ענף בצמיחה: שווי סקטור הקנאביס בת"א התנפח ל-2.5 מיליארד שקל בסיוע ארטילריה של דיווחים לבורסה

הודעות אודות מינוי בכירים לתפקידי ניהול, חתימת מזכרי הבנות לפעילות בחו"ל וגם גיוסי הון מתדלקות את העליות במניות החברות, שרובן היו שלדים בורסאיים עד לאחרונה • סיכום ההודעות האחרונות בסקטור שלא היה קיים עד לפני שנה בבורסת ת"א

המיליונרים החדשים של תחום הקנאביס / צילום: Shutterstock
המיליונרים החדשים של תחום הקנאביס / צילום: Shutterstock

מניות סקטור הקנאביס המשיכו היום לדהור, והשווי המצרפי של חברות הענף הנסחרות בבורסה בת"א כבר מגיע לכ-2.5 מיליארד שקל (ויש לזכור שהסקטור כלל לא היה קיים לפני שנה). את גל העליות האחרון החל אישור ייצוא הקנאביס הרפואי עליו החליטה הממשלה בתחילת השבוע שעבר, אירוע מכונן עבור התעשייה.

העליות במניות הסקטור, רובן של שלדים בורסאיים עד לאחרונה אשר מיזגו או צפויים למזג פעילות בתחום הלוהט, מתודלקות על ידי דיווחים תדירים לבורסה אודות מינוי בכירים מהמערכת הביטחונית לתפקידי ניהול, חתימת מזכרי הבנות לפעילות בחו"ל וגם גיוסי הון. האירוע הקריטי הבא של הענף צפוי ב-31 במארס, אז תיכנס לתוקף הרפורמה בשוק הקנאביס הישראלי, ורק חברות שיעמדו בתקני הרפורמה יוכלו לעסוק בתחום.

מניות הקנאביס הפורחות בבורסה בת"א
 מניות הקנאביס הפורחות בבורסה בת"א

אלה ההודעות המהותיות מן היומיים האחרונים:

פארמוקן, שעומדת להתמזג לתוך חברת מדיקל קומפריישן הבורסאית, הודיעה על קבלת הרכיב המרכזי של אישור IMC-GAP - אישור גידול נאות של קנאביס רפואי על פי התקן הישראלי החדש. בעקבות ההודעה עלתה היום מניית החברה ב-23% ומדיקל כבר נסחרת לפי שווי של 66 מיליון שקל.

אישור GAP דרוש לחברה כדי לשווק קנאביס בישראל וכן כדי שיותר לה לייצא קנאביס כאשר הדבר יתאפשר, ככל הנראה לקראת סוף השנה. פארמוקן מעריכה כי המשך התהליך הוא טכני, כלומר באי ודאות נמוכה, וכי היא תקבל את אישור ה-GAP הסופי ככל הנראה לקראת סוף פברואר, ובכל מקרה לפני 31 במארס.

כיום רק ארבע חברות מחזיקות באישור GAP, מהן רק שתיים בעלות זיקה בורסאית: אינטרקיור (דרך החברה הבת קנדוק) ו-BOL, המוחזקת בידי עמיר שיווק. השתיים שאינן בורסאיות הן שיח ו-IMC.

פארמוקן כבר מייצרת ומשווקת קנאביס לפי התקנות הישנות (אחת מ"תשע החלוצות"), ולכן כאשר תקבל את האישור היא תוכל לשווק מידית את התוצרת הקיימת שלה. לעומת זאת חברות חדשות בשוק, תצטרכנה גם אחרי קבלת אישור GAP עקרוני, להציג בפני יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות מחזור גידול אחד שהושלם, ורק אחר כך הן תוכלנה לגדל קנאביס עבור השוק.

פארמוקן העריכה במצגת האחרונה שלה לשוק ההון כי תרשום ב-2018 הכנסות של 15 מיליון שקל, צמיחה של כ-40% לעומת 2017. הכנסה זו היא הגבוהה ביותר מבין חברות הקנאביס הבורסאיות שכבר דיווחו על תוצאותיהן.

תפן  הודיעה היום כי חברת הקנאביס המועמדת להתמזג לתוכה, חתמה על מזכר הבנות להקמה של פעילות קנאביס בתאילנד. השימוש בקנאביס רפואי אושר בתאילנד במהלך 2018. לפני שבועיים הודיעה תפן על חתימת מזכר הבנות דומה בפורטוגל. בשני המקרים מדובר בשותפות שאמורה לכלול שלושה גורמים: פעילות הקנאביס המיועדת להתמזג לתפן, יחד עם חברת אלויט שהיא בעלת השליטה בפעילות ויחד עם גוף שלישי. חברת הקנאביס של תפן היא חברה חדשה אשר מקימה מתקן גידול קנאביס בישראל. אלויט, בעלת השליטה בה, היא חברת מחקר בעלת מאגר מידע רפואי בתחום הקנאביס. בעקבות ההודעה עלתה מניית תפן ב-5.3% והחברה נסחרת לפי שווי של 63 מיליון שקל.

נמסטה טכנולוגיות הקנדית פיטרה שלשום את המנכ"ל שון דולינג'ר, והודיעה כי תבצע הערכה מחודשת של האסטרטגיה שלה. דולינג'ר הביע בעבר כוונות להירשם למסחר בבורסה בת"א, וכן להקים רשת של "קופי שופס" לשיווק קנאביס בישראל בשותפות עם החברה הבורסאית הישראלית קנביט. כמו כן נמסטה השקיעה בקנביט ואמורה לרכוש ממנה חומר גלם לשיווק בעולם. קנביט מסרה היום, כי היא נמצאת בקשר שוטף וישיר עם החברה במטרה להמשיך את הפעילות המשותפת, למרות תהליך חידוש האסטרטגיה של החברה.

פרוטאולוג'יקס חתמה על הסכם מול חברת תיקון עולם, לייצור של קנאביס במתקנים של חברת קאנומד, חברה בת בבעלותה המלאה של פרוטאולוג'יקס. החווה נמצאת בהקמה. תיקון עולם תנחה את החברה בגידול של קנאביס בכל 7.2 הדונם של מתקן הגידול של קאנומד, ותרכוש ממנה לפחות שלושה מחזורי גידול, תמורת 15-20 מיליון שקל. תיקון עולם מסרה כי חוות הגידול שבבעלותה אמורה להיות מאושרת GAP לקראת הדדליין של סוף מארס, אחריו לא ניתן יהיה למכור קנאביס ממתקן שאינו מאושר GAP. בכל זאת היא מעוניינת להגדיל כושר יצור לטובת השוק הישראלי וכן לטובת יצוא.