דיור מוגן | בלעדי

ביי לימודים, שלום לקשישים: בצלאל מכרה את הקמפוס הישן בהר הצופים תמורת כ-100 מיליון שקל

בעבר קבעה המועצה להשכלה גבוהה כי תנאי מתלה למכירה של מבנה הקמפוס של בצלאל בהר הצופים יהיה שמירה על פעילות אקדמית רציפה של המוסד • במקום יפעל ככל הנראה מרכז סיעודי לקשישים ודיור מוגן

קמפוס בצלאל בהר הצופים / צילום: דוברות בצלאל
קמפוס בצלאל בהר הצופים / צילום: דוברות בצלאל

האקדמיה לעיצוב ואמנות בצלאל מכרה את הקמפוס הישן שלה בהר הצופים תמורת כ-100 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

אופי השימוש במבנה עומד להשתנות, ובמקום סטודנטים לעיצוב, האוכלוסייה שתעשה שימוש במבנה בעתיד תהיה ככל הנראה מבוגרת בהרבה. שטח הקמפוס שנמכר ושנמצא ברחוב מרטין בובר עומד על כ-10 דונם.

העסקה, שנחתמה לאחרונה, נעשתה אחרי תהליך ארוך שכלל מכרז אליו יצאה בצלאל, תוך פיקוח של המועצה להשכלה גבוהה. בעבר קבעה הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב) שכפופה למל"ג כי בצלאל תוכל למכור את המבנה רק תוך אישור שלה להסכם המכר. כן קבעה הות"ת בעניין המכירה כי "כתנאי לקבלת אישור ות"ת להסכם המכר, על הנהלת בצלאל להמציא לות"ת תוכנית מפורטת הכוללת הסבר כיצד המוסד ישמור על פעילות אקדמית תקינה, אם פרויקט בניית הקמפוס החדש יתעכב מעבר לפרק הזמן המותר על-פי ההסכם, ויגיע הזמן לפנות את הקמפוס הנמכר".

לאחרונה הגישה בצלאל תוכנית לשימוש החדש של המבנה לוועדה התכנון המקומית של ירושלים. בדיון שהתקיים השבוע בוועדת המשנה לתכנון ובנייה נכתב בדברי ההסבר כי "התוכנית מבקשת להרחיב את השימושים הציבוריים בקמפוס בצלאל", וכי לשימושים שנקבעו בעבר נתבקשה תוספת שימושים ל"מוסדות סיעודיים לקשישים ולמעונות דיור מוגן לקשישים והשימושים הנלווים לשימושים אלה".

במחלקה למדיניות של עיריית ירושלים הביעו התנגדות להצעה וכתבו כי "המבנים הקיימים בתוכנית נועדו לשמש חלק ממוסדות חינוך והשכלה גבוהה. התוכנית מבקשת להופכם לדיור מוגן עבור מוסדות סיעודיים לקשיש ושימושים נלווים. להערכתנו, על המבנים הקיימים לשמש כייעודם, קרי מוסדות להשכלה גבוהה וחינוך, כפי שמתבקש מקמפוס אוניברסיטאי. בנוסף לכך, המיקום המוצע אינו אידאלי עבור דיור מוגן ומוסדות סיעודיים, בין היתר לאור ריחוקו והיעדר קרבה לפעילות קהילתית לקשיש והיעדר זיקה לקמפוס אוניברסיטאי".

למרות עמדה זו, התוכנית אושרה להפקדה במספר תנאים, ובהם בעיקר אישורי נגישות שונים לאוכלוסיית היעד. כן נדרשת חוות-דעת של משרד הבריאות לשימוש של מוסד סיעודי לקשישים.

מבצלאל נמסר: "האקדמיה השלימה לאחרונה את מכירת קמפוס הר הצופים. המכירה נעשתה במסגרת בניית קמפוס בצלאל החדש במגרש הרוסים וכחלק ממהלך החזרה של בצלאל למרכז העיר".