כמה נשים צפויות להופיע ברשימת הליכוד לכנסת? התשובה עשויה להרגיז, אתכן בעיקר

בכנסת ה-20 כיהנו 7 ח"כיות בלבד מטעם הליכוד, מתוך 30 חברי כנסת • חברת כנסת שמינית נוספה ממש לפני תום הכהונה • במדינות הסקנדינביות נכתב באופן מדויק: "40% לבני המגדר הפחות מיוצג", אבל בישראלים רחוקים מכך מאוד

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אי השוויון המגדרי הקיים בכל תחומי החיים במדינה אינו פוסח על הייצוג בכנסת, במיוחד בעידן שבו הרכב הרשימות של המפלגות נעשה חשוב פחות מזהות העומד בראשן. ואולם, פעילות נמרצת של ארגוני נשים בישראל (כמו גם בעולם) הפעילה לחץ ציבורי גדול על ראשי המערכות הפוליטיות בשנים האחרונות. הטענה בתמצית היא שהשיטה, הכללים, התקנונים - כולם נכתבו בידי גברים וכדי לתקן את המצב יש לנקוט גישה של העדפה מתקנת לתקופה מוגבלת שלאחריה באופן טבעי נשים הייצוג יגדל. 

הכלל הנהוג במדינות הסקנדינביות נכתב באופן מדויק: "40% לבני המגדר הפחות מיוצג". בישראל אנחנו רחוקים מכך מאוד. הנשים בישראל שואפות עדיין להתקרב ל-30% ייצוג, ואולי 40% במקרה הטוב. תורמת לכך גם העובדה שבזירה הפוליטית הייחודית שלנו פועלות מפלגות החרדיות, שאינן משבצות נשים ברשימותיהן באופן אידיאולוגי. 

מסקר של מרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה שנעשה בציבור היהודי לקראת בחירות 2019, עולה כי לציבור דווקא חשוב ייצוג מגדרי: 52% מכלל הציבור היהודי הצהירו שחשוב להם שיהיה ייצוג נשי גבוה במקומות הריאליים של המפלגה שלה יצביעו. ניתוח מעמיק יותר של הנתונים מצביע כי ל-80% ממצביעי השמאל חשוב שילוב נשים במקומות גבוהים, ואילו בקרב מצביעי מרכז 57% שמים דגש על ייצוג נשי. בקרב מצביעי ימין - רק 45% סבורים כי ייצוג נשי הוא מהותי. גם מיעוט מהגברים (43%) סבורים שעניין הייצוג הנשי מהותי.

בכנסת ה-20 המסתיימת זה עתה, רשימת הליכוד, הרשימה הגדולה ביותר, מנתה 30 ח"כים ומהם 7 חברות כנסת - ייצוג נשי של 23% בלבד. בשלהי הכנסת ה-20, לפני כחודשיים, עם היבחרו של ז'קי לוי לראש עיריית בית שאן והתפטרותו מהכנסת, נכנסה במקומות הח"כית השמינית במפלגה, אסנת הילה מארק.

מירי רגב. סיסמאות               צילום: אמיל סלמן - הארץ
 מירי רגב. סיסמאות צילום: אמיל סלמן - הארץ

מקום שמור ל"אישה חדשה"

חוקת הליכוד הסדירה הבטחת ייצוג לאישה אחת בכל עשירייה ומשמעות הדבר היא שאם לא הייתה נבחרת אישה בין המקומות 10-2 ואישה נוספת למקומות 20-11, הנשים הנבחרות היו מוקפצות במעלה הרשימה. בפועל, לאחר הבחירות בשנת 2015 לא היה בכך צורך: שרת התרבות מירי רגב הגיעה באמצעות כוחה ופעילותה הנמרצת למקום הרביעי בפריימריז (ושובצה כחמישית ברשימה של המפלגה), השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל הגיעה למקום 13 וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיעה למקום 19.

בתקנון הליכוד שמור מקום ל"אישה חדשה", פוליטיקאית שלא הייתה חלק מן הרשימה בכנסת היוצאת. ח"כ נאוה בוקר זכתה בו בפעם הקודמת, באמצעות גיבוי ודחיפה מסיבית של שרה נתניהו. בנוסף ראש הממשלה בנימין נתניהו השתמש בזכות השריונים שהייתה שמורה לו בפעם הקודמת, ושיבץ שניים: בני בגין במקום ה-11, וענת ברקו במקום 23. עוד נכנסה אז לכנסת, דרך מחוז מישור החוף, ח"כ נורית קורן. ח"כיות נוספות שולבו לאחר התפטרות אחרים: ח"כ שרן השכל נכנסה כאשר דני דנון התפטר לטובת משרת השגריר באו"ם וכאמור אסנת הילה מארק, לאחר פרישתו של לוי.

מה עומד להתרחש מחר? השרות גילה גמליאל ומירי רגב טוענות ששתיהן חזקות מאוד בקרב הפעילים וכי הן ייכנסו לעשירייה הראשונה. רגב, יש להניח, תמוקם בצמרת, במקום שני או שלישי. גמליאל תהיה בעשירייה הראשונה. גם בליכוד מודעים כיום לצורך לשבץ יותר נשים בצמרת, אך נראה שלא יהיו יותר משתיים בעשירייה הראשונה, הרחק מאחורי יש עתיד (3 נשים בעשירייה הראשונה) והמחנה הציוני (4 נשים) בכנסת הקודמת. גם מפלגת הימין החדש של איילת שקד ונפתלי בנט צירפה לעשירייה הראשונה 4 נשים בולטות. 

ציפי חוטובלי / צלם: דור מלכה
 ציפי חוטובלי / צלם: דור מלכה

חוטובלי - חופשות לידה צמצמו פעילות

חוטובלי משלמת בשנים האחרונות מחיר פוליטי על כך שהיא אמא צעירה: שלוש לידות תוך מספר שנים, אשר באופן טבעי (עם חודשים מסוימים אחרי הלידה שבהם נעדרה מן הכנסת ומהפעילות) הפחיתו את יכולתה להתרוצץ בחוגי בית ובאירועים של חברי המפלגה. היא עשויה להצליח להיבחר בעשירייה השנייה. על מקום 25 ברשימה, המשוריין לנשים, מתמודדות נשים מוכרות וותיקות במפלגה: קטי שטרית, קרן ברק והיידי מוזס.

שטרית, תושבת בית שמש, לשעבר מורה ומרצה באוניברסיטת בר אילן, הייתה ראשת מטה שר התחבורה ישראל כ"ץ, ראשת מטה שר החינוך, סמנכ"לית בחברת BRM ועבדה בעברה גם עם ניר ברקת וגדעון סער.

קרן ברק, בעלת תואר MBA מהאוניברסיטה העברית, היא בעלת משרד לייעוץ אסטרטגי ולוביסטית בכנסת ופרשנית פוליטית בטלוויזיה.

היידי מוזס, בתו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס ("יהדות התורה"), גדלה בבית חרדי, יצאה מן הארון כלסבית אחרי מספר שנות נישואים ושני ילדים והפכה לפעילה חברתית למען צעירים הנפלטים מבתים חרדים, מחפשים סיוע בעולם החילוני ובקהילה הלהט"בית.

מי שתיבחר שנייה למשבצת האישה החדשה תשובץ במקום 31 ברשימה, שאף הוא עשוי להיות ריאלי, ואם לא מיד עם סיום מערכת הבחירות, הרי שעם התפטרות או עזיבות של ח"כים, תוכל למצוא גם את מקומה בכנסת.

ח"כ שרן השכלה / צילום: יוגב עמרני
 ח"כ שרן השכלה / צילום: יוגב עמרני

18 נשים בלבד מתוך 72 מתמודדים בארצית

מתוך 72 מתמודדים ברשימה הארצית, 18 הן נשים. כאמור, עד מקום 20, עשויות להיכנס שלוש נשים, ואולי חברות הכנסת המכהנות: ברקו, השכל, קורן ובוקר יצליחו להידחק לרשימה. אלא שהתחרות היא קשה מאוד, ולפחות 12 חברי כנסת מכהנים של הליכוד ייפלטו.

ברשימת המחוזות נרשמו 74 מתמודדים, מהם 7 נשים. במחוזות אשר נחשבים ריאליים, כמו מחוז השפלה, דן ותל אביב, מתמודדות מיכל שיר ואיילת גלילי (תל אביב) ואתי עטיה (דן). בשפלה לא מתמודדת אישה. אל מול גלילי ושיר מוצב דוד שרן, שזכה אתמול לתמיכה מוצהרת של נתניהו. שיר, מנגד, מקורבת לגדעון סער, ואם סער יתברג בצמרת הרשימה ייתכן שאף שיר תצליח. גלילי חברה בוועדת החוקה של המפלגה, ויש האומרים שנתניהו דווקא מעדיף אותה על פני שרן ו/או שיר. במחוז דן התחרות היא קשה, כיוון שאתי עטיה, הנתמכת על ידי השר חיים כץ  היא ראשת לשכתו שנים ארוכות), ניצבת אל מול אביהו סופר, מועמד הנתמך בידי קבוצת מתפקדי קבלה.