איך גרמה סין למניית אנבידיה לצנוח בחצי

מי שהייתה בעבר חברת נישה שמייצרת כרטיסי מסך לגיימרים, הפכה לאחת החברות החשובות בעולם בתחום המעבדים הגרפיים • מחיר המניה של אנבידיה זינק פי עשרה בתוך שנתיים וחצי - עד שנחתך בחצי בארבעת החודשים האחרונים • התפוצצות בועת הקריפטו וכניסתה של סין לתחום השבבים הובילו לכך שהמעצמה ממזרח מאיימת על אנבידיה בטווח הקצר (מעבדים גרפיים) והארוך (בינה מלאכותית) • פרשנות

גיימר משחק במחשב עם כרטיס מסך של אנבידיה / mhkuo: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
גיימר משחק במחשב עם כרטיס מסך של אנבידיה / mhkuo: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

סיכומי העשור עדיין רחוקים מאיתנו אך אם יש חברה שתככב בכל סיכום טכנולוגי, הרי זו אנבידיה . המובילה העולמית של המעבדים הגרפיים הייתה בשנים האחרונות חביבת הנאסד"ק, כאשר מחברת נישה, ששמה מוכר בעיקר בקרב גיימרים, היא הפכה לאחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם.

מיצרנית כרטיסי מסך הפכה אנבידיה למובילה בשניים מהתחומים הכי בולטים במחצית השנייה של העשור הנוכחי: כריית מטבעות קריפטוגרפיים, ותשתית לחישובי בינה מלאכותית. המעבדים הגרפיים של החברה, כך התברר, הם המנוע המושלם עבור שני השימושים הללו. מכירות החברה נסקו, ובעקבותיהם הרקיע גם שווי המניה: מכ-26 דולר בתחילת פברואר 2016, לכ-281 דולר בסוף ספטמבר 2018 - פי עשרה בתוך שנתיים וחצי. 

הזינוק, מוכרחים להדגיש, שיקף לא רק ציפיות, אלא צמיחה משמעותית במכירות - אם בשנים 2007 עד 2014 עמדו המכירות השנתיות של החברה על כ-3-4 מיליארד דולר, אזי ב-2015 הם כבר זינקו לכ-4.7 מיליארד, לכ-5 מיליארד ב-2016, לכ-6.9 מיליארד ב-2017 ואז לכ-9.7 מיליארד ב-2018. במונחי שווי שוק מדובר על זינוק מכ-18 מיליארד דולר בתחילת 2016, כ-55 מיליארד בתחילת 2017, ועד לשיא של כ-175 מיליארד דולר באוקטובר 2018. נכון לסוף שבוע המסחר האחרון, עומד שווי השוק של אנבידיה על כ-88 מיליארד דולר.

בקיץ האחרון נגמרה החגיגה. מאז השיא נחתכה מניית אנבידיה בחצי, בשני גלים: לגל ראשון הייתה אחראית התפוצצות בועת הקריפטו, שגילחה יותר ממחצית שווי השוק שלה בתוך שלושה חודשים. אמנם בפרק זמן זה כל שוקי המניות היו בירידה, אך המכה שספגה אנבידיה הייתה קשה.

הגל השני אירע בשבוע שעבר: בעוד שוק המניות, ואנבידיה איתו, מתאוששים מדצמבר השחור, פרסמה החברה אזהרת רווח חמורה שהורידה את התחזית לרבעון האחרון של 2018 מסך של 2.7 מיליארד דולר לכ-2.2 מיליארד. בעקבותיה, צלל מחיר המנייה בכעשרים אחוזים בתוך שני ימי מסחר, בחזרה אל השפל שנקבע בדצמבר. ביום המסחר השלישי לאחר אזהרת הרווח, בעוד יתר מניות הטכנולוגיה נהנות ממגמה חיובית נאה, החזירה אנבידיה בקושי 4 אחוזים.

מניית אנבידיה
 מניית אנבידיה

כניסה דרמטית של סין לתחום השבבים

אם בפעם הקודמת חטפה אנבידיה מכה בשוק שהיא מעולם לא התכוונה לשלוט בו, הגל השני היכה בליבת העסקים שלה - מכירת מעבדים גרפיים למחשבים אישיים וניידים, שירדו בעקבות צניחה במכירות בשוק הסיני. יום למחרת הצטרפה לאנבידיה גם יצרנית השבבים הגדולה בעולם, סמסונג, שלראשונה מזה שנתיים חתכה את תחזית הרווח שלה, וצופה ירידה של כ-15 אחוזים בהכנסות ל-9.1 מיליארד דולר.

מאחורי מה שנשמע כמו תירוץ זניח בן שורה אחת במכתב של אנבידיה למשקיעים - "הדרדרות בתנאים המאקרו כלכליים, בסין בפרט, שהשפיעו על הביקוש למעבדים הגרפיים של אנבידיה", מתחוללת דרמה.

היבט אחד של הדרמה קשור למלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שתחום השבבים הוא אחד משדות הקרב החשובים והמרכזיים בה. מצד אחד, נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ מערים קשיים - כמו האיסור למכור שבבים לענקית התקשורת הסינית ZTE או מעצרה בקנדה של סמנ"כלית הכספים של וואווי לבקשת האמריקאים. שתי הפרשות קיבלו מסגור שונה בתקשורת, אך יש להן מכנה משותף: שבבים.

סין מצידה לא מסתירה את מאמציה לאתגר את ההובלה האמריקאית. היא הכריזה על הקמת קרן של קרוב ל-50 מיליארד דולר, שתתמוך בחתירה לעצמאות סינית בתחום שהצטרפה לקרן דומה מ-2014 בגובה של למעלה מ-20 מיליארד דולר.

יש לומר זאת באופן ברור: אם הרקע הכלכלי למלחמות ומשברים עולמיים מאז שנות השבעים של המאה ה-20 היה נפט, אז החל מהעשור הנוכחי, המשאב החשוב ביותר עליו נאבקות מעצמות הוא היכולת לעצב ולייצר שבבים.

המשמעות של טכנולוגיות הענן, דור חמישי בסלולר, או בינה מלאכותית ברכב אוטונומי, בפיננסים, ברפואה, וביישומים צבאיים - היא אחת: מעבדי רבי עוצמה במכשירי הקצה, אך בעיקר בדאטה סנטרים עצומים שיצטרכו לעבד את המידע במהירות וביעילות. על פי כל התחזיות זהו צורך שיגדל מעריכית בשנים הקרובות. כבר היום, במונחים דולריים, שווי השבבים שסין מייבאת עולה על שווי הנפט שהיא מייבאת, ומחצית מייבוא השבבים מגיע מארה"ב. כפי שמדינות חותרות למה שמכונה "עצמאות אנרגטית", כך חותרת סין לעצמאות בתחום השבבים: עליונות בכוח העיבוד עשוי להיתרגם לא רק ליתרון פיננסי, אלא גם לעליונות מדעית וצבאית.

בתוך עולם השבבים אנבידיה פגיעה במיוחד בשני תחומים בהם סין יכולה לאיים עליה. הראשון הוא בינה מלאכותית, שלעליונות בו חותרת סין במוצהר - משרד המדע והטכנולוגיה של סין הוציא קול קורא שאפתני בתחום, שמטרתו ליישר קו עם ארה"ב עד 2021 ולהפוך למובילה עולמית עד 2030.

עד כמה מרכזי תחום הבינה המלאכותית חיוניים עבור אנבידיה? ג'ף הרבסט, מנהל הפיתוח העסקי של אנבידיה ב-17 השנים האחרונות וסגן נשיא אניבדיה העולמית, הסביר זאת בריאיון ל-"גלובס" שפורסם באוגוסט: "תוך זמן לא רב לא יהיה בכלל דבר כזה 'חברת בינה מלאכותית', כמו שכיום אין דבר כזה 'חברות אינטרנט'. הטכנולוגיה הזאת כל כך חזקה ומהפכנית עד שכל חברה וכל מפתח וכל ספק מחשוב ענן יהיו חייבים להטמיע אותה. אנו מאמינים שהטכנולוגיה שלנו יכולה להפוך לפלטפורמת המחשוב החשובה בעולם. אנחנו לא מחשיבים את עצמנו יותר חברת שבבים: החזון שלנו ומטרתנו הם להפוך לחברה משפיעה וחשובה בתחום הבינה המלאכותית". אכן, אנבידה החלה לשווק בשנה שעברה תחנות עבודה וכרטיסים לדאטה סנטרים ומכשירי קצה, המיועדים ספציפית לבינה מלאכותית, ושמה דגש מיוחד על תחום הרכב האוטונומי. כיום יש לה קרוב ל-400 עסקאות עם חברות רכב אוטונומי.

החברה לוטשת עיניים להובלה גם בוורטיקלים נוספים כמו רובוטיקה, ערים חכמות, רפואה וקמעונאות, כפי שגם הדגיש זאת בשיחה עם "גלובס" בכיר אחר בחברה, דיפו טאלה, שהופיע בכנס המפתחים שערכה החברה בתל אביב באוקטובר ומשמש סגן נשיא ומנהל תחום מכונות אוטונומיות בחברה העולמית.

סין עצרה פיתוח משחקים והמכירות ירדו

אם בתחום הבינה המלאכותית סין היא עננה שמאיימת על אנבידיה בטווח הבינוני והרחוק, הרי שהתחום השני בו היא מאויימת נוגע לליבת העסקים שלה בהווה, המעבדים הגרפיים.

את הצניחה במכירות אפשר להבין לאור דיווח מסין שכמעט שלא עלה לכותרות, ויהפוך למציאות עגומה במאזניה של אנבידיה. במרץ 2018 עברה המנהלת הממשלתית לרדיו קולנוע וטלוויזיה (SARFT) של סין ממשרד התרבות, אל מחלקת הפרופגנדה המרכזית, ומאז הפסיקה המדינה להוציא רישיונות חדשים להפקת משחקי מחשב.

את הצעד החריף נקטה סין בין היתר בעקבות חשש לפגיעה במרקם החברתי בעקבות תופעת ההתמכרות למשחקי מחשב והפגיעה בראייה ובכישורים הסוציאליים שבאה בעקבותיה. זו היתה עצירה מוחלטת, לאחר שב-2017 אושרו בסין להפקה קרוב לעשרת אלפים משחקים. תעשיית המשחקים הסינית היא ברובה המוחלט מקומית, אך ירידה בהפקת משחקים חדשים גוררת ירידה במכירות משחקים, שגוררת בתורה ירידה במכירות המעבדים הגרפיים - שהרי אלה מספקים את משאבי המחשוב שדורשים המשחקים החדשים. או בפשטות: פחות משחקים חדשים נמכרים - פחות מעבדים ומחשבים. כיוון ש-20% ממכירות החברה מקורן בסין, ברור מדוע ההחלטה הסינית משפיעה על אנבידיה באופן מיידי ומשמעותי. 

מה עם מחיר המניה? הוא עומד היום על סביבות פי חמישה יותר מאשר לפני שלוש שנים. אנבידיה חטפה מכה, אבל כמו פייסבוק ועוד שורה של מניות חזקות אחרות שצנחו בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, מדובר בחברה חדשנית באמת, רווחית מאוד, חזקה ועדיין מאוד מבטיחה. מה שבטוח, הסיפור של אנבידיה רק ממחיש עד כמה התעשייה הזאת, שעד היום לא זוכה לתשומת הלב שהיא ראויה לו, עומדת לשחק תפקיד חשוב בכלכלה ובגיאופוליטיקה העולמית.