יו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר: יש חשש מהתערבות זרה

יו"ר ועדת הבחירות השופט כינס את ראשי כלי התקשורת כדי לדון בחוקי התעמולה וחששות מהתקפות זרות •  "אל תשדרו הודעות אנונימיות המופצות"

חנן מלצר שופט בית משפט עליון  / צלם: אוריה תדמור
חנן מלצר שופט בית משפט עליון / צלם: אוריה תדמור

יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר כינס היום (ה') את ראשי כלי התקשורת כדי לדון בחוקי התעמולה וחששות מהתקפות זרות.

מלצר קרא לכלי התקשורת לגלות אחריות. כך, הוא אמר: "אל תשדרו הודעות אנונימיות המופצות". לדבריו, "השפעות זרות ככל שהן קיימות, הן תמיד אנונימיות והן נעשות באמצעים טכנולגיים. בארץ אם יש הודעות אנונימיות, זה מקשה על הרשויות בטחון לסנן, בין השפעה זרה להשפעה מקומית".

מלצר הציע לכלי התקשורת להיעזר גם במערך הסייבר הלאומי. "אתם צריכים להיזהר ואם יש לכם שאלות תפנו למערך הסייבר הלאומי, שניסה לסייע ולהושיט עזרה לכמה גופים שפנו אליו". כאשר נשאל אם זוהה עד שלב זה התערבות זרה, השיב מלצר "אני מבקש לא להשיב לזה".

בהקשר של התגוננות מפני מתקפות סייבר אמר מלצר שאחת מן ההחלטות הראשונות שלו כאשר הוא נכנס לתפקיד, בשיתוף עם מנכ"לית ועדת הבחירות אורלי עדס, הייתה להחזיר את שיטת ההצבעה לפתקים בלבד ולא לשיטה אלקטרונית. "אנחנו לא עוברים להצבעה ממוחשבת. היום כולם מברכים אותנו על כך. בהולנד הושקעו למעלה 40 מליון אירו על פיילוט הצבעה ממוחשבת ובעקבות לקחים מן הבחירות בארה"ב, הם פשוט ויתרו על כל הרעיון ו-40 מליון אירו ירדו לטימיון".

באשר לפוליטיקאים אשר עוברים על חוקי התעמולה תוך כדי שידור חי וכלי התקשורת המתקשים להתמודד עם חוקי התעמולה הישנים בישראל (לא שונו מאז שנות ה-50), אמר מלצר כי הוא אינו מטיל את האחריות על כלי התקשורת עצמם, אך סבור שסנקציה של אי זימונו של פוליטיקאי לשידור המשך, עשויה להעביר להם את המסר. "יש לכם בידיים הרבה יותר כוח ממה שאתם מוכנים להודות", אמר מלצר. "אתם תבצעו את מלאכתכם נאמנה והפוליטקאים, הם מתמודדים ומנסים, אבל תפקיד העיתונות הוא שלכם. אני לא מאמין בסנקציות פליליות בתחום הזה, אלא יותר בדרך של שימוש בהסברה".