ידחו הצעת סרצ'לייט לרכישת ביקום

הערכות: המחזיקים ידללו הבנקים וישתלטו על החברה ויחכו למועד המתאים למכור אותה ללא לחץ

התנגדות מובהקת מסתמנת בקרב מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב להצעת קרן ההשקעות סרצ'לייט לרכישת ביקום השולטת בבזק, כך נודע לגלובס. מחר אמורה להתקיים אסיפה של מחזיקי האג"ח בנושאים שנקבעו עוד קודם להצעה של סרצ'לייט, אך לגלובס נודע כי הלך הרוח בקרב נציגות מחזיקי האג"ח ושל רוב המחזיקים הגדולים היא לסרב להצעה.

בקרב מחזיקי האג"ח עולות שתי טענות מרכזיות נגד ההצעה והיא שלמעשה ההצעה של סרצ'לייט איננה הצעה מחייבת אלא מעין אופציה בחינם שמאפשרת להם לצאת מהעסקה מתי שיחפצו ללא תשלום כלשהו. הטיעון השני הוא שהמחיר נמוך מדי.

הצעת סרצ'לייט מדברת על בסיס של 17 שקל למניית ביקום, והיות שאינטרנט זהב מחזיקה 19.4 מיליון מניות ביקום (52% מההון), מדובר על 330 מיליון שקל שישולמו במזומן.

נוסף על כך, קיים מנגנון אפסייד שעשוי להגדיל את מחיר המניה בעד 8 שקלים נוספים, כלומר התמורה המקסימלית יכולה להיות 490 מיליון שקל. התרחיש של התמורה המלאה משקף תספורת של כ-20% למחזיקי האג"ח (בהכללת המזומנים שקיימים כיום בקופת החברה). אינטרנט זהב חייבת למחזיקי האג"ח שלה כ-722 מיליון שקל.
לטענת גורמים המקורבים לעסקה לסרצ'לייט יש אפשרות לצאת מהעסקה אם יש הרעה מהותית, ולכן מדובר באופציה דה פקטו. כמו כן העסקה כפופה להיתר שליטה שייקח מספר חודשים לפחות. תיאורטית יכולה מניית בזק עוד לרדת לשער נמוך לפני שסרצ'לייט תקבל היתר שליטה. הסיכון הוא שהיא לא תקבל היתר שליטה מכל מיני סיבות שאי אפשר לדעת כרגע ואז היא יכולה לסגת ברגע האחרון.

על פי הערכות עומדות בפני מחזיקי האג"ח מספר אופציות בשלב הזה. באופציה הראשונה שהיא הפחות סבירה הם יכולים למכור בתספורת. האופציה השניה היא להגיע לסיכום עם הבנקים על הזרמה כנגד שקט לתקופה של שנה בתקווה שהעסק יירגע והמניה של בזק תעלה. האופציה השלישית היא שמחזיקי האג"חים מדללים את הבנקים עכשיו והופכים לבעלי המניות באינטרנט זהב, חברה שאין לה חוב. ממתינים לשיפור משמעותי במחיר המניה ומוכרים.

הערכה היא שבתוך שבוע יתקבלו החלטות משמעותיות. הצעת סרצ'לייט שככל הנראה צפויה להידחות, תעלה בהמשך השבוע. בהנחה שההצעה תיפול יחכו המחזיקים לתשובת הבנקים על ההזרמה בתקווה שתגיע בתחילת השבוע הבא, ובמידה ותהיה שלילית מחזיקי האג"חים יפנו לבית משפט וישתלטו על החברה בתוך כשבועיים.