מתי בפעם האחרונה נתניהו הביע תמיכה בפיתרון שתי המדינות?

בשנים האחרונות חזר נתניהו מספר פעמים על עמדתו המדינית שביטא בנאום בר-אילן ב-2009 • יכול להיות שמיקי זוהר פשוט לא הקשיב? • המשרוקית של גלובס

מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף
מיקי זוהר / צילום: שלומי יוסף

כשחבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) התראיין לתוכנית 'בן ואריה' ב-103FM, הוא נשאל על-ידי המגיש אריה אלדד: "איך אתה מגדיר ימין?", וזוהר השיב: "ימין קודם כל לא מתפשר בענייני ארץ ישראל". אלדד קטע את דבריו ושאל: "ראש הממשלה?", וזוהר ענה: "תשמע, אני לא שמעתי את ראש הממשלה מדבר על מדינה פלסטינית מאז נאום בר-אילן, ומהרגע שטראמפ עלה לשלטון אנחנו יודעים שכבר יש שינוי מגמה...".

מתי בפעם האחרונה נתניהו הביע תמיכה בפיתרון שתי המדינות?

בנאומו באוניברסיטת בר-אילן ביוני 2009, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו על תמיכתו בפתרון שתי המדינות. אלא שמאז שנת 2009, חזר נתניהו על עמדה זו מספר פעמים. למשל, בראיון לרשת MSNBC האמריקאית במארס 2015 אמר נתניהו: "המדיניות שלי לא השתנתה. מעולם לא חזרתי בי מנאומי באוניברסיטת בר-אילן, לפני שש שנים, שבו קראתי להקמת מדינה פלסטינית מפורזת, שתכיר במדינה יהודית". נתניהו אמר דברים דומים גם בפגישה עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, במאי 2015 ("עמדתי לא השתנתה. אני תומך בחזון של שתי מדינות לשני עמים"), ובראיון לתוכנית '60 דקות' ב-CBS בדצמבר 2016. לפי דיווחים, נתניהו אף עדכן את חברי הקבינט המדיני-ביטחוני כי אמר לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות, בשיחת טלפון שקיימו לאחר השבעת טראמפ לתפקיד.

עם זאת, נתניהו הביע גם את העמדה ההופכית במספר הזדמנויות. בראיון לאתר NRG אמר נתניהו: "אני חושב שכל מי שהולך להקים היום מדינת פלסטינית ולפנות שטח, נותן שטח התקפה לאיסלאם הקיצוני נגד מדינת ישראל". בנוסף, בראיונות לתקשורת האמריקאית בספטמבר 2018, נמנע נתניהו מלהביע תמיכה מפורשת בפתרון שתי המדינות.

בשורה התחתונה: אמירתו של זוהר אינה נכונה. בשנים האחרונות חזר נתניהו מספר פעמים על העמדה שביטא בנאום בר-אילן, בו הצהיר על תמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית מפורזת לצדה של ישראל.

 

צוות המשרוקית של גלובס