גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייסי ישראייר נגד המתווה למכירת החברה לקבוצת ויצמן-מלונות בראון

איש העסקים מני ויצמן ובנו ניר מציעים לרכוש את חברת התעופה תמורת 70 מיליון דולר ללא בדיקת נאותות, אך תוך מינופה של ישראייר עצמה ● נראה שבעל השליטה אלשטיין מעדיף את ההצעה, הניצבת בהפרש ניכר מהמתחרות ● הטייסים טוענים כי המהלך מעמיד את החברה בסיכון לפשיטת רגל

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר / צילום: שלומי יוסף

לקראת הכרעה במכרז שמנהלת קבוצת אי.די.בי למכירת ישראייר: בעל השליטה בקבוצה, אדוארדו אלשטיין, מתלבט האם למכור את חברת התעופה הפרטית לידי איש העסקים מני ויצמן ובנו ניר, הנמנה עם בעלי רשת מלונות בראון. לפי המתווה, חלק ניכר מעלות מימון הרכישה יועמס על גבה של החברה הנרכשת. אלא שטייסי ישראייר והנהלת החברה מתנגדים למהלך, מחשש שנטילת החוב תאיים על המשך קיום החברה.

ככל הידוע מציע מני ויצמן, איל מלונאות הפועל בעיקר באירופה שבעבר נחשב לפטרון מועדון הכדורגל של הפועל ת"א, לרכוש את ישראייר במחיר גבוה יחסית - 70 מיליון דולר - ללא בדיקת נאותות, אך כאמור, תוך מינופה של ישראייר עצמה.

זאת בעוד שיתר המתמודדים על רכישת החברה - ובהם אלקו, קרן קדמה וקבוצת תיירות גדולה בישראל - מציעים לרכוש את ישראייר בסכום נמוך יותר, 55-60 מיליון דולר, אך בתשלום במזומן שיביאו מהבית. ישראייר נמצאת על המדף מזה זמן, והלחץ מכיוונה של אי.די.בי והעומד בראשה אלשטיין לממש את העסקה גובר ככל שהזמן נוקף.

שמו של טדי שגיא, שעלה כרוכש פוטנציאלי, מסתמן כפחות רלוונטי לאחר שהציע סכום נמוך משמעותית במזומן. נראה שההצעה הגבוהה של מלונות בראון-ויצמן היא זו שמועדפת על אלשטיין, שלפי גורמים אף לחץ יד עם ניר ומני ויצמן כבר לפני שבוע.

אלשטיין קיבל לידיו את ישראייר לפני כחמש שנים, כאשר השתלט על קבוצת אי.די.בי במסגרת הסדר החוב שלה. באותה העת הוערכה ישראייר לפי שווי אפסי או אפילו לפי שווי של מינוס 40 מיליון דולר, לטענת גורמים הקרובים לחברה. כך, שמכירת ישראייר כעת ב-70 מיליון דולר תשקף תשואה עצומה לאלשטיין.

אלא שכאמור, לעסקה קמו מתנגדים מבית. את ההתנגדות השמיעו הטייסים בפני אלשטיין בפגישה שהתקיימה בנושא והבהירו שינסו למנוע כל מתווה של מכירה שיעמיס חוב כלשהו על ישראייר ויעמיד את עתידה בסכנה. ככל הידוע, מצדו של ויצמן קיום העסקה מוטל בספק אם לא תושג "הרמוניה" עם הטייסים ועם הנהלת ישראייר.

ההצעות של המתחרות אפילו לא קרובות

ההצעה של מלונות בראון-ויצמן קוסמת לבעלי אי.די.בי, אלא שכאמור 70 מיליוני הדולרים אינם בידי הרוכשים והמתווה להשגתם בנוי על גיוס אג"ח וקבלת הלוואת מוכר - שחלק ניכר מהם צפוי להיות מגולגל בהמשך על כתפיה של ישראייר. מעורבים בעסקה טוענים שאלשטיין קשוב לחששות מצד ההנהלה והטייסים וכעת הדרישה היא שסכום של 20 מיליון דולר מהתמורה יזרימו מלונות בראון-ויצמן מבחוץ, במקום במתכונת של הלוואת מוכר.

מי שהופקד על הבאת הקונים הפוטנציאלים מכיוונה של אי.די.בי הוא מנכ"ל חברת גיזה-אבן-זינגר, יריב פילוסוף. גיזה ופילוסוף צפויים לגזור קופון נאה מהמוכרת (3%) ולפי גורמים הוא זה שדוחף לכיוונו של ויצמן כקונה.

המתמודדות האחרות כרגע יושבות על הגדר היות שאף אחת מהן לא הציעה סכום שמתקרב לזה של ויצמן. כפי הנראה, מטעמה של קבוצת התיירות הגדולה תוגש הצעה רק אם ייפסק המו"מ עם ויצמן. לקבוצה זו יש סינרגיה עסקית שמתאימה לפעילות של חברת תעופה והרצון לרכוש את החברה מתיישב עם הליבה העסקית של החברה.

מתמודדות אחרת היא חברת אלקו, שפועלת בעיקר בתחומי הנדל"ן, התשתיות והקמעונות, אך באחרונה רוכשת חברות מתחומים נוספים דוגמת סלולר (גולן טלקום) או בידור (גלובוס מקס). רכישה של חברת תעופה אמנם לא מתיישבת ישירות עם ליבת הפעילות של אלקו אבל היא מתאימה לאג'נדת ההתרחבות לענפים השונים. גם קרן הפרייבט אקוויטי קדמה היא בין הקונים הפוטנציאלים ונציגיה נפגשו עם נציגי ישראייר.

נשאלת השאלה איזה אינטרס יש לוייצמן ולמלונות בראון, רשת מלונות בוטיק הפועלת בעיקר בתל אביב ובירושלים, להיכנס ל"הרפתקה" של השקעה בחברת תעופה בעידן מאתגר ולא פשוט שעובר על הענף (מחירי הדלק, קריסת חברות ושמים פתוחים)?

ככל הידוע, מלונות בראון מתכננת להתרחב ליוון באמצעות רכישת בנייני משרדים באתונה ובסלוניקי והסבתם למלונות בוטיק, בפורמט דומה לזה שבתל אביב. נדמה ששילוב המלונות הללו בחבילות נופש עם ישראייר, שהצהירה לאחרונה כי היא עוברת לעבוד במודל לואו קוסט מלא, לא עונה על הדרישות של הצרכנים לחבילות "בטן גב" במחיר מוזל. ובכל זאת, ישנה סינרגיה כלשהי בין הפעילות המלונאית והפעילות של חברת התעופה.

הטייסים חוששים מנחיתות בענף עם תחרות גואה

כל הרוכשים הפוטנציאלים נפגשו עם טייסי החברה, 70 מתוך כ-550 עובדים, שאמנם אין להם זכות וטו אבל לא יאפשרו לכל מתווה מוצע לעבור חלק. במקביל, ובלי קשר למתווה שייסגר, הטייסים צפויים לקבל 5% מהעסקה כבונוס לפי הסכמות שהושגו עם אלשטיין (ושלא מהוות תנאי לעסקה).

אך החשש של הטייסים לא מוגבל למתווה המימון של העסקה. גורמים מעורבים טוענים כי הטייסים דואגים שמלונות בראון תשתלט על קווי האשראי ועל קופת המזומנים של ישראייר (כולל כספי כרית הביטחון שנשמרים להוצאה בלתי צפויה דוגמת תקלה במטוסים), כשהיא תנצל את הנגישות של ישראייר לשוק האשראי ואת מאגר ההפסדים הצבורים שלה שמוערך ביותר מ-800 מיליון שקל (כמגן מס).

 

במקביל, המוכר והקונים הפוטנציאלים לוקחים בחשבון שישראייר נמצאת בתקופה טובה. בשמונה השנים האחרונות החברה עשתה מהפך משמעותי, תחת ניהולו של אורי סירקיס - שיישם מודל עבודה שמשלב תיירות עם תעופה ועם מערכת יחסי עבודה תומכת. לכאורה, הדבר מייצר שולחן יציב להעמיס עליו את מבנה המימון של העסקה - אך מצד שני החשש הוא שהתנופה של ישראייר תיעצר, בעיקר לנוכח התחרות הגוברת בענף.

ישראייר מחזיקה כיום בשבעה מטוסים: ארבעה מטוסי סילון ושלושה טורבו קרופ, חלקם בחכירה. לפי האסטרטגיה שהציג סירקיס לשנים הקרובות, החברה תרצה לרכוש 6-8 מטוסי איירבוס 220 שיאפשרו לה להגדיל משמעותית את קוויה (לכל מטוס קיבולת של 140-160 נוסעים במטוס). זאת לצד רכישת חברות תיירות מקומיות והגדלת כושר התחרות דרך שינוי תמהיל המוצרים שהיא מוכרת.

הטייסים חוששים שהתוכנית האסטרטגית תושהה, היות שמימושה דורש השקעה כספית בשעה שישראייר תצטרף לנכסי קבוצת בראון לטובת גיוס איגרות החוב - מה שיצור לישראייר נחיתות מול התחרות הגואה בענף. את החשש הזה, כי "במקום להשקיע במטוסים ישקיע בריביות ובמלונות", העלו הטייסים בפגישה שנערכה השבוע בין הטייסים ובין מני וניר ויצמן בתיווך של פילוסוף. ויצמן מצדו טען שתוך שנה המלונות יכניסו כסף. בפגישה הוצע לטייסים לקבל בונוס בתמורה לברכתם לעסקה, אולם לדבריהם בונוס לא ישנה את המצב, שהוא מבחינתם "קרב על הבית".

התקווה של הטייסים, שטוענים כי אלשטיין שם את החברה בסיכון של פשיטת רגל וחדלות פירעון, נעוצה בפעילות של ועדת הביקורת של אי.די.בי. תקוותם היא שחברי ועדת הביקורת יגיעו למסקנה כי העסקה מסכנת לא רק את ישראייר, אלא גם את כל מי שיאשר אותה. עם זאת, קשה לדעת האם זה יהיה השיקול המרכזי של הדירקטורים החיצוניים והבלתי תלויים של אי.די.בי בבואם לבחון את כדאיות העסקה.

באי.די.בי סרבו להגיב לטענות המועלות על ידי הטייסים. מניר ויצמן וממלונות בראון לא נמסרה תגובה. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר