חמאס | בלעדי

תראו מי נכנס לבלוקצ'יין: כך חמאס מגייס תרומות דרך בורסת קריפטו אמריקאית

בדיקה שערך הסטארט-אפ Whitestream מגלה כי תרומות הביטקוין שהארגון הפלסטיני התחיל לאסוף בסוף השבוע, עוברות בין השאר דרך Coinbase, זירת המסחר הגדולה בארה"ב למטבעות דיגיטליים • "גלובס" חושף לראשונה את ממצאי הבדיקה, שהועברו לטיפולם של גופים ביטחוניים

יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה, ואסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של הארגון / צילום: Mohammed Sale, רויטרס
יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה, ואסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של הארגון / צילום: Mohammed Sale, רויטרס

מסלול תרומות הביטקוין של חמאס נחשף לראשונה: ל"גלובס" נודע כי על פי בדיקה שערך הסטארט-אפ הישראלי Whitestream בסוף השבוע האחרון, התחיל חמאס לאסוף תרומות באמצעות זירת המסחר הגדולה בארה"ב למטבעות דיגיטליים, Coinbase (קוינבייס). פעילות זו של חמאס, הנחשב בישראל ובארה"ב לא רק כגוף פוליטי אלא גם כארגון טרור, מפירה לכאורה את מדיניות השימוש בשירותי קוינבייס, הכפופה לחוקי 42 המדינות בעולם שבהן היא פועלת.

רק לפני כשבוע, כפי שפרסמנו ב"גלובס", אפשרה ישראל את ההעברה החודשית של 15 מיליון דולר מקטאר לרצועת עזה, במסגרת הבנות חדשות שהתקבלו בין ישראל ומצרים לחמאס. עם זאת, ארגון החמאס, השולט ברצועת עזה, אינו מסתפק במיליוני הדולרים שהוא מקבל מקטאר, ומחפש מקורות מימון נוספים לפעילותו. באחרונה מצא הארגון הפלסטיני דרך חדשה לגייס תרומות, באמצעות ביטקוין. הרעיון הזה אינו מפתיע, בהתחשב במאמציה של ישראל לחסום ערוצי תשלום מסורתיים לחמאס.

בהודעה שפרסם ביום שלישי האחרון בטלגרם, כתב דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה: "האויב הציוני נלחם בהתנגדות הפלסטינית על ידי ניסיון לחתוך את הסיוע להתנגדות בכל האמצעים, אבל אוהבי ההתנגדות סביב העולם נלחמים בניסיונות הציוניים האלה ומחפשים את כל הדרכים האפשריות לסייע להתנגדות". הודעתו של דובר חמאס זכתה לכיסוי נרחב בכלי התקשורת בעולם.

יומיים לאחר מכן, ביום חמישי בערב, פורסמה לראשונה בחשבון הטלגרם הרשמי של חמאס כתובת ביטקוין להעברת תרומות לארגון. זמן קצר לאחר מכן, נודע ל"גלובס" כי הסטארט-אפ Whitestream, של צמד היזמים איציק לוי ואורי בורנשטיין, הצליח לפענח את העברות הביטקוין שאותן "החתימה" הכתובת של חמאס ולזהות כי הארגון הפלסטיני פועל באמצעות ארנק דיגיטלי של חברת קוינבייס האמריקאית. הממצאים הועברו לטיפולם של גופים ביטחוניים.

תרומת ביטקוין מחאן יונס

התוכנה שפיתח Whitestream משמשת לפענוח התנהגות המשתמשים בבלוקצ'יין - מסד הנתונים המבוזר שעליו מבוסס הביטקוין. בראיון ל"גלובס", שפורסם לפני כשבועיים, אמרו המייסדים, לוי ובורנשטיין, כי "בכל הנוגע לחשיפת פעילות לא-חוקית, אפשר לומר שטכנולוגיית הבלוקצ'יין עושה בעצמה את רוב העבודה. כל פעילות ברשת נרשמת ומתועדת - ולכן ניתנת לקריאה בשלב מאוחר יותר". באותו ראיון אמר לוי: "אנחנו כבר עוסקים הרבה זמן בפענוח תנועות על הבלוקצ'יין, ולפי הנתונים שלנו, רק כ-2% מכלל מחזור העסקאות בביטקוין מעורבים ב- darknet ('רשת אפלה') או קשורים בפעילות טרוריסטית או עבריינית".

איציק לוי, אורי בורנשטיין, צמד המייסדים של הסטארט-אפ Whitestream / צילום: איל יצהר
 איציק לוי, אורי בורנשטיין, צמד המייסדים של הסטארט-אפ Whitestream / צילום: איל יצהר

לאחר שביום חמישי פרסם דובר הזרוע הצבאית של חמאס בטלגרם כתובת ביטקוין, שזוהתה על ידי תוכנת Whitestream ככתובת ארנק של קוינבייס, בשבת פורסמה באותו ערוץ טלגרם כתובת ביטקוין שנייה לאיסוף תרומות - הפעם של ארנק דיגיטלי שכנראה אינו קשור לקוינבייס. בשיחה עם "גלובס" היום (א') הסביר לוי כי על פי בדיקת Whitestream, בתוך יומיים מאז פרסום כתובת הביטקוין הראשונה, נשלחו אל שתי הכתובות תרומות ביטקוין קטנות יחסית, ששוויין עד כה מסתכם בכ-2,500 דולר בלבד.

הבדיקה העלתה, בין השאר, כי אחת מתרומות הביטקוין שהועברו לארנק קוינבייס של חמאס, נשלחה ביום חמישי מארנק של חלפן הביטקוין "Buy Cash" מהעיר חאן יונס שברצועת עזה. תרומות ביטקוין נוספות נשלחו לארגון הפלסטיני מארנקים הקשורים לבורסות הקריפטו Binance הסינית ו-Vilkov הרוסית וכן מארנק של חשבון קוינבייס אחר. עוד עולה מבדקת Whitestream כי תרומות הביטקוין נשלחו בסוף השבוע מארנק קוינבייס של חמאס לשני ארנקי ביטקוין: אחד של חברת CoinPayments, הרשומה באיי קיימן, ואחד של Binance הסינית.

המודעה שפרסם דובר החמאס באתר www.alqassam.net עם הכתובת לתרומות הביטקוין / צילום מסך מהאתר
 המודעה שפרסם דובר החמאס באתר www.alqassam.net עם הכתובת לתרומות הביטקוין / צילום מסך מהאתר

לכתובת הביטקוין השנייה של חמאס, נשלחו עד כה תרומות מארנקים של שתי זירות מסחר אמריקאיות, Bittrex וקוינבייס, וכן מארנקים של Binance ו-Vilkov וגם משירות ה"ערבול" coinMixer.io. טכנולוגיית הערבול (mixing) מערבבת בין כתובות שונות של מטבעות דיגיטליים וכך מקשה על זיהוי המשתמשים בהם. לוי אמר ל"גלובס" כי ייתכן שארנק הקוינבייס של חמאס נחסם, ולכן פתח ארנק נוסף לאיסוף התרומות. לדבריו, צוות Whitestream ימשיך לעקוב בתקופה הקרובה אחרי התנועות הנכנסות והיוצאות בכתובות הביטקוין של חמאס.

חברת קוינבייס, שמשרדיה הראשיים נמצאים בסן פרנסיסקו, מספקת שירותי מסחר והחלפת כספים במטבעות דיגיטליים, ועמם גם תוכנת ארנק להחזקת מטבעות דיגיטליים. מלבד ארה"ב וקנדה, שירותי החברה זמינים גם באוסטרליה, בסינגפור וב-38 מדינות באירופה, אבל הם אינם זמינים ברשות הפלסטינית ובעזה וגם לא בישראל. קוינבייס, שנוסדה ב-2012, נהנתה מה"הייפ" בשוק הקריפטו העולמי בשנת 2017, שבה, לפי דיווחים, הסתכמו הכנסות החברה במיליארד דולר.

במדיניות השימוש של קוינבייס, המוצגת באתר שלה, מציינת החברה: "לפני פדיון מטבעות דיגיטליים מהארנק הדיגיטלי של המשתמש, אנו עשויים לערוך בדיקות למטרת מניעת הונאה, הלבנת הון, מימון טרור ופשעים פיננסיים אחרים. המשמעות יכולה להיות שמשיכת המטבעות הדיגיטליים על ידך תימנע או תעוכב". עד כה, לא ידוע ל"גלובס" אם קוינבייס נקטה צעדים כלשהם נגד השימוש של חמאס בשירותיה, כפי שנחשפו על ידי Whitestream .

מחיר הביטקוין צנח ב-10% בינואר

הביטקוין (BTC ), שבדצמבר 2017 זינק מחירו לשיא של כ-20 אלף דולר, נסחר הבוקר (יום א') במחיר ממוצע של כ-3,480 דולר, אחרי שהשלים ירידה של 10% בינואר. נזכיר כי בשנת 2018 צנח מחיר הביטקוין ב-73%.

המטבעות הדיגיטליים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ובראשם הביטקוין, הואשמו לא פעם בשנים האחרונות בהיותם אמצעי להלבנת הון ולמימון טרור. ואולם, בשנה האחרונה חלו התפתחויות משמעותיות בצעדי הפיקוח והאכיפה הננקטים נגד פעילות בלתי חוקית במטבעות דיגיטליים.

בנובמבר האחרון, לראשונה בהיסטוריה, הכניסה הרשות המפקחת על נכסים זרים (OFAC) במשרד האוצר האמריקאי כתובות ביטקוין ל"רשימה השחורה" שלה. הרשות דיווחה כי הוסיפה שני אזרחים איראניים לרשימת האנשים שעל אזרחי ארה"ב נאסר לעשות איתם עסקים, ובצעד תקדימי כללה בפרטי השניים גם את כתובות הביטקוין שלהם. שני האיראנים הואשמו כי המירו יותר מ-6,000 ביטקוין לריאל איראני בשווי של מיליוני דולרים עבור מפעילי תוכנת הכופר SamSam, שפגעה בשנים האחרונות במאות עסקים וארגונים, ובהם גופים פרטיים וממשלתיים גדולים. לטענת הרשות, השניים השתמשו ביותר מ-40 בורסות קריפטו כדי להעביר את הכספים, שבסופו של דבר, הופקדו בבנקים איראניים.

במחקר של המרכז הבינתחומי בהרצליה, שפורסם בתחילת 2018, דווח על כמה מקרים של גיוס תרומות במטבעות קריפטו למימון פעילותם של ארגוני טרור איסלאמיים. הדוח פירט, בין השאר, רשימה של 15 העברות ביטקוין מארה"ב ומאירופה לארגונים במזרח התיכון ובאסיה, ובהם, בין השאר, זרוע של דאעש שפעלה בעזה, בשווי של עשרות עד מאות אלפי דולרים.