פייסבוק הסירה מאות עמודים ופרופילים שהופעלו מאיראן

רשת איראנית שכללה 250 עמודים, 350 פרופילים 3 קבוצות הוסרה על ידי צוות הסייבר של פייסבוק העולמית יחד עם 160 חשבונות אינסטגרם

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

פייסבוק הסירה לאחרונה מהרשת 250 עמודים, 350 פרופילים ו-3 קבוצות פייסבוק שהופעלו מאיראן לצד 160 חשבונות אינסטגרם. את ההודעה על כך מסר בשיחת ועידה איש סייבר מפייסבוק העולמית בשם נת'ניאל גלייכר. מספר העוקבים אחרי החשבונות הללו הסתכם בפחות מ-2 מיליון משתמשים בפייסבוק, ורבע מיליון באינסטגרם. תקציב הפרסום לקידום התוכן הסתכם ב-27 אלף דולר בלבד.

יש להדגיש שפעילות האיראנית היא עולמית ולא פעילות מיוחדת בישראל. רוב הפעילות התרכזה, על פי פייסבוק, בדרום מזרח אסיה ובמזרח התיכון. התוכן שהופץ על ידי הרשת היה קישורים לכלי תקשורת ממשלתיים איראניים. התוכן שהופץ והיה קשור לישראל עסק בסכסוך עם הפלסטינים, המלחמה בסוריה ובתימן ובמעורבות של ארה"ב, רוסיה וערב הסעודית באזור.

לדביר גלייכר, האיתור של הרשת נעשה על פי זיהוי התנהגות חריגה ולא על פי התוכן, וכי הוא פרי של שיתוף פעולה עם גורמים מחוץ לפייסבוק. לדבריו, בזכות פעילות מסוג זה המערכות האוטומטיות של פייסבוק לזיהוי חשבונות מזויפים תשתכלל. "יש מערכות אוטומטיות שמסירות תוכן בכמות רבה יותר ובמקביל פועל צוות שעוקב אחרי הפעילות היותר מתוחכמת - זו שמערכות אוטומטיות לא עולות עליה עדיין באופן אוטומטית", אמר.

בפייסבוק הדגישו שבפעילות זו היו מעורבים לצד חשבונות מזויפים גם חשבונות אמיתיים. המאפיין של הפעילות, הדגישו בפייסבוק, הוא לא תוכן המסרים שמופצים אלא העובדה שהמפיצים מסווים את זהותם האמיתית ומציגים את עצמם באופן מטעה. "רשת הדפים עוצבה כך שייראו עצמאים וכאילו מדובר במקורות מקומיים, אבל בפועל הופעלו מאיראן. ההסרה התבצעה לא בגלל עצם הקישור לתוכן האיראני אלא בגלל שהסתירו את זהותם והתחזו לעמודים מקומיים בשעה שהם לא", אמר נת'ניאל.

עוד אמר גלייכר כי פייסבוק מגדילה את צוותי הסייבר שעסוקים בפעילות זו באופן משמעותי. לדבריו, עד כה היו בפייסבוק בין 20 ל-25 מבצעים גדולים להסרת חשבונות כמו המבצע הנוכחי. לדבריו, בפייסבוק פועלים כדי להיות מוכנים לבחירות בישראל.

גורמים המעורים בפרטים הוסיפו בהמשך לדברים כי "בפייסבוק אמנם לא אוכפים על סמך תוכן אבל אלמנטים חוזרים מסוימים כללו בהרחבה גם תוכן אנטי-ישראלי באנגלית ובשפות אחרות, ותוכן בעברית לרבות דימויים של ראש הממשלה וגורמים ממשלתיים אחרים כמו גם ביקורת על ראש הממשלה ומשפחתו.

"כפי שרואים בדרך כלל בפעולות כאלה, שחקנים רעים משתמשים וממנפים נרטיבים פופולרים כדי להשיג תשומת לב ולהגביר את הקוטביות בחברה דרך שימוש בסיפורים פופולריים, נושאים מעוררי מחלוקת, תיאוריות קונספירציה וכדומה".