איילת שקד על ההבדל בין נוה ליו"ר הלשכה הקודם שהסתבך בפלילים

שרת המשפטים איילת שקד ספגה ביקורת רבה על הברית שלה עם אפי נוה שחשוד במעשים פליליים • שקד התגוננה וטענה כי בעבר, כשיו"ר לשכה קודם היה חשוד בשוחד, אף אחד לא בא בטענות לשופטים שהיו עמו בברית • היא רק "שכחה" פרט קטן

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: איל יצהר
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: איל יצהר

כשעו"ד אפי נוה נאלץ להתפטר מהוועדה לבחירת שופטים בשל החקירה נגדו, שרת המשפטים איילת שקד אמרה בראיון למהדורת חדשות 12 כי "המבנה של הוועדה לבחירת שופטים הוא מבנה ידוע. במשך שנים רבות השופטים ולשכת עורכי הדין הלכו יד ביד בברית משותפת. כשיושב-ראש הלשכה לשעבר, יורי גיא-רון, היה חשוד בשוחד, אף אחד לא בא בטענות לשופטים, אף אחד לא הדביק את זה להם". אלא שבניגוד לאפי נוה, יורי גיא-רון לא היה חבר בוועדה למינוי שופטים בשעה שהחשדות נגדו התפרסמו.

עו"ד יורם (יורי) גיא-רון כיהן כאחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים בין השנים 2008-1999, וכיהן כיו"ר הלשכה בשנים 2011-2007. בסוף 2010 דווח כי חברה שבבעלותו ובבעלות אשתו חשודה במתן שוחד לבכיר בקופת-חולים מאוחדת, וכי אשתו נחקרה באזהרה.

ביוני 2011 נערכו בחירות למוסדות לשכת עורכי הדין. גיא-רון לא נבחר מחדש ליו"ר, והוחלף על-ידי עו"ד דורון ברזילי. באוקטובר אותה שנה נבחר עו"ד צבי פירון, שהשתייך למחנהו של גיא-רון בלשכה, לתפקיד יו"ר המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, האמונה, בין השאר, על בחירת נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים.

בסוף אותה שנה המליצה המשטרה להעמיד לדין את גיא-רון ורעייתו בעבירות שוחד ומרמה. בתגובה לפרסום, הגישו שלושה מחברי לשכת עורכי הדין עתירה שדרשה למנוע מגיא-רון להשתתף בהצבעת המועצה הארצית של הלשכה לבחירת חברי הוועדה לבחירת שופטים, אך העתירה נדחתה.

בראשית 2015 שלחו שניים מחברי הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין מכתב לגיא-רון, בו כתבו כי נוכח המלצת המשטרה להעמידו לדין, הוא אינו רשאי להשתתף בהצבעה על זהות נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. השניים כתבו כי "אינך יכול לבחוש בזהות הנציגים בוועדה לבחירת שופטים - שמן הסתם תדון בעניינם של שופטים שעשויים לדון בעניינך, או למנות פרקליטים שטיפלו בעניינך".

איילת שקד על ההבדל בין נוה ליו"ר הלשכה הקודם שהסתבך בפלילים

במרץ 2015 הודיעה פרקליטות המדינה על כוונה להעמיד לדין בכפוף לשימוע את גיא-רון ורעייתו, לצד חשודים אחרים בפרשת השחיתות בקופת-חולים מאוחדת. לאחר שנערך לו שימוע, התיק נגד גיא-רון נסגר בשל חוסר ראיות ביולי אותה שנה.

בשורה התחתונה: דבריה של איילת שקד מטעים. כלומר, ההצהרה יוצרת מצג-שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות. בניגוד לאפי נוה, יורי גיא-רון לא היה חבר בוועדה למינוי שופטים בשעה שהחשדות נגדו התפרסמו. בעוד שגיא-רון נחשד בכך שחברה בבעלות משותפת שלו ושל רעייתו נתנה שוחד לבכירים בקופת-חולים מאוחדת, החשדות נגד נוה מייחסים לו קבלת שוחד בתמורה לקידום מינויים של שופטים. לכן, דבריה של שקד מטעים. 

*** חזקת החפות: אפי נוה הוא בגדר חשוד בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, נוה לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.