חברת SAP מפטרת אלפים: האם העובדים בישראל בסכנה?

חברת הטכנולוגיה האירופית הודיעה אתמול על תוכנית ארגון מחדש שתכלול פיטורים של 4,400 עובדים • היום קיימה הנהלת החברה ברעננה מפגשי הסברה עם העובדים כדי להרגיע את החששות, בין השאר בהתבסס על הידוע עד כה שהתוכנית אינה כוללת את ישראל

ביתן של חברת SAP בתערוכת טכנולוגיה בגרמניה / צילום: רויטרס
ביתן של חברת SAP בתערוכת טכנולוגיה בגרמניה / צילום: רויטרס

ענקית התוכנה העולמית SAP במרכזה בגרמניה הודיעה אתמול (ג') על תוכנית ארגון מחדש, שעלולה לצמצם תחומי פעילות בארץ ויתכן שתביא אף לפיטורי עובדים. סאפ מעסיקה בישראל כ-800 עובדים, מרביתם במרכז הפיתוח ברעננה וחלקם בזרוע השיווק והמכירות של החברה. אתמול קיבלו כל עובדי החברה אימייל המודיע להם על התחלת תהליך הארגון מחדש. היום קיימה הנהלת החברה ברעננה מפגשי הסברה עם העובדים כדי להרגיע את החששות, בין השאר בהתבסס על הידוע עד כה שתוכנית הפיטורים אינה כוללת פיטורים בישראל.

סאפ , היא חברת הטכנולוגיה האירופית בעלת השווי הגבוה ביותר, הציגה אתמול גידול של 11% בהכנסות וגידול של 10% בדו"חות שלה לרבעון הרביעי של 2018, ועם זה גם נתון שהדאיג את המשקיעים: היחלשות בגידול במכירות מערכות ענן מ-37% ברבעון השלישי ל-23% ברבעון האחרון. התחרות על שירותי ענן, שהיא מנוע צמיחה עיקרי של החברה כיום, בשוק שבו היא מתמודדת מול ענקיות אחרות כמו סיילספורס ואוראקל, הופכת את הנתונים האלה למדאיגים במיוחד.

בעקבות ההיחלשות הכריזה סאפ על ארגון מחדש של החברה ברחבי העולם, שיכלול פיטורים של 4,400 עובדים ושינוי תפקידים של אלפי עובדים אחרים. מנכ"ל החברה ביל מקדרמוט הבהיר שאין מדובר בארגון מחדש לצורך קיצוץ בהוצאות אלא לצורך המשך צמיחה. החברה הצהירה כי מספר העובדים הכולל שלה יחצה את קו ה-100,000 בסוף 2019, לעומת 96,500 כיום.

בהודעה לעיתונות מציינת החברה: "כחלק מתהליכי השינוי SAP החליטה להוציא לפועל תוכנית של ארגון מחדש ב-2019. מהלך זה יאפשר לנו להשקיע יותר באזורי צמיחה מרכזיים, כדי להבטיח את מוכנותם לעתיד. SAP מעריכה כרגע שכ-4,400 עובדים ברחבי העולם יעזבו את החברה. אנו צופים כי מספר העזיבות הגבוה ביותר יתרחש בגרמניה ובארה"ב. עזיבות צפויות גם ברחבי אירופה וביתר אמריקה הצפונית והדרומית, אפריקה, אסיה, אוסטרליה וניו-זילנד. SAP מתכננת להציע תוכניות לפרישה מוקדמת בגרמניה, ארה"ב, צרפת וקנדה וכמו כן, תוכניות פרישה מרצון בגרמניה ובארצות אחרות. מאחר ומדובר בתהליך מתמשך, החברה תמשיך לתקשר בשקיפות לאורך התהליך".

החברה מוסיפה: "במקרים שבהם יווצרו משרות חדשות, SAP תעשה ככל שביכולתה לאפשר לעובדי SAP עדיפות ראשונה באיושן. חשוב לציין כי התוכנית, כמו תוכניות דומות בעבר, לא מתמקדת בקיטון החברה, שכן ב-2019 אנחנו מצפים לגדול לחברה של מעל ל-100,000 עובדים ברחבי העולם.

סאפ ישראל פיטרה בעבר עובדים בשני סבבי פיטורים. הסבב האחרון התרחש ב-2014 בתהליך בו פוטרו כ־50 עובדים ונסגר מרכז הפיתוח של החברה בכרמיאל. לפניו התנהל סבב פיטורים ב-2008. בעקבות הפיטורים ב-2014 התאגדו העובדים והוקם ועד עובדי סאפ שהתאגד תחת ההסתדרות והנהלת החברה הכירה בו כוועד מייצג.

מרכז הפיתוח SAP Labs ישראל, שהוא חלק ממערך הפיתוח הבינלאומי של SAP, ומשמש כאחד מארבעת מרכזי הפיתוח האסטרטגיים של SAP ברחבי העולם. במרכז מתבצעים פרוייקטים בתחום פלטפורמת הענן של SAP וכן בטכנולוגיות למידת מכונה, ראייה ממוחשבת ו-IoT. לצידו פועלת SAP ישראל, העוסקת בשיווק ומכירות מוצרי החברה. סאפ מדווחת על 3,400 לקוחות בישראל, בהם 200 ארגונים גדולים ואלפי ארגונים בגודל בינוני וקטן. ל-SAP ישראל כ-220,000 משתמשי-קצה, והיא ספקית יישומי התוכנה העסקיים המובילה במגזר הציבורי, הביטחון, בנקאות וביטוח ועוד. בין לקוחותיה: שטראוס-עלית, ממשלת ישראל, צה"ל, בנק ישראל, הטכניון ועוד.