גוגל פיי בדרך לארץ? לקראת פנייה לבנק ישראל להיתר כאמצעי תשלום לעסקים קטנים ובינוניים

גורמים בענף התשלומים בישראל מציינים כי בגוגל ישראל הוקם צוות מיוחד לטיפול בנושא • גורם בענף מסביר כי מאחורי בקשתה של ענקית האינטרנט מסתתרת כוונה להרחיב את האפקטיביות השיווקית של הפרסום בגוגל, שכן פרסום שמסתיים בתשלום בפועל מזכה אותה בעמלה גבוהה הרבה יותר

אפליקציית גוגל פיי / צילום: shutterstock
אפליקציית גוגל פיי / צילום: shutterstock

ענף העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הופך אטרקטיבי לחברות תשלומים בינלאומיות. אחרי העניין שהביעה בענף חברת פייפאל (Paypal) בשיחות עם שר האוצר משה כחלון בדאבוס, מתברר שגם חברת גוגל מתעניינת בתחום והיא בוחנת אפשרות לקבל מבנק ישראל היתר לשימוש בגוגל פיי (Google Pay) כאמצעי תשלום לעסקים קטנים ובינוניים.

גורמים בענף התשלומים בישראל מציינים כי בגוגל ישראל הוקם צוות מיוחד לטיפול בנושא, שמקיים פגישות עם הגורמים הפעילים בענף - הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, וגם הרגולטורים.

בשלב הראשון מבקשת גוגל לאפשר שימוש בגוגל פיי לצורך קניות מקוונות באתרי סחר אלקטרוני. מדובר בשיטת תשלום שמקצרת את תהליך התשלום ומעודדת קניות מקוונות.

גורם בענף אומר כי מאחורי בקשתה של גוגל מסתתרת כוונה להרחיב את האפקטיביות השיווקית של הפרסום בגוגל, שכן פרסום שמסתיים בתשלום בפועל מזכה את גוגל בעמלה גבוהה הרבה יותר, והדרך להוכיח קנייה היא באמצעות הגישה לנתוני הקנייה בפועל של הצרכן. לדברי הגורם יש לגוגל נתונים של מאות אלפי כרטיסי אשראי ישראלים, והפוטנציאל השיווקי הטמון במידע זה מניע את גוגל לקדם את המהלך הנוכחי.

גורם רגולטורי אומר כי תוכניותיה של גוגל טרם הובהרו. לדבריו אם מדובר בשירות סליקה, החברה תידרש לאישור מבנק ישראל ואולם אם מדובר בשירותי תשלום, גוגל תידרש לרישיון מרשות שוק ההון.

כוונותיהן של חברות רב לאומיות להיכנס לתחום התשלומים בישראל מסעירה את השוק בנקודת זמן בה התחרות בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי מחריפה. בנק לאומי ובנק הפועלים שאולצו להתנתק מחברות כרטיסי אשראי שבבעלותם ישראכרט ולאומי קארד מתחרים מול חברות אלה באמצעות אפליקציות התשלומים ביט (הפועלים) ופפר-פיי (לאומי) ולאחרונה ביקשו מבנק ישראל היתר לשימוש באפליקציות לצורך תשלום לעסקים קטנים ובינוניים, תחום שנחשב אטרקטיבי לאמצעי תשלום חדשים בגלל העמלות הגבוהות שגובות בו חברות כרטיסי האשראי. ככל הנראה מתכוונים בבנק ישראל להגביל את היקף הפעילות של הבנקים בענף הזה. עם זה, מתן היתר לגוגל ופייפאל להיכנס לתחום זה עשויה לשנות את ההחלטות שהתקבלו וזה הרקע לסערה שמעוררת מעורבות גוגל בענף.

השימוש העיקרי בעולם באמצעי תשלום כמו גוגל פיי ואפל פיי (Apple Pay) הוא באמצעות מכשיר הסמארטפון, שמכיל שבב NFC שקולט את פרטי התשלום על ידי קירוב המכשיר למסופון הקופה. אלא שבישראל פרישת המסופונים המתאימים לטכנולוגיה החדשה מצומצמת ביותר. מאחת החברות שנציגיה נפגשו עם גוגל נמסר כי הפגישה הסתיימה בלא כלום שכן התברר שהבסיס הטכנולוגי לשימוש בגוגל פיי עדיין אינו נראה באופק. עם זה אומרים בענף כי כניסתן לישראל של אמצעי התשלום הסיניים עלי פיי (Ali Pay) של עליבאבא ווויצ'אט פיי (Wechat Pay) של טנסנט מעידה כי קיימים אמצעים טכנולוגיים חלופיים גם לכניסתה של גוגל פיי לישראל.

מגוגל ישראל נמסר כי אין לחברה מידע למסור בנושא. בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי נמנעו מלהגיב. תגובתו של בנק ישראל לא הגיעה למערכת עד לפרסום הידיעה.