בצל הסקרים והפחד מגנץ: מחר הפריימריז במפלגת העבודה

רמת הלחץ של בכירי המפלגה גבוהה במיוחד לאור הצניחה בסקרים, שמנבאים רק 6-7 מנדטים למפלגה בכנסת ה-21 כאשר רבים מהמצביעים שלה עשויים לעבור למפלגת חוסן לישראל • החיבור למרצ לא נידון לעומק, אך גם לא נשלל

אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה
אבי גבאי / קרדיט: מפלגת העבודה

מחר (ב') צפויים להתקיים הפריימריז במפלגת העבודה. 44 מועמדים במפלגה הוותיקה, ביניהם 14 חברי כנסת שכיהנו בכנסת היוצאת, ינסו לשכנע 60 אלף מתפקדים פוטנציאלים לבחור בהם בפריימריז מחר, ב-84 אתרים ברחבי הארץ, בהם קלפיות שיוצבו בקיבוצים ובמושבים רבים.

בניגוד לפריימריז בליכוד, במפלגת העבודה ההצבעה היא בעמדות ממוחשבות ולא על גבי פתקים וכך התוצאות יהיו מידיות כבר ביום שני בערב באירוע מרכזי בגני התערוכה בתל-אביב.

על רקע הצניחה בסקרים, והמחשבה שהמפלגה שהקימה את המדינה תכניס רק 6-7 מנדטים לכנסת ה-21, רמת הלחץ של בכיריה גבוהה במיוחד. המקום השני ברשימה לכנסת משוריין לבחירתו של היו"ר אבי גבאי, וכך למעשה המנצח בפריימריז ביום שני, ישובץ במקום ה-3 והלאה. גם המקומות ה-10 וה-16 ברשימה אמורים להיות משוריינים לדמויות מבחוץ, אך בסביבתו של גבאי אומרים שהוא הבטיח פומבית שישתמש בזכות השריונים בזהירות, בחכמה ובשיקול דעת ויקבל החלטה רק לאחר הפריימריז.

כרגע, כאשר אין קופצים רבים שמעוניינים להיות משוריינים בצמרת המפלגה, עשוי גבאי להעדיף את המסר של נבחרת הח"כים הטובה של המפלגה, תוך הבלטת שמותיהם של חברי הכנסת שלי יחימוביץ׳, סתיו שפיר, איציק שמולי, מרב מיכאלי, עמר בר-לב ועמיר פרץ. בסקרים שערכו בכירי המפלגה, הם מצאו שדמויותיהם מעוררות הערכה בציבור ובהתאם בימים האחרונים, הפיצה המפלגה סרטונים רבים עם הנבחרת שלה. עד לפני שבוע, שמו במפלגה דגש על אישיותו של אבי גבאי, תוך קידום מכירות ספרו האישי כשגבאי מרבה להתראיין ולדבר על חייו האישיים והרקע שלו.

הסקרים, המתפרסמים בכל כלי התקשורת, מראים שלמעט הבסיס הנאמן והמבוגר של המפלגה, בוחרים רבים בחרו לעבור למפלגתו החדשה של בני גנץ, חוסן לישראל. אולם עם שיבוץ דמויות ימניות מובהקות כמו צביקה האוזר, מי שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו בין 2009-2013, יועז הנדל, מי שהיה ראש מערך ההסברה בחלק מאותן השנים, מצפים במפלגת העבודה שהדבר עשוי להבהיל חלק מבוחריהם חזרה אליהם.

במפלגה אמרו ל"גלובס" כי אין להם ספק שהמספרים הנמוכים כרגע אינם משקפים את המציאות אלא את ההתלהבות הרגעית מגנץ, וכי עם התקדמות הקמפיין מפלגת העבודה תחזור למספרים גבוהים יותר. בינתיים הם אינם מבצעים קמפיין שלילי נגד יאיר לפיד ו/או נגד בני גנץ מחשש שהדבר יזיק להם.

עם זאת, אלמנט מרכזי בקמפיין של המפלגה הוא הזהרת הציבור מפני כניסה צפויה של גנץ לממשלתו של נתניהו בתפקיד שר ביטחון או בתפקיד אחר, וזאת לאור הראיון שנתן גנץ ל"ידיעות אחרונות" שבו מסריו בנושא החלטת היועץ המשפטי על העמדת ראש הממשלה לדין היו עמומים.

סוג הקמפיין הזה הנו בעייתי, כיוון שיעלון, החלק היותר ימני בצירוף המפלגות חוסן לישראל חוזר ואומר שיפצל את הגופים וכי מנהיגותו של נתניהו מסוכנת לישראל. הוא מדגיש כי הוא לא ישב בתוך הממשלה וכך למעשה, גם כאשר במפלגת העבודה חוזרים על כך שלא ישבו עם נתניהו בכל מקרה, הציבור הישראלי יוצא מבולבל.

60 אלף מתפקדים. אך כמה יגיעו להצביע?

מפלגת מרצ, שלה 5 מנדטים בכנסת היוצאת, לא מצליחה להרוויח ולו מנדט אחד מקריסת מפלגת העבודה, אם כי מרצ לפחות יציבה בסקרים ועומדת על 5 מנדטים. יצוין שגם במרצ, שתערוך את הפריימריז ביום חמישי הקרוב, קיים לחץ רב, מירידה אפשרית במספרים ומכך שהעבודה נמחקת.

המועמדים במפלגת העבודה ממתינים לתוצאות הפריימריז בשני בלילה, ולאחר מכן, תעלה שאלת החיבור עם מפלגת מרצ. באופן רשמי במפלגת העבודה לא מתייחסים לאופציה הזו כרגע. הנושא לא נשלל, אך גם לא נידון לעומק, אולם קבוצה של פעילים מארגנת ביום שליש הקרוב, כנס שבו הם יקראו לאיחוד שתי המפלגות הוותיקות.

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ׳ נשאלה על נושא איחוד בין המפלגות במספר ראיונות רדיו בימים האחרונים ואמרה "מדובר באפשרות שצריך לבדוק אותה, לראות אם היא טובה". 

יו"ר המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, תומר פינס, המתמודד בפריימריז של המפלגה, ערך במוצאי שבת מפגש עם קבוצה של צעירי מרצ, ביניהם בר גיסין, יו"ר צעירי מרצ עד לאחרונה כדי לדון באיחוד בין שתי המפלגות.

גיסין כתבה בעמוד הפייסבוק שלה לפני מספר ימים: "שותפות היא צו השעה עבור השמאל ועבור המדינה, שותפות תוכל לספר סיפור אחר בשמאל, לא מגמגם ולא מתמרכז, שמאל כמו שהוא אמור להיות. זו הזדמנות לשותפות אידיאולוגית ולא פרסונלית. השותפות הזו קרובה יותר מתמיד - בין שתי מפלגות השמאל - מרצ והעבודה, ואליה יוכלו להצטרף עוד שותפים. כי הדמיון עולה על השוני - שלום, בטחון, שוויון וצדק חברתי".

במפלגת העבודה כ-60 אלף מתפקדים, והשאלה הגדולה היא מה יהיה שיעור ההשתפות של המתפקדים לאור הצניחה בסקרים ובפופלריות. במפלגה חוששים שרבים לא יגיעו להצביע מחר.

מתוך מתפקדי העבודה, מחוז הקיבוצים מונה כ-7000 איש, מחוז המושבים כ-5,100 ולמרות זאת, שיבוציהם ברשימה הם רק במקום 14 ו-22 (וזאת אם נציגיהם לא מגיעים בכוחות עצמם למקום גבוה יותר ברשימה). מחוז תל-אביב של המפלגה מונה כ-5,000 חברים, בקרב החברה הערבית כ-3,200 חברים, דרוזים 2,500. מספר הגימלאים שהם חברים במפלגה עומד על כ-24 אלף איש וצעירים בני 35 ומטה, הם כ-12 אלף איש.

במרצ יש כ-21 אלף מתפקדים, מפוזרים אף הם בקיבוצים, החברה הערבית ותושבי איזור המרכז. בתל-אביב גרים כ-3,000 מתפקדים של המפלגה, למשל.

במרצ מכוונים בימים האחרונים את הקמפיין לכך שמפלגתו החדשה של גנץ, עם המועמדים הימניים הבולטים שם, תהיה גוף מזגזג ולא ברור. הם פרסמו תגובה על אמירותיו של האוזר מן הימים האחרונים. "גנץ מתעלה אפילו על לפיד בעוצמת הזיגזוג. בשביל להוביל בפוליטיקה צריך אומץ וצריך דיבור ברור, ובינתיים מה שרואים מחוסן לישראל זה זגזוז ושבירה ימינה. בשביל זה לא צריך עוד מפלגה חדשה, מספיקות הישנות. אי אפשר להיפרד מהפלסטינים עם בנייה מסיבית בהתנחלויות, ומי שלא אומר את זה ברור משקר לעצמו או לציבור. רק פיתרון שתי המדינות עם פינוי התנחלויות יציל את ישראל ובשביל זה צריך שמאל ברור ומרצ חזקה".