הסיעה שבתחתית הסולם הערכי

התמיכה של נתניהו בדוד שרן היא הדרך שלו להביע את דעתו על המלצות המשטרה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי כוץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רפי כוץ

כשראש הממשלה בנימין נתניהו נותן גיבוי לדוד שרן, בעצם הוא מתכוון לעצמו. מסקנה זו נובעת מהעובדה שנתניהו החליט לא לתמוך באף מועמד אחר, פרט לחברי הכנסת של הליכוד באופן כללי. למה דוד שרן, ורק הוא, זוכה להמלצת ראש הממשלה בפריימריז? האם זה משום שפעם הוא היה ראש לשכתו של נתניהו? לא סביר, הרי ראשי לשכה היו רבים, ונתניהו לא הריץ אותם אל הכנסת. האם הוא יותר משכיל, אינטליגנטי? ממש לא. אז מה מייחד את שרן? המלצת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום בפרשת הצוללות.

המלצה לאישום כהמלצה לכנסת

זו עובדה, לא פרשנות. ולכן הבחירה בשרן נראית כמעין הצהרה של נתניהו. הדרך שלו להביע את דעתו על המלצות המשטרה. נתניהו אמר לא מזמן כי רוב המלצות המשטרה נזרקות לפח (לא נכון, כמובן), כשהוא מנסה בכך להמעיט את חשיבות ההמלצה המשטרתית להגיש נגדו אישום בשוחד וכיו"ב. בתמיכה בשרן הוא אומר, בעקיפין, כי למרות ההמלצה נגדו, ראש הממשלה תומך במועמדותו לכנסת. לא החשוד נתניהו תומך - אלא ראש הממשלה, כמובן.

התרמית של גלנט

וישנו כמובן השר יואב גלנט, שמבקר המדינה הוציא בימים אלה לפרסום את עיקרי הדוח של המבקר הקודם, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בפרשת הבית שלו ואדמותיו במושב עמיקם. מהדוח עולים מעשים של גלנט המהווים תרמית, הנמשכת עד היום בכך שגלנט מחזיק בקרקע שנקבע במפורש כי אינה שלו. כלומר, יש דוח של מבקר המדינה שממנו עולה בעליל כי גלנט אינו אדם ישר. כלומר, יש לו תעודת כשרות לליכוד.

אוי, איך שכחתי את נתניהו?

וישנו השר חיים כץ שגם נגדו ממליצה המשטרה להגיש כתב אישום. וישנו אורן חזן עם פרשיות בורגס, ועם הרשעה בארץ על העלבה ופגיעה בעובד ציבור; וישנו דוד ביטן שנחקר במשטרה על שחיתות ושוחד; וצחי הנגבי שהורשע בעבר בגין מינויים פוליטיים בשירות המדינה; אני מתנצל אם לא את כולם אני זוכר, אין פה כל כוונה לפגוע. אוי, רגע. איך יכולתי להשמיט את נתניהו עצמו הגורר המלצה של המשטרה לאישום בשוחד?

הסיעה הנמוכה ביותר

הליכוד, וגם זו עובדה, היא הסיעה הנמוכה ביותר בסולם ערכי מוסר והתנהלות ממלכתית. יש גם לא מעט מחברי הכנסת שלא עשו מעשים בתחום הפלילי, אבל עשו עבירות לרוב על ערכי מוסר, וגם על התבונה האנושית. לרבים מחברי הליכוד הדבר הזה לא מפריע, שכן ברור להם שהכול נובע מהשמצות של המשטרה והשמאל. איך ברור להם? כי נתניהו אומר.

אני חושב כי לפני שאדם מטיל פתק לקלפי, עליו לבחון לא רק את טיב המועמד הראשי, אלא בעיקר את הרמה האיכותית והיושרה של חברי סיעתו. זה לא פחות חשוב, אולי יותר. 

*** חזקת החפות: יודגש כי דוד שרן, בנימין נתניהו, דוד ביטן וחיים כץ הם בחזקת חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם בפרשות השונות, לא הורשעו בכל עבירה וזכאים ליהנות מחזקת החפות.