ג'יימס בונד קטן על הבית היהודי: כך מנהלים במפלגה שננטשה את הליך בחירת היו"ר

בימים האחרונים מנסים בכירי המפלגה לקבוע פגישות חשאיות עבור מועצת ה-17 עם מועמדים להוביל את המפלגה ויציאה לסקר מהיר וסודי • הפגישות עם המועמדים הסופיים מתנהלות "בסודי סודיות, כדי שלא ירחרחו לנו שם מסביב ויראו מי מגיע לראיונות"

מוטי יוגב / צילום: אורי וייל
מוטי יוגב / צילום: אורי וייל

בבית היהודי נערכים בלחץ של זמן להליך בחירת יו"ר המפלגה. לפני כשבוע אישרו חברי ועידת המפלגה את עריכת הליך בחירת יו"ר המפלגה הבא באמצעות מועצה של ראשי הבית היהודי, קבוצה המונה 17 חברים בלבד.

במפלגת הסרוגים הוותיקה ביטלו את הפריימריז וקבעו שוועידת המפלגה, המונה כ-1,000 איש, תאשר את מינוי יו"ר המפלגה (אחרי הליך במועצת ה-17) וכן, שוועידת המפלגה תבחר את הרשימה לכנסת. כל זה אמור לקרות ביום ב' הקרוב, בכינוס במרכז וואהל ברמת גן.

נשים ישובצו במקומות ה-3 , 6 ו-9, אך הסקרים בשלב זה מורכבים ומאתגרים, כאשר הימין החדש של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד זוכים לכ-6-7 מנדטים ואילו הבית היהודי, כאשר הם יחד עם האיחוד הלאומי, מפלגתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ׳ זוכים ל-4 מנדטים, על סף אחוז החסימה.

איך מנהלים מהלך פוליטי שכזה, שבסיומו יתמזג הבית היהודי עם האיחוד הלאומי בראשות ח״כ בצלאל סמוטריץ? מדובר בהתארגנות ללא כסף, ללא התחשבות בדעתם של 60 אלף המתפקדים. הנטישה הקטלנית של השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, עם חברת הכנסת שולי מועלם, הותירה את המפלגה הוותיקה (לשעבר המפד"ל) עם חובות עצומים, וללא הבכירים שעמדו בראשם והיוו כוח משיכה, הן לפעילות מתפקדים והן לשמות אחרים להובלת הרשימה.

בימים האחרונים מנסים בכירי המפלגה, בראשותם המנכ"ל ניר אורבך ויו"ר ועדת הבחירות מיכאל סימן טוב להתמודד עם עומס מנהלות, קביעת פגישות חשאיות עבור מועצת ה-17 עם מועמדים להוביל את המפלגה ויציאה לסקר מהיר, סודי ככל שניתן, כדי שייתן אינדיקציה למועצת ה-17 מי הוא היו"ר המיועד שכדאי להם להניח בפני ועידת המפלגה ביום ב' הקרוב.

היום (ה׳) אמורים חברי מועצת ה-17 להיפגש עם ניצנה דרשן לייטנר, עורכת דין ומייסדת ארגון ׳שורת הדין׳. שורת הדין פעיל מזה שני עשורים בתביעות משפטיות נגד גורמי טרור ברחבי העולם. דרשן לייטנר זכתה למוניטין רב בהצלחות משפטיות הן בהטלת עיקולים וכתוצאה מכך עיכובים של פעילי טרור. היא גם זכתה בתביעות פיצויים (אם כי תוך קושי לגבות את הפיצויים ודרשן לייטנר היא אף הבוסית של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, העובד בעמותה שלה בחודשים האחרונים.

אורבך וסימן טוב, ביחד עם בכירים נוספים, שקלו בימים האחרונים כיצד לפנות אל דרשן לייטנר. מי ייצור עמה קשר ויזמן אותה. בסופו של דבר הוחלט כי חברת המפלגה סגנית ראש עירית ירושלים חגית משה או חבר הכנסת ניסן סלומינסקי יהיו אלה שיפנו אליה.

סוגיה אחרת שהעסיקה את חברי הקבוצה הבכירה של הבית היהודי בימים האחרונים הייתה כיצד לנהל את התהליך כך שיהיו "לנו כמה ימים של שקט מאנשים שעשויים לעורר מהומות במרכז". במסגרת הניסיון לייצר שקט במפלגה, יש להשיב לכ-30 אנשים שמילאו את טפסי ההתמודדות על יו"ר המפלגה. חברי הגוף המארגן יודעים מראש מי לא ימשיך בתהליך, את מי הם דוחים על הסף מבלי להביאו/ה לפגישה עם מועצת ה 17 והם מנסחים בעדינות מכתב דחייה אדיב.

"אנו מודים לך מאוד על הגשת מועמדותך לתפקיד יו"ר הבית היהודי. המועצה הציבורית שהוסמכה על ידי מרכז המפלגה למנות יו״ר בלוח זמנים דחוק ובמציאות פוליטית מורכבת שנקלענו אליה, השקיעה שעות רבות בבחינת שמות המועמדים… בדיון מעמיק ויסודי נבחנו ההיבטים החיונים לתפקיד ולהובלת מפלגת הציונות הדתית קדימה בשנים הקרובות. … לאחר דיונים הוחלט, על אף נתונים מרשימים, שלא לקדם את שמך לרשימת המועמדים הסופיים… אנחנו מודים לך...".

מנגד, הם מתאמים פגישות חשאיות עם אלה שעשויים להגיע לקו הגמר. בשיחות פנימיות, מתאמים ראשי הקבוצה מקום מפגשים שיישמר "בסודי-סודיות. כדי שלא ירחרחו לנו שם מסביב ויראו מי מגיע לראיונות. חייבים להבהיר לחברי המועצה ולמרואיינים שחל איסור מוחלט לספר לכל אדם שהוא להיכן הם נוסעים. סליחה על הג׳יימס-בונדיות" מציין חבר בצוות.

שמות נוספים העשויים להגיע לישורת האחרונה של ועדת ה-17 הנם הרב אליעזר שנוולד, אל״מ במיל׳ ראש ישיבות ההסדר מאיר הראל במודיעין ואופקים; תא״ל במיל׳ אלי בן מאיר, לשעבר ראש חטיבת מחקר באמ״ן, וקצין מודיעין ראשי. בן-מאיר היה מבין האחראים על גילוי הכור הגרעיני בסוריה ב 2006 וקצין המודיעין של מבצע ׳מחוץ לקופסה׳ להשמדת הכור; וגם: אמיתי פורת, מזכיר הקיבוץ הדתי ובנו של חנן פורת ז״ל.

בבית היהודי ניסו לחשוב בימים האחרונים איך להתנהל מול התקשורת. האם נכון להוציא את שמות המועמדים הבכירים לקראת שלב הראיונות עם מועצת ה-17 . אחד מחברי צוות הניהול סבור היה שזו טעות חמורה להוציא את רשימת השמות של הפיינליסטים. "לא מוציאים רשימת שמות. זה אסון. הכל נשאר בפנים עד שנגיע לשלב הראיונות. צריך להוציא הודעה שהועדה סיימה שלושה סבבים של סינון מועמדים. מעשרות מועמדים, נשארנו עם רשימה מצומצמת שתוזמן לראיונות מחר״ הוצע ובסוף הוחלט שגם גישה זו אינה טובה כי ״אם מוציאים הודעה כזו, אנחנו מקבלים 100 טלפונים באותו הרגע מכתבים מי השמות שזומנו… תחשבו.. יתחיל פה משחק מגזרי ׳נחש את השם׳ שזומן לראיון".

כדי לבחון מי מבין השמות שצוינו - דרשן לייטנר, בן מאיר, פורת, שנוולד -יתאים ביותר להוביל את המפלגה, שוקלים בהנהלת הבית היהודי לערוך סקר. הנהלת המפלגה צריכה לקבל החלטה כיצד להרים סקר שכזה, מבלי שהעניין ידלוף.

"בגלל שאנחנו יוצאים לסקר, כנראה שנהיה חייבים לחשוף את שמות המועמדים הסופיים אחרת זה ידלוף גם ככה אז עדיף לשלוט על המסר".

ואז נשאלת השאלה "האם מכניסים שמות סרק לסקר כזה כדי לבלבל את האויב?"

בסופו של דבר מחליטים אנשי הצוות כדלקמן, ועדת ה-17 תקיים ראיונות עם מספר מועמדים. בסיום הראיונות יערך סקר בין 3 עד 4 מועמדים כאשר "אולי נכון יותר לעשות סקר טלפוני של מדגם מייצג ולא סקר כתוב בתפוצת נאטו".

את כל זה צריכים החברים להשלים עד למוצאי השבת הקרוב, ה-2 בפברואר ולהיות ערוכים לקראת יום שני, ה-4 בפברואר עם היו"ר/ית המועדף על ה-17 כדי להגיש את שמו או שמה לוועידת המפלגה, המונה 1,000 חברים ולזכות מהם לאישרור בהצבעה.

גורמים בבית היהודי אמרו ל"גלובס" בתגובה: ההחלטה על זהות יו"ר המפלגה תעשה בתום עשרות שעות של דיונים וריאיונות עומק עם המועמדים ולא רק באמצעות סקר, ההליך הפוליטי הפנימי הוא סדור ומעמיק תוך הבנה שזהות יו״ר המפלגה הבא היא החלטה כבדת משקל.

"ההחלטה להעביר את ההליך לתוך מועצת המפלגה המורכבת מ-17 איש נעשתה בהצבעת רוב גדול בוועידת המפלגה בעקבות המצב אליו נקלעה המפלגה לאחר עזיבת בנט ושקד".