דיווח: ה-FBI פשטו על מעבדה של וואווי בסן דייגו וניהלו מבצע נגדה ב-CES

לפי בלומברג, בשבוע שעבר האשימה ארה"ב את החברה ואת סמנכ"לית הפיננסים שלה בהפרת סנקציות נגד איראן ובגניבת סודות מסחריים • בנוסף לפשיטה, הוציאו ה-FBI לפועל מבצע עוקץ נגד היצרנית הסינית במהלך תערוכת הטכנולוגיה CES שנערכה בלאס וגאס בחודש שעבר, כחלק מחקירה נגד החברה

סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס
סמנכ"לית הכספים של וואווי טכנולוג'יס, מנג וואנז'ו / צילום: Alexander Bibik, רויטרס

ה-FBI פשטו על מעבדה של חברת וואווי בסן דייגו בשבוע שעבר, ובנוסף הוציאו לפועל מבצע עוקץ נגד היצרנית הסינית במהלך תערוכת הטכנולוגיה CES שנערכה בלאס וגאס בחודש שעבר, כחלק מחקירה נגד החברה, כך לפי דיווח בבלומברג.

בשבוע שעבר ארה"ב האשימה את וואווי ואת סמנכ"לית הפיננסים של החברה מנג וונז'ו שנמצאת במעצר בית בקנדה לבקשת ארה"ב, בהפרת סנקציות נגד איראן ובגניבת סודות מסחריים מחברת T-Mobile. אך מבצעי ה-FBI שדווחו בבלומברג הם חלק מחקירה שלישית נגד החברה, שעוסקת גם היא בגניבת סודות מסחריים, אך נוגעת גם להפרת חוקים פדרליים לגבי טכנולוגיות עם פוטנציאל לשימוש הגנתי.

במרכז החקירה השלישית נמצאת חברה קטנה משיקגו, ללא הכנסות או לקוחות נכון להיום, שטוענת שפיתחה טכנולוגיה פורצת דרך - חברת Akhan Semiconductor. אקאן פיתחה זכוכית בשם "מיראז'" שמביאה לדברי החברה רמת עמידות גבוהה מהמוכר היום בפני שריטות ושבירות, ומיועדת לשימוש בסמארטפונים. אקאן הייתה בקשר עם וואווי כלקוחה פוטנציאלית, אך לאחר שדגימה של הזכוכית שנשלחה למעבדת וואווי חזרה לידי החברה באיחור ובמצב רע, התעורר חשד בקרב בכיריה כי החברה מנסה לגנוב את הטכנולוגיה שלה, והיא יצרה קשר עם ה-FBI. השימוש האפשרי בזכוכית עבור טכנולוגיה הגנתית נוגע לשכבה של יהלום מלאכותי שמשולבת בה, בה ניתן לעשות שימוש בבניית נשקי לייזר.

בכירי החברה תודרכו ע"י ה-FBI ליצור קשר מחודש עם וואווי תוך כדי שהשיחה מוקלטת, ובהמשך גם להגיע לפגישה עם וואווי במהלך CES כשעל גופם ציוד הקלטה. במהלך השיחה והפגישה, בוואווי אף הודו כי הדגימה של זכוכית המיראז' נשלחה לסין, מה שמהווה הפרה של חוקי ארה"ב. חברת אקאן אף יצרה קשר עם עיתונאי בלומברג אשר צפה מרחוק בפגישה שנערכה ב-CES. בהמשך, לפי הדיווח, בכירי החברה תודרכו לגבי הפשיטה על מעבדת וואווי בשבוע שעבר אך התבקשו שלא ליצור יותר קשר עם וואווי. לא ברור בשלב זה מה העלתה הפשיטה על המעבדה וכיצד החקירה צפויה להתפתח.

ב-FBI סירבו לבקשת בלומברג לתגובה וגם מוואווי לא התקבלה תגובה לדיווח. חברת אקאן הצהירה כי "אקאן לוקחת ברצינות כל שימוש לא חוקי בטכנולוגיה שלה. נמשיך לשתף פעולה עם רשויות החוק ולעבוד לקראת פתרון הסוגיה הזו".