הופקדה התכנית מעוררת המחלוקת ל-8,000 דירות במחנה סירקין

מדובר בתכנית ראשונה מבין שתי תכניות מחנה סירקין שבחלקה המזרחי של פתח תקוה, בסמיכות לשכונת עמישב • השטח משמש היום את המחנה הצבאי סירקין שעתיד להתפנות • עיקר הביקורת סב סביב נושאי התחבורה

הדמיית תוכנית מחנה סירקין / רשות מקרקעי ישראל
הדמיית תוכנית מחנה סירקין / רשות מקרקעי ישראל

אחרי ישיבה של 11 שעות רוויי ויכוחים, הפקידה אתמול (ד') הותמ"ל (הוועדה לתכניות מועדפות למגורים) את התכנית הראשונה מבין שתי תכניות מחנה סירקין, להתנגדויות. התוכנית ממוקמת בחלקה המזרחי של פתח תקוה, בסמיכות לשכונת עמישב בשטח המשמש היום את המחנה הצבאי סירקין, שעתיד להתפנות. במקומו יוקמו, על פי התכנית 8,000 יחידות דיור. התכנית גררה אחריה התנגדויות רבות, ועוררה מחלוקת רבה גם בין אנשי מקצוע.

התוכנית משתרעת על 2,500 דונם, והיא מייעדת אותם, להקמת מבנים בני 3-25 קומות, מהן 2,200 יוקצו עבור דירות קטנות ו-600 יחידות לדיור מיוחד. התוכנית כוללת גם 300 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה אשר פרוסים לאורך חזיתות מסחריות וכן בשני אזורי תעסוקה בצפון ובדרום התוכנית.

קשיי תחבורה חמורים

עיקר הביקורת עליה סב סביב נושאי התחבורה. המתנגדים התריעו, כי התכנית אינה נותנת מענה למצוקת התחבורה הקיימת כבר היום מכיוון מזרח, ובמיוחד מראש העין במיוחד לצירי הרוחב 5, 471 ו-483, שגורמים לקשיים חמורים לתושבי פתח תקווה והיישובים ממזרח לה, להגיע לכיוון תל אביב. רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) והותמ"ל טוענות כי ערכו בדיקה תחבורתית מקיפה אשר בחנה את כלל הפיתוח הצפוי במרחב עד שנת 2040 והמענים התחבורתיים הדרושים הנגזרים מכך. לאחר מהלך מקיף למיפוי הצרכים התחבורתיים, פורטו הפרויקטים התחבורתיים הדרושים במרחב, תוך תיאומם מול הגורמים האמונים לקידומם והבטחת מענה תקציבי ליישומם.

כך נכללים בתכנית שני כבישים אזוריים חדשים המקשרים את רובע המגורים לדרכים ארציות, לעיר הוותיקה ולתחנת הרכבת החדשה שצפויה לקום בסמוך לאלעד, וכן הכללת אפשרות להעברת קו המטרו העתידי בתחום הרחוב הראשי של הרובע. הליך התכנון נעשה בשיתוף הדוק עם עיריית פתח תקוה ובמסגרתו סוכם שכביש 40 הקיים ממערב לרובע יהפוך לרחוב מקומי ובמקומו יוקם כביש ארצי חדש - "עוקף 40" אשר ייתן, לטענתן,מענה תנועתי הולם.

ואולם חברי מטה המאבק לתכנון שפוי, שמתנגדים לתכנית, גורסים אחרת. לטענתם, אין שום ודאות שהמטרו יעבור באזור, ויותר מכך - סביר מאוד שזה לא יקרה. גם לגבי הרכבת הקלה, הם מציינים, כי מדובר בדיבורים ולא בתכניות של ממש. יו"ר מטה המאבק סירקין משה פישר אמר בתכנית, כי בתכנית קיים כשל תחבורתי חמור. "התושבים מגיעים כדי להתריע על חוסר יכולת לצאת ממזרח העיר. אין שום לו"ז לגבי רכבת קלה ונושא המטרו לא מטופל ברצינות. צריך תכנית מסודרת ורציני".

ראש עיריית פ"ת: "ייבנו יציאות רציניות וחשובות"

חבר מטה המאבק עו"ד אמנון דרדיק הגדיר את התכנית כ"מאוד בעייתית. המטרו בכלל לא מופיע בתכנית למרות הדיבורים וההבטחות. חייבים להכניס את התכנית התחבורתית המדויקת לתוך התב"ע. מבקשים את האחריות של הוועדה".

ראש העיר פתח תקווה, רמי גרינברג, לעומת זאת תומך בתכנית והוא סיכם, כי "לאחר הדיון, ניתן לומר כי התכנית נותנת פתרון תחבורתי מקיף מאוד בעקבות הדרישה של העירייה ולכל פרויקט יש מנהל וכן תקציב ברמת התכנון והביצוע. מבחינת פתרונות תנועתיים, נכללת הרכבת הכבדה בסגולה, רכבת נוספת בצפון-מזרח בצומת קסם, ותחנת רכבת נוספת דרומית של 471. בנוסף, דובר על הקו האדום של הרכבת הקלה שיהיה קישור בינו לבין השכונה הנבנית ע"י פתרון תנועתי שיאפשר את מעברו שם. כן, ישנו שיקוע של כביש 40 ועוקף 40 שיגיעו עד צומת ירקונים וצומת ירקון.

"בנוסף, ייבנו יציאות רציניות וחשובות מהשכונה צפונה על כביש ראש העין, יציאה רצינית וגדולה שתצא מזרחית מהשכונה מעל כביש 6 למזרח, ופתרון תחבורתי נוסף שיצא דרומה מעל מחלף עמישב ויתחבר לתחנת הרכבת שתהיה שם - "כביש עוקף עמישב".

גם מסופי תחבורה ציבורית נלקחו בחשבון במסגרת התכנית, והוצגו פתרונות בכל הנוגע לנת"צים ופתרונות אקוסטים בכביש עוקף 40 לאורך רוב רחוב עובדיה יוסף שייתן פתרון אקוסטי לתושבים שיגורו שם.

מבחינת זמנים, מדובר על כך שכל התכנית עתידה להתרחש עד 2035. בדיונים עם משרד התחבורה הוסכם שה"מטרו" יתממש עד 2030".

יו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר: "צעד ענק"

מנהל רמ"י, שיזמה את התכנית, עדיאל שמרון הגיב, כי "הרשות פועלת כל העת להגברת שיווק הקרקע לדיור עבור אזרחי ישראל. בין היתר, רשות מקרקעי ישראל מקדמת במרץ תכנון ושיווק הקרקעות המתפנות בזכות ירידת צה"ל לנגב. רמ"י אף מקדמת את המימון להעתקת מחנות צה"ל דרומה, על פי אבני דרך שנקבעו בינה ובין משרד הביטחון".

ואילו סגן ראש אגף תקציבים ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, הגדיר את ההפקדה "צעד ענק במסגרת מהלך פינוי דרומה של מחנות צה"ל מלב אזור הביקוש. התכנית הגיעה לדיון לאחר עבודת מטה יסודית של משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יחד עם גופים רבים ובשיתוף מלא של הנהגת העיר פתח תקוה, שנערכו למיפוי כל האתגרים התשתיתיים העומדים כחסם לפיתוח העיר ויצירת פתרונות להם, כל זאת על מנת שבפתח תקוה ניתן יהיה להקים רובע מגורים איכותי במטרופולין תל אביב".

לאור המחלוקת הרבה שסביב התכנית, סביר להניח שעתה, כשהיא נפתחה להתנגדויות, הן יגיעו בכמויות.