אחרי הפריימריז: בעבודה יחליטו האם להתמזג עם מרצ

ברקע לפריימריז במפלגת העבודה מתקיים שיח פעילים בנוגע להצלת שתי מפלגות השמאל הגדולות - העבודה ומרצ - ומיזוגן למפלגה אחת • האם פעילי המפלגות יצליחו להציל את השמאל מ"הכחדה", לדבריהם

מפלגת מרצ / צילום: אלון רון
מפלגת מרצ / צילום: אלון רון

היום (ב') יצעדו בוחרי מפלגת העבודה לקלפיות כשברקע מתקיים שיח פעילים, בעיקר מקרב הצעירים של שתי המפלגות בנוגע להצלת שתי מפלגות השמאל ומיזוגן לגוף אחד כדי למנוע את הכחדת השמאל בישראל.

במפלגת העבודה ניסו רבים לאורך השנים להרחיק את עצמם מן השמאל ולמצב את המפלגה כמפלגת מרכז. כמעט כל יו"ר שנבחר, החל משלי יחימוביץ', יצחק (בוז'י) הרצוג אחריה, וכיום אבי גבאי, טען שמפלגת העבודה אינה מפלגת שמאל. חבריה הבולטים, כמו חה"כ איציק שמולי, איתן כבל ואחרים, טענו לאורך השנים שהם לא בשמאל, אלא במרכז הפוליטי, אך הציבור הישראלי לא השתכנע בכך. כעת, תיבחן השאלה הזו בפני מוסדות המפלגה, מיד אחרי הפריימריז מחר, וזאת לאור האווירה המדכדכת והסקרים הנמוכים.

אחת השאלות המרכזיות שיבחנו היא האם מיזוג עם מרצ יגרום למספר רב נוסף של אנשים, בשתי המפלגות, לברוח וסך המנדטים של הגופים המאוחדים, ייצא בהפסדן.

באופן רשמי במפלגת העבודה לא מתייחסים לאופציה הזו כרגע. הנושא לא נשלל, אך גם לא נידון לעומק, אולם קבוצה של פעילים מארגנת ביום שליש הקרוב, יום אחרי הפריימריז, כנס בו הם יקראו לאיחוד שתי המפלגות הוותיקות.

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' נשאלה על נושא איחוד בין המפלגות במספר ראיונות רדיו בימים האחרונים ואמרה כי "מדובר באפשרות שצריך לבדוק ולראות אם היא טובה".

מפלגת מרצ, שלה 5 מנדטים בכנסת היוצאת, לא מצליחה להרוויח ולו מנדט אחד מקריסת מפלגת העבודה, אם כי מרצ לפחות יציבה בסקרים ועומדת על 5 מנדטים. יצוין שגם במרצ , שתערוך את הפריימריז ביום חמישי הקרוב, קיים לחץ רב מירידה אפשרית במספרים ומאובדן המנדטים של מפלגת העבודה.

למפלגת העבודה יש כ-60 אלף מתפקדים, והשאלה הגדולה היא מה יהיה שיעור ההשתתפות של המתפקדים לאור הצניחה בסקרים ובפופולריות. במפלגה חוששים שרבים לא יגיעו להצביע בפריימריז שיתקיימו היום.

במרצ יש כ-21 אלף מתפקדים שמפוזרים בקיבוצים, בחברה הערבית ובאזור המרכז. בתל אביב גרים כ-3,000 מתפקדים של המפלגה, למשל.

במרצ מכוונים בימים האחרונים את הקמפיין לכך שמפלגתו החדשה של גנץ, עם המועמדים הימניים הבולטים שם, תהיה גוף מזגזג ולא ברור. "גנץ מתעלה אפילו על לפיד בעוצמת הזגזוג . בשביל להוביל בפוליטיקה צריך אומץ וצריך דיבור ברור, ובינתיים מה שרואים מחוסן לישראל זה זגזוג ושבירה ימינה. בשביל זה לא צריך עוד מפלגה חדשה, מספיקות הישנות. אי אפשר להיפרד מהפלסטינים עם בניה מסיבית בהתנחלויות, ומי שלא אומר את זה ברור משקר לעצמו או לציבור. רק פתרון שתי המדינות עם פינוי התנחלויות יציל את ישראל ובשביל זה צריך שמאל ברור ומרצ חזקה", אומרים שם.