האם גם הפעם אלפבית וגוגל יכו את תחזיות האנליסטים?

הלילה תכריז אלפבית, החברה-האם של גוגל, על תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון של 2018 • ברבעונים קודמים החברה עקפה את תחזיות האנליסטים • על אף שאלפבית חולשת על תחומי הכנסות מגוונים הכוללים שירותי ענן, מכירות סמארטפונים וחברת רכב אוטונומי, הרי ש-86% מרווחיה מגיעים מפרסומות בגוגל

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: רויטרס
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי / צילום: רויטרס

הלילה (ב') אחרי סגירת המסחר צפויה אלפבית, חברת-האם של גוגל, לדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2018. בשלושת הרבעונים הקודמים של השנה, אלפבית הצליחה לעבור את תחזיות האנליסטים לרווח למניה, אך ברבעון הקודם פספסה עם הכנסות מתחת לציפיות. הפעם, האנליסטים צופים לאלפבית רווח נקי של 7.64 מיליארד דולר - או 10.86 דולר למניה - והכנסות של 38.9 מיליארד דולר. הציפייה של האנליסטים בבחינה של שנת 2018 כולה היא לרווח של 41.78 דולר למניה, והכנסות של 136.48 מיליארד דולר.

רוב ההכנסות של אלפבית מגיעות מפרסום בגוגל (שכולל גם את הפרסום ביוטיוב שבבעלותה, עליו החברה לא מדווחת באופן מובחן), כאשר ברבעון השלישי של השנה למשל סגמנט הפרסום היה אחראי ל-86% מההכנסות. האנליסט רוס סנדלר מחברת Barclays כתב למשקיעים שהוא אמנם צופה חולשה "צנועה" בהכנסות ממודעות באירופה ואמריקה הלטינית, אך צופה שמכירות גבוהות בארה"ב יפצו על כך.

אלפבית שואפת לכך שבעתיד הנתח של הפרסום יצטמצם בעוגת ההכנסות שלה, ואלה יהפכו למגוונות יותר. סגמנט ההכנסות ה"אחרות" בחברה אכן מראה צמיחה גדולה יותר מההכנסות מפרסום, והוא כולל בתוכו את עסק מחשוב הענן של גוגל, מכשירי החומרה של גוגל ומכירות מתוך חנות האפליקציות פליי.

ברבעון זה, המשקיעים צפויים להתעניין בביצועים של מכשירי החומרה, בהם ליין הסמארטפונים החדש של המותג פיקסל שהושק בסתיו, והרמקולים החכמים גוגל הום, שהושקו בעונת החגים. אנליסטים צופים שקטגוריה זו תכניס לגוגל 6.43 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. האנליסט מארק מאהני מחברת RBC כתב למשקיעים ביום שישי כי "בשנים האחרונות גוגל הפכה את פיתוח החומרה למיקוד אסטרטגי, באמצעות רכישות ומאמצים פנימיים. התוצאה היא קו מוצרים מרשים יחסית שזכה להצלחה בקרב מבקרים ומתחיל לזכות גם להצלחה מסחרית". הוא הוסיף כי להערכתם בשנת 2018 כולה החברה הכניסה 8.8 מיליארד דולר ממכירות חומרה, ורשמה רווח גולמי של שלושה מיליארד דולר.

למרות הביקורת: דרישה גבוהה למוצרי גוגל

קטגוריית ההכנסות השלישית באלפבית היא ה"הימורים האחרים" שכוללת בתוכה את שאר החברות של אלפבית פרט לגוגל, כמו חברת הרכב האוטונומי ווימו וחברת ורילי שעוסקת בתחום הבריאות. ההכנסות מקטגוריה זו עדיין צנועות, שכן מדובר על עסקים בשלבים התחלתיים שעוסקות בפיתוחים חדשניים במיוחד, ומבחינת אלפבית מדובר בהשקעות לטווח הארוך. אנליסטים צופים כי קטגוריה זו תכניס עבור אלפבית 187 מיליון דולר ברבעון זה. למרות זאת, משקיעים צפויים להתעניין בקטגוריה ברבעון הנוכחי, מאחר שבחודש שעבר ווימו השיקה את שירות הנסיעות השיתופיות המסחרי הראשון שלה, שפועל כעת בעיר פיניקס באריזונה, כאשר בהמשך, החברה מתכננת להרחיב את השירות ברחבי ארה"ב. בנוסף, בשבוע שעבר ווימו הודיעה כי היא בונה במישיגן את "המפעל הראשון בעולם שיוקדש כולו לייצור המוני של רכבים אוטונומיים בדרגה 4".

בשבוע שעבר גוגל נאלצה להפסיק את פעולתה של אפליקציה שלה במכשירי iOS שהפרה את מדיניות אפל. האפליקציה אספה מידע על משתמשים בתמורה למתן שוברים בדמות גיפטקארד למשתמשים, וגוגל הפסיקה את פעולה בעקבות חשיפה של אתר טק-קראנץ' על פעולתה ועל פעולת אפליקציה דומה מבית פייסבוק. ביקורת ציבורית גוברת סביב ענקיות הטכנולוגיה אף הביאה לכך שבדצמבר מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי התייצב לראשונה לשימוע בפני הקונגרס האמריקאי.

למרות זאת, האנליסט יוסף סקוולי מחברת SunTrust Robinson Humphrey כתב בהערה למשקיעים ביום שישי שלמרות תקשורת שלילית בנושאי פרטיות ואבטחה, הדרישה מצד מפרסמים למוצרי גוגל נשארת גבוהה וגם המשתמשים ממשיכים להשתמש בהם. הוא כינה את אלפבית "מניה מועדפת לשנת 2019".

אבל גם אם הצרכנים והמפרסמים נשארים נאמנים לגוגל, בסוף השבוע פורסם בבלומברג כי עובדי החברה מראים שביעות רצון יורדת מהתנהלות המנכ"ל, לפי ממצאים שעולים מסקר פנימי שערכה גוגל בקרב עובדיה. כשנשאלו למשל אם החזון של המנכ"ל עבור החברה מעורר בהם השראה - 78% השיבו בחיוב. על אף שמדובר בנתון מרשים, הרי שמדובר בירידה של 10% לעומת השנה שעברה. בשאלה האם העובדים סומכים על פיצ'אי וצוות ההנהלה להוביל את גוגל באופן אפקטיבי בעתיד, 74% השיבו בחיוב - אך זו ירידה של 18% משנה שעברה.

בשנה האחרונה עובדי גוגל מחו נגד ההנהלה בשורת נושאים חברתיים. ממש לפני פרסום התוצאות של הרבעון הקודם, פורסמה התייחסות של פיצ'אי במייל לעובדים לגבי בעיית ההטרדות המיניות בחברה כפי שזו נחשפה בתחקיר של הניו יורק טיימס. אלא שאותו מייל, שנועד לפייס את העובדים, הביא אותם לארגן השבתה של העבודה בסניפי גוגל בכל העולם במחאה על טיפול החברה בתלונות על הטרדה. לאחרונה אף פורסם כי גוגל ניסתה להביא את הממשל בארה"ב לאסור על התארגנות עובדים באמצעות מערכת האימייל בעבודה כדי למחות.