אין חסד: למה המכירות של יפאורה תבורי מצטמקות?

מכירות שוק המזון והמשקאות גדלו בינואר 2019 בכ-5% לעומת החודש המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-3.2 מיליארד שקל • בניגוד למגמה בשוק, יפאורה יורדת בכ-8% במכירות הכספיות ומאבדת 12.5% בנתח השוק • בחודש שעבר חשף "גלובס" כי החברה נמצאת בסכסוך עם רשת "יש חסד" של שופרסל

רוני גת, יו"ר יפאורה תבורי / צילום: תמר מצפי
רוני גת, יו"ר יפאורה תבורי / צילום: תמר מצפי

שנת 2019 בשוק המזון ממשיכה את מגמת הצמיחה שנתמכת בעליות מחירים, ומציגה יותר מ-5% גידול במכירות הכספיות בחודש הראשון לעומת ינואר 2018. כל 10 הספקיות בשוק המזון והמשקאות הגדולות רשמו עלייה במכירות, למעט יוצאת דופן אחת: יפאורה תבורי, שקורסת בכ-8% במכירות הכספיות - ככל הנראה על רקע הסכסוך עם תת-הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד".

בחודש שעבר דיווחנו כי יפאורה תבורי, השחקנית שמובילה את שוק המשקאות במגזר החרדי בניהולו של רוני גת, נמצאת בסכסוך עסקי עם תת-הרשת החרדית של שופרסל. ככל הידוע, הסכסוך התרחש לאחר שבמחלקת הסחר של "יש חסד" סירבו לאשר את המחירון החדש שיפאורה שלחה לרשתות בסוף השנה האחרונה.

כעת, כאמור, המשבר נותן את אותותיו ובא לידי ביטוי במכירות של החברה בשוק הקמעונאי: יפאורה רושמת ירידה במכר של כ-8%, וזאת כאמור כששאר השוק נמצא במגמת צמיחה של מעל ל-5%. גם בנתח השוק מאבדת יפאורה גובה ויורדת בשיעור של 12.5%, כשכעת היא מהווה 1.4% ממכירות המזון והמשקאות בשוק הקמעונאי. 

נציין כי בדיקה באתר "פרייסז" מגלה כי קיימים חוסרים במרבית המוצרים של יפאורה ברוב הסניפים של "יש חסד", כשההערכה היא כי המוצרים הנותרים הם למעשה שאריות אספקה מתקופת טרום הסכסוך.

ביפאורה בחרו שלא להתייחס לנתונים.

תנובה ממשיכה לרדת בנתחי השוק 

ומה קרה בשוק המזון כולו? בחודש הראשון של השנה עמדו המכירות הכספיות בשוק המזון והמשקאות על כ-3.2 מיליארד שקל, כשהגידול במכר נתמך בעליית המחירים שביצעו מרבית חברות המזון הגדולות. מדובר בצמיחה הגבוהה ביותר שנרשמה בחודש הראשון של השנה לפחות ב-4 השנים האחרונות. כך, 2019 נפתחת באותה המגמה שאפיינה את 2018: המכירות הכספיות גדלו אצל כולן (למעט יפאורה כאמור),; נתחי השוק של תנובה, החברה המרכזית ויוניליוור קטנו; בעוד שאלה של שטראוס, אסם ונטו גדלו.

תנובה, חברת המזון שמובילה את השוק תחת ניהולו של אייל מליס, גדלה ב-0.7% במכירות, שהסתכמו בינואר בכ-493 מיליון שקל. זאת, בין היתר, על רקע עליית מחירים שביצעה ב-2018. במקביל, השחיקה בנתח השוק שלה נמשכה גם בחודש שעבר, כאשר החברה איבדה 4.3% לשיעור של 15.5%. 

2019 נפתחת עם גידול של יותר מ-5% במכירות הכספיות בשוק המזון והמשקאות
 2019 נפתחת עם גידול של יותר מ-5% במכירות הכספיות בשוק המזון והמשקאות

שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה בשוק המזון הישראלי בניהולו של גיורא בר-דעה, רשמה צמיחה של כ-8% במכירות, שהתבטאו במכירות כספיות של 391 מיליון שקל לעומת ינואר אשתקד. נתח השוק של שטראוס גדל גם הוא בשיעור של 2.5% ועמד על 12.3%. בניגוד לשאר השוק, שטראוס נמנעה עד כה מהעלאת מחירים, כך שהצמיחה המשמעותית שלה נבעה, בין היתר, מהשקות של מוצרי פרימיום חדשים ויקרים יותר לצד גידול כמותי.

גם אסם-נסטלה, בניהולו של אבי בן-אסאייג, ספקית מוצרי המזון השלישית בגודלה, רשמה צמיחה משמעותית בחודש הראשון של השנה בשיעור של 6.4%, שהסתכמו במכירות כספיות של 312 מיליון שקל. זאת, למרות שחזרה בה מעליית המחירים שתוכננה בסוף השנה שעברה. ניתן להעריך כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה מצד אסם בנושא, וכי בעתיד הקרוב, לאחר שהזעם הציבורי והפוליטי ישככו, היא תשוב ותנסה להעלות מחירים בצורה רוחבית, או לפחות על חלק מהקטגוריות. אסם עלתה בשיעור של 1% בנתח השוק שלה ביחס לינואר 2018, והוא עמד על 9.8%. 

צמיחה משמעותית לנטו במכירות 

הספקית הרביעית בגודלה על-פי סטורנקסט היא החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל וטרה), בניהולו של יורם שגיא. החברה המרכזית רשמה גם היא גידול במכירות הכספיות בשיעור של 3.6% - תוספת כספית של 197 מיליון שקל. עם זאת, נתח שוק של החברה ירד בשיעור של 1.6% ל-6.2%.

נטו, הספקית החמישית בשוק המזון בניהולו של עמי גולדין, רשמה צמיחה משמעותית של 8.1% במכירות הכספיות, שהסתכמו בכ-121 מיליון שקל (לא כולל בשר ודגים טריים), זאת בנוסף לצמיחה של כ-2.7% בנתח השוק שלה שעמד בחודש שעבר על 3.8%. 

גם יוניליוור, בניהולה של ענת גבריאל, צמחה ב-2.5% במכירות הכספיות, שהסתכמו בכ-114 מיליון בחודש החולף. למרות זאת, החברה התכווצה בנתח השוק בכ-2.7%. 

בנוסף, הספקיות טמפו וליימן שליסל נהנו גם הן מצמיחה בתחילת השנה: טמפו גדלה בכ-10.6% במכירות הכספיות, שעמדו על 67 מיליון שקל, כשגם היא ביצעה עליית מחירים בסוף השנה החולפת. כמוה, גם ליימן שליסל נהנתה מקצב צמיחה מרשים של כמעט 13% במכירות, שהסתכמו ב-48 מיליון שקל.