תוכניות העבודה של משרדי הביטחון והכלכלה ל-2019

משרדי הכלכלה והביטחון פרסמו הבוקר את תוכניות העבודה שלהם לשנה הקרובה • כך, במשרד הכלכלה מתכננים, בין השאר, להפחית את יוקר המחייה תוך הגברת התחרותיות וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים • במשרד הביטחון מתכוונים עד סוף השנה לפנות כ-755 דונם משדה דב

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי


משרד הביטחון:

חלקים גדולים מתוכנית העבודה של משרד הביטחון לשנת 2019 לא הובאו במסגרת ספר תוכניות העבודה של משרדי הממשלה בנימוק לסודיות ולאבטחת מידע. משרד הביטחון ציין כי זאת הפעם הראשונה שהוא חושף את עיקרי פעילותו המתוכננת - והונע לכך משיקולי שקיפות.

עיקרי התוכנית הלא מצונזרת מדברים על שימור היתרון הצבאי והטכנולוגי של צה"ל - תוך שימת דגש על השקעה בפיתוח של מערכות לחימה פורצות דרך. התוכנית מדברת גם על שיפור תהליכי רכש, הכלים למימושם והבקרה עליהם.

התוכנית לשנה הקרובה כוללת את השלמת היערכות אגפי משרד הביטחון באופן שיענה לאתגרים שצפויים בעקבות הסכם הסיוע הביטחוני החדש עם ארה"ב. ההסכם נכנס לתוקף ב-2018, והוא כולל ביטול מדורג של היכולת של משרד הביטחון להמיר כרבע מכספי הסיוע השנתיים מדולר לשקל - כך שהתקציב השקלי שיעמוד לרשותו לרכש מהתעשיות הביטחוניות יצטמצם משמעותית.

התוכנית מדברת גם על חיזוק התעשיות הביטחוניות והכוונתן בהתאם לצרכים של צה"ל. זאת, לצד היעד להגדיל את היצוא הביטחוני שלהן בשנתיים הקרובות, תמיכה ביצואנים הביטחוניים, חשיפתם לשווקים חדשים ושילובם במפגשים רשמיים עם נציגי מדינות ברחבי העולם. היצוא הביטחוני הישראלי הסתכם ב 2018 בכ-7 מיליארד דולר.

יעדי המשרד לשנה הקרובה מתייחסים גם להיערכות העורף לחירום, ולפיהם במהלך השנה תושלם תוכנית אב שתבטיח רציפות תפקודית משרדית מעודכנת, תעודכן תפיסת ההפעלה שלו בחירום ועדכון והסדרה של הריתוק המשקי - באופן שיבטיח בין השאר פעילות סדירה של מפעלים נחוצים בזמן חירום.

במהלך השנה הקרובה משרד הביטחון צפוי להתקדם משמעותית בתוכנית המעבר של מחנות צה"ל לדרום: כך, עד סוף השנה צפוי להינתן אישור תכנון סופי להקמת קריית התקשוב בנגב; יבחרו הזכיינים שיקימו את קריית המודיעין החדשה שליד צומת שוקת ואת מרכזי האספקה האחודים בצפון, בדרום ובמרכז; יפורסם מכרז להקמת המחנה הרב-זרועי וייחתמו הסכמים עם משרד האוצר לקראת העברת מרכזי השיקום והאחזקה ממרכז הארץ לאזור התעשייה ציפורית והמכללות הצבאיות יועברו לירושלים.

עד סוף השנה משרד הביטחון מתכוון לפנות כ-755 דונם משדה דב - מהלך שיישומו מותנה בבחינה חוזרת ובאישור של שר הביטחון. תוכנית העבודה של משרד הביטחון מדברת גם על המשך פינוי קרקעות שתופסים מחנות צה"ל באזורי ביקוש - וב-2019, כמו גם ב-2020 וב-2021 הוא מתכוון לפנות כ-2000 דונם בכל שנה.

משרד הכלכלה והתעשייה:

הגדלת היצוא להיקף של 110 מיליארד דולר, צמצום הפער בין ישראל לממוצע ה-OECD ביחס שבין רמת המחירים לתוצר לנפש, הפחתת יוקר המחייה תוך הגברת התחרותיות וחיזוק העסקים הקטנים והבינוניים ויצירת סביבה עסקית שתומכת בכך - הם בין המהלכים המרכזיים שמשרד הכלכלה והתעשייה מתכנן לשנה הקרובה.

חלק מהתוכניות שמיועדות ל-2019 יתוקצבו בחסר לעומת 2018, וזאת על רקע הפחתה בתקצובן: התוכנית לסימביוזה תעשייתית שתומכת בחברות שמפחיתות פליטות לסביבה ומנהיגות חיסכון אנרגטי תימשך - אך המשרד יתמוך במסגרתה ב-80 חברות לעומת 100 במהלך השנה שעברה. כך, 30 חברות יקבלו השנה סיוע במסגרת התוכנית להגברת הפריון - לעומת 50 שקיבלו את סיוע המשרד ב 2018.

השנה משרד הכלכלה יצמצם גם את ההיקף התקציבי של התוכניות לחיזוק מערך השיווק של חברות ישראליות המשווקות לחו"ל וסיוע ליצואנים שנמצאים בתחילת דרכם ומקיימים היקפי יצוא נמוכים - במטרה להרחיב את היקפי היצוא שלהם. אשתקד משרד הכלכלה תמך באמצעות תוכניות אלה ב-256 חברות ומספר החברות שיקבלו את תמיכתו השנה ירד ל-150 בלבד.

גורמים במשרד הכלכלה הסבירו את ההפחתה בתקצובן של תוכניות אלה בכך שההפחתה מתוכננת במסגרת התקציב הדו-שנתי, ותוכניות רב שנתיות קיבלו לשנת הביצוע הראשונה שלהן תקציב גבוה יחסית לשנים הבאות. כך, חלק מההפחתות נעשו בעקבות קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה.

עם זאת, התוכנית לשנה הקרובה כוללת סיוע ל-40 חברות שיעברו ליצור מתקדם, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שיטמיעו פתרונות חדשניים או ישתתפו במסלול לקידום מחשוב במסגרת הפעילות השוטפת שלהן.

בנושא יוקר המחייה והגברת התחרותיות במשק משרד הכלכלה מתכנן הליך תחרותי בהקצאת מכסות ליבוא בשר טרי, גבינות ושמן זית עם פטור ממכס - תוך הגדלת מכסות היבוא של הבשר הטרי; פתיחת מסלול שיעודד תחרות בשוק המזון ללא גלוטן; פרסום מדד של סל מוצרים בסיסי למשק בית ממוצע; השקת מערכת מידע חדשה לאישור של מוצרים מיובאים והגברת התחרות בתחום התקינה.

בנוסף מתוכננים מהלכים להסרת חסמי יבוא, תוך התאמת המשק למגמות גלובליות הכוללים הקלות רגולטוריות ליבואנים; בחינת שוק חברות השילוח; בחינה של רפורמות בתחום היבוא שנעשו בשווקים מפותחים - והתאמתן למשק הישראלי וגיבוש של המלצות מדיניות למגמות במסחר מקוון. גם במהלך השנה הקרובה סוגיית התקינה בישראל והתאמתה לתקינה שנהוגה בעולם - היא בין יעדיו של משרד הכלכלה במסגרת המאמץ להורדת יוקר המחייה.

נוסף על מהלכים לסגירת פערים בין התקינה הישראלית לתקינה במקומות אחרים בעולם, משרד הכלכלה מתכוון להקים אתר שיעסוק בתקינה - ויעדכן באופן שוטף אודות ליקויים במוצרים שזוהו במקומות שונים בעולם, היבטים בטיחותיים הקשורים למוצרים אלה, ריקולים שנעשים בארץ ובעולם ועוד.

במסגרת הניסיונות של משרד הכלכלה למשוך השקעות איכותיות באזורי עדיפות, בכוונתו לקדם השנה תיקונים בחוק לעידוד השקעות הון, גיבוש מודל למציאת פתרון מרחבי לתעשייה זעירה במסגרת תוכנית 'מיקרו תעשייה', עידוד תעשיות בתחום ה"פודטק" ועוד.

בתוך כך, בכוונת המשרד לפעול לתיקוני חקיקה בחוק לעידוד השקעות הון - שבמסגרתו הוא מעודד חברות להשקיע בפריפריה. השינויים הצפויים אמורים לאפשר שינוי ההגדרה של מפעל בחוק - באופן שרשות ההשקעות תוכל לתת מענקים והטבות מס לחברות שאינן יצרניות אך מספקות שירותים מסויימים - שישקיעו בפריפריה. גורמים במשרד הכלכלה אמרו כי שינויים אלה נחוצים - על רקע השינויים שחלים במשק ועל רקע מגמות גלובליות. עם זאת, קידום מהלך כזה יתאפשר רק אחרי הבחירות באפריל, וזאת בשל הצורך בשינויי חקיקה.