קרן פימי רוכשת את המפעל של טבע בקריית שמונה ב-47.5 מיליון דולר; אורי יהודאי ישמש יו"ר פעיל

מנכ"ל פרוטרום לשעבר ירכוש אחוזים בודדים מהחברה וימונה ליו"ר פעיל • מפעל מיגדה, שנרכש על ידי פימי, היה אחד האתרים שהעמידה טבע למכירה, כחלק מתוכנית ההתייעלות שהציגה בדצמבר 2017 • המפעל ייצר מכשור להגנה על הצוות הרפואי מפני חשיפה לחומרים מסוכנים בעת הכנת תרופות וטיפול בחולים

אורי יהודאי / צילום: סיון פרג
אורי יהודאי / צילום: סיון פרג

יותר משנה לאחר שחברת התרופות טבע הודיעה על כוונתה למכור את מפעל "מיגדה" בקריית שמונה, נחתם ההסכם למכירתו לידי קרן ההשקעות פימי בראשותו של ישי דוידי, כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודש. קרן פימי תשלם לטבע סכום של 47.5 מיליון דולר תמורת המפעל, סכום נמוך משמעותית מזה שטבע קיוותה להשיג בתחילת הדרך.

להשקעה במפעל בקריית שמונה מצטרף גם אורי יהודאי, בן דודו של דוידי, שניהל עד לאחרונה את חברת פרוטרום, יצרנית חומרי גלם ותמציות טעמים לתעשיית המזון והמשקאות אשר נמכרה אשתקד ל-IFF האמריקאית תמורת 6.5 מיליארד דולר. יהודאי, שבעקבות מכירת פרוטרום זכה לבונוס של 20 מיליון דולר, ירכוש אחוזים בודדים ממפעל טבע בקריית שמונה וימונה ליו"ר הפעיל שלו. נראה שבכך מאותתת פימי על הכיוון אליו היא מכוונת את המפעל: התרחבות משמעותית לחו"ל. בעבר השקיעה פימי בחברת הסויה הקיבוצית סולבר לצד השקעה של יהודאי, אשר גם היה דירקטור בחברה.

המפעל שנרכש הוא יחידה עסקית בפני עצמה בטבע, Tevadaptor, ובו מייצרים מערכת סגורה המגינה על צוותים רפואיים מפני חשיפה לחומרים מסוכנים בעת הכנת התרופות והטיפול בחולים אונקולוגיים. Tevadaptor הוקמה ב-2005, מועסקים בה כ-200 עובדים והיא משווקת את מוצריה ליותר מ-20 מדינות בעולם. לפי הודעת פימי מהיום, המודעות לתחום צוברת תאוצה בשנים האחרונות, ולאחרונה עברה בארה"ב חקיקה המחייבת שימוש במוצרי הגנה בעת עיסוק עם תרופות שהחשיפה להן עלולה להיות מסוכנת למטפל, בדגש על תרופות כימותרפיות.

מדובר בפעילות רווחית, כאשר לפי ההערכות שיעור ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) שלה הוא כ-15%-20%. לכן טבע הודיעה על כוונתה למכור את המפעל - שאינו בליבת עסקיה - ולא לסגור אותו כפי שעשתה באתרים אחרים שלה, כחלק מתוכנית ההתייעלות הנרחבת שלה שיצאה לדרך בדצמבר 2017.

טבע ערכה תחילה מכרז בניסיון למכור את המפעל, אך קרן פימי לא השתתפה בו שכן היא נוהגת לנהל מו"מ ישיר בבלעדיות ולא להשתתף במכרזים. לאחר שהמכרז בוטל החל מו"מ בין טבע לפימי, כאשר בינתיים נוהל גם מו"מ להסכם קיבוצי עם העובדים, שהכריזו בחודשים האחרונים על סכסוך עבודה על רקע האי ודאות. בשבוע שעבר נחתם הסכם קיבוצי בין טבע ובין ההסתדרות שמסדיר את תנאי העובדים וקובע חלוקת מענקים של עד 60 אלף שקל לעובד, בהתאם לוותק, עם מכירת המפעל. נראה שהעובדים יכולים להיות מרוצים גם מההסכם הקיבוצי וגם מהעובדה שהרוכשת היא קרן פימי, שידועה במחויבות שלה לתעשייה בישראל.

גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, מסר היום כי "ההשקעה ב-Tevadaptor מהווה המשך לאסטרטגיה של פימי בזיהוי חברות בעלות פוטנציאל צמיחה משמעותי. בכוונת פימי למצות את פוטנציאל הצמיחה המשמעותי שעומד בפניה ולתרום מהידע והניסיון שלה בהשבחת חברות והעמקת הצמיחה לשווקים גלובליים".

ההערכות הן שפימי מזהה שני מקורות לצמיחה משמעותית למפעל שנרכש: אחד הוא התרחבות לשווקים חדשים, מעבר לעולם המערבי שבו יש כיום רגולציה שדורשת שימוש במערכות מסוג זה שמיוצר במפעל - גם למדינות מתפתחות, כדוגמת מדינות אפריקה; והשני הוא התרחבות לתחומים רפואיים נוספים מעבר לתחום האונקולוגי.

לפימי יש נגיעה לעולם הבריאות באמצעות חברות הפורטפוליו שלה, רקח - יצרנית תרופות גנריות ומוצרים רפואיים ופרא-רפואיים, ונובולוג, העוסקת בהפצה ושירותי לוגיסטיקה בתחום. לפני כחצי שנה חתמו רקח וטבע על עסקה של עשרות מיליוני שקלים, במסגרתה רקח קיבלה בלעדיות לאספקת מספר מוצרים שטבע משווקת בישראל. לקרן פימי יש נכסים מנוהלים בסך כ-5 מיליארד דולר והיא רוכשת חברות ופועלת לבצע בהן תהליכי השבחה משמעותיים.

מטבע נמסר: "אנחנו שמחים להודיע כי בתום משא ומתן מתמשך עם מספר רוכשים פוטנציאליים - מקומיים וגלובליים - היחידה העסקית Tevadaptor ומפעל מיגדה בקריית שמונה נמכרים לקרן פימי הישראלית".

"כפי שהתחייבנו בפני העובדים עוד מראשית התהליך, הצלחנו להבטיח עבורם המשכיות תעסוקתית, ועל פי ההסכם החברה הרוכשת לא רק שתקלוט את העובדים, אלא שאף תשמר את תנאי העסקתם - לרבות גובה השכר, זכויות סוציאליות והטבות - למשך תקופת ההסכם הקיבוצי שנחתם בימים האחרונים. בנוסף, טבע תשלם לעובדים מענק מכירה מיוחד מדורג, בהתאם לוותק העובד, מהמיטיבים שניתנו במשק". ○