מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב "יורים לכל הכיוונים" בניסיון להציל את החוב

מצד אחד, ממשיכים מחזיקי האג"ח במגעים מול הקרן הזרה סרצ'לייט כדי למכור לה את מניות השליטה בחברה הבת ביקום • במקביל, הם פועלים לסכם עם הבנקים הנושים של יורוקום - בעלת השליטה לשעבר - על הזרמת כסף לחברה

משרדי בזק / צילום: רויטרס
משרדי בזק / צילום: רויטרס

מחזיקי האג"ח של חברת אינטרנט זהב, ששולטים למעשה בחברה, מנסים לשפר את מצבם - גם באמצעות המשך המגעים מול הקרן הזרה סרצ'לייט כדי למכור לה את מניות השליטה בחברה הבת בי קומיוניקיישנס (ביקום) וגם בניסיון לסכם עם הבנקים - נושי יורוקום (בעלת השליטה לשעבר באינטרנט זהב) - על הזרמת כסף פנימה לחברה. 

אינטרנט זהב, ששולטת בבי קומיונקיישנס  (בי קומיוניקיישנס), בעלת השליטה בבזק, הודיעה בחודש שעבר על עצירת תשלומים למחזיקי האג"ח ועל כניסה למו"מ לקראת הסדר חוב, לאחר שמכרז שערכה למכירת מניותיה בביקום נכשל. עם זאת, קרן סרצ'לייט, שהייתה אחת המשתתפות במכרז, חזרה לתמונה מאוחר יותר והמגעים עמה נמשכים גם היום.

מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב , שלהם חייבת החברה 722 מיליון שקל, מקווים להצליח לשפר את התנאים שמציעה סרצ'לייט (שהצעתה הקודמת שיקפה תספורת של כרבע מהחוב), אך נראה שהם מעדיפים את האפשרות השנייה, של הזרמה מצד הבנקים. אם תהיה הסכמה עם הבנקים, למעשה עסקת סרצ'לייט תרד מהפרק, וניתן יהיה להמשיך ולחכות להתאוששות במניית בזק  - נכס הבסיס של אינטרנט זהב וביקום, ולדחות את מכירת מניות השליטה למועד מאוחר יותר.

מכיוון שבשלב זה לא ידוע האם וכמה יסכימו הבנקים להזרים, המו"מ עם סרצ'לייט נמשך, כשהמו"מ עם הבנקים משמש למעשה מנוף לחץ מצד מחזיקי האג"ח על סרצ'לייט לשיפור התנאים. נזכיר, שמחזיקי אג"ח אינטרנט זהב דורשים מהבנקים (הפועלים, הבינלאומי ודיסקונט) להזרים הון לחברה, וטוענים כי הבנקים סיכלו בעבר הצעות מכירה של ביקום במחירים סביב מיליארד שקל.

ביוני האחרון גייסה אינטרנט זהב 100 מיליון שקל בהנפקה פרטית, מתוכם הזרימו הבנקים נושי יורוקום כ-50 מיליון שקל לצורך ייצוב החברה. מחיר המניה בהנפקה עמד על כמעט פי 4 מהמחיר נוכחי של מניית אינטרנט זהב (3.2 שקלים). לפי הערכות, הבנקים - למרות ההפסד שספגו - מוכנים להתדיין עם מחזיקי האג"ח משום שהם מבינים שלמחזיקים ישנה אפשרות להשתלט בפועל על אינטרנט זהב, ולהשאיר את נושי יורוקום בידיים ריקות. עם זאת, הפערים בין הצדדים עדיין גדולים. 

אפשרות נוספת שנשקלת היא הנפקה לציבור, באמצעותה תוכל אינטרנט זהב לגייס הון. השבוע דווח כי אינטרנט זהב קיבלה את אישור משרד התקשורת להפחית את שיעור ההחזקה של בעלת השליטה בה מ-50% ל-35% - המשמעות היא שניתן לדלל את חלקה של יורוקום חדלת הפירעון, שכיום מחזיקה 54.7% מאינטרנט זהב.

ביהמ"ש מינה מומחה לבחינת הסדר החוב

במקביל ביקש נאמן האג"ח, בהסכמת החברה, למנות מומחה מטעם בית המשפט לצורך בחינת הסדר החוב, בקשה שאושרה אתמול על ידי השופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בת"א. המומחה המועמד הוא רו"ח אבישי עובדיה, מרצה באוניברסיטת בר אילן, המרכז הבינתחומי והקריה האקדמית אונו, שעוסק בייעוץ וחוות דעת בתחומי שוק ההון, בניתוח דוחות כספיים, הערכות שווי, חשבונאות וכלכלה זה 20 שנה.

שכר הטרחה של עובדיה כמומחה יגיע ל-480 שקל לשעה ול-300 שקל עבור שעת עבודה של רו"ח/כלכלן נוסף, כאשר שכר הטרחה הכולל יוגבל לסך של 180 אלף שקל בתוספת מע"מ. אינטרנט זהב תישא בשכר הטרחה.

בבקשה למינוי מומחה כתב עו"ד עדי פיגל, המייצג את נאמן האג"ח רזניק פז נבו, כי התקיימו מספר פגישות בין מחזיקי האג"ח לחברה לצורך ניהול מו"מ, כולל בחינת מתווים שונים של דחיית מועדי תשלומים. לפי חוק החברות, כשמתחיל מו"מ בין חברה למחזיקי אג"ח לצורך גיבוש הסדר חוב, יש לפנות לבית המשפט למינוי מומחה מטעמו לבחינת הסדר החוב. 

גילוי מלא: אבישי עובדיה כותב טור קבוע ב"גלובס" בנושאי חשבונאות