שיחת המשקיעים של אפל: מה קרה מאחורי הקלעים

ענקית הטכנולוגיה פרסמה אמש את הדוחות הכספיים שלה, ורשמה לראשונה ירידה בהכנסות וברווחים, לראשונה בעונת החגים במערב • סמנכ"ל הכספים של אפל: "המצב הכלכלי בסין ימשיך להיות מאתגר בעבורנו"

טים קוק/ צילום: רויטרס Stephen Lam
טים קוק/ צילום: רויטרס Stephen Lam

שלושה שבועות לאחר שחברת אפל הפתיעה את המשקיעים עם פספוס תחזיות, לראשונה מזה 15 שנה, פרסמה החברה את הדוחות המלאים: ברבעון הראשון של שנת הכספים 2019 הציגה החברה ירידה של 4.5% בהכנסות ל-84 מיליארד דולר ורווח של כ-20 מיליארד דולר, בדומה לרבעון המקביל. זאת הפעם הראשונה שאפל מראה ירידה שנתית בהכנסות וברווחים בתקופה זו בשנה, שכוללת את עונת החגים במערב.

גם מכירות האייפונים, שמהוות את רוב הכנסות החברה, הראו ירידה שנתית של 15% ל-52 מיליארד דולר ובסין ההכנסות מאייפונים ירדו ב-27% ל-13.2 מיליארד דולר. סין היא השוק החשוב ביותר של אפל אחרי ארה"ב, והחברה מתמודדת שם עם האטה בשוק ועם תחרות גוברת מצד חברות מקומיות המייצרות מכשירים זולים יותר.

גורמים נוספים לירידה העולמית בהכנסות מאייפונים הם מצב מאקרו-כלכלי במספר מדינות מפותחות, וחוסר רצון של בעלי הטלפונים בארה"ב לשדרג את המכשיר בתדירות שהיו עושים זאת בעבר. בשיחת המשקיעים נשמע המנכ"ל טים קוק דווקא אופטימי: "גורמים מאקרו-כלכליים יבואו ויילכו, אבל אנחנו רואים את היתרון בלהתמקד בדברים בהם אנחנו שולטים".

לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים של החברה אמר כי הוא צופה שהמצב הכלכלי בסין ימשיך להוות אתגר עבור אפל . מאסטרי הסביר כי חוזקת הדולר גרמה לכך שמחירי האייפונים במדינות אחרות היו יקרים יותר מבארה"ב, כאשר בסין למשל היואן נחלש ב-9% לעומת הדולר. קוק הביא כדוגמה גם את השפעת ערך המטבע בטורקיה, שם הלירה המקומית ירדה ב-33% לעומת הדולר לדבריו, ומכירות החברה היו נמוכות ב-700 מיליון דולר לעומת שנה שעברה.

כדי למתן את השפעת השינויים בשערי המטבע, מאסטרי אמר כי מחירו של דגם האייפון XR בסין הופחת על ידי החברה, וקוק הוסיף כי בצעד נדיר החברה מתכננת להוריד את מחירי האייפון גם במדינות נוספות. החברה תתאים את המחירים למחירים מלפני שנה בקירוב, כלומר לפני השינויים בערכי המטבע המקומיים, והמשמעות היא שאפל תספוג את עלות התחזקות הדולר. "החלטנו להחזיר את המחירים כך שיהיו בהתאם למחירים המקומיים לפני שנה, בתקווה שזה יעזור למכירות באותם איזורים", אמר קוק בראיון לרויטרס.

האטה נרשמה גם בקצב הצמיחה של חטיבת השירותים של אפל - 19% לעומת מעל 20% בששת הרבעונים הקודמים. בין השאר, הסיבות לכך היא האטה במכירות בסין בשל מדיניות הממשלה לאשר משחקים חדשים בחנות האפליקציות, וכן בירידה במכירות ביטוח אפל-קר שהחברה מציעה למכשירים חדשים.

התקופה המאתגרת של אפל תמשיך ככל הנראה, כאשר לרבעון הבא, אפל פרסמה תחזית הכנסות של 55-59 מיליארד דולר, ירידה של 3-10% מההכנסות שרשמה ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה הדגישה גם מספר חדשות טובות יותר, בהן שההכנסות משאר מוצרי החברה, פרט לאייפונים, ומהשירותים צמחו ב-19%. אפל גם שיתפה לראשונה נתון לפיו בסוף 2018 היו מעל 900 מיליון אייפונים בשימוש פעיל, עלייה שנתית של 9%, או 75 מיליון מכשירים.

בשיחת המשקיעים, קוק התייחס גם לשאיפות של אפל בתחום הוידאו והתוכן המקורי: "אנחנו רואים שינויים אדירים בהתנהגות הצרכנים ומאמינים שהם יגברו השנה, בכל הנוגע לשבירת המודל המסורתי של תשלום עבור חבילות ערוצים בכבלים. אני מאמין שהמגמה תקרה השנה בקצב מואץ בהרבה", אמר. לפי דיווחים, אפל מפתחת שירות סטרימינג לצפייה בתכנים טלוויזיונים שיתחרה באמזון פריים וידאו ובנטפליקס.

בתוך כך, אפל מתמודדת עם מבוכה הנוגעת דווקא לתחום הפרטיות, תחום שהחברה דווקא מתגאה בו בדרך כלל. באג באפליקציית Facetime דרכה ניתן לנהל שיחות וידאו הביא לכך שכאשר משתמשים באפליקציה ניסו ליזום שיחה קבוצתית עם מספר משתמשים אחרים, הם החלו לשמוע את המשתתפים אליהם חייגו לפני שאלה אישרו את קבלת השיחה, ומבלי שכלל היו מודעים לכך שמאזינים להם. אפל ביטלה את האפשרות להשתמש בפיצ'ר השיחות הקבוצתיות ביום שני כפתרון זמני ואמרה כי תשחרר תיקון לבאג במהלך שבוע הבא. לפי דיווחים, אפל התעלמה מתלונות בנושא עד שהתעוררה סערה ברשתות החברתיות. דווקא בימים בהם אפל מנסה לקדם את חטיבת השירותים שלה, סערה כזו עלולה לפגוע במאמצי החברה.