מחאת יוצאי אתיופיה: התפרעויות במרכז ת"א - 3 שוטרים נפצעו, בוצעו מעצרים

(עדכון) - קבוצות מוחים מתפרעות בשעה זו במרכז ת"א, 3 שוטרים נפצעו, ומספר מתפרעים נעצרו • המחאה בכיכר רבין הסתיימה והייתה שקטה במרביתה, המשטרה שמרה על איפוק • בימים האחרונים נעשו מהלכי הידברות להרגעת הרוחות בין מארגני המחאה ונכבדי הקהילה האתיופית עם הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל • המשטרה: "כן למחאה, לא לאלימות"

המפגינים נגד אלימות משטרתית כלפי יוצאי אתיופיה חוסמים את נתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף
המפגינים נגד אלימות משטרתית כלפי יוצאי אתיופיה חוסמים את נתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

אלפי מפגינים חסמו היום (ד') אחר-הצהריים את נתיבי איילון, כחלק ממחאת הקהילה האתיופית נגד האלימות המשטרתית ושיטור היתר נגד הקהילה. בין המפגינים ישראלים רבים מקרב הקהילה האתיופית, אך לא רק, כאשר אליהם הצטרפו מפגינים רבים שאינם בני הקהילה. בהמשך הגיעו המפגינים לכיכר רבין בתל-אביב. 

בשעה זו פועלים כוחות משטרה גדולים מול קבוצות מוחים שמתפרעות באזור מרכז תל-אביב, חלקם רעולי-פנים, כך לפי דוברות המשטרה. חלק מהמפגינים חוסמים צירים תוך ידוי חפצים ופגיעה ברכוש. כוחות המשטרה פועלים להפסקת ההתפרעות, אשר בעקבותיה נפצעו 3 שוטרים, ונעצרו מספר מתפרעים בגין הפרת הסדר הציבורי ופגיעה בשוטרים.

פח בוער בכיכר רבין / צילום: משטרת ישראל
 פח בוער בכיכר רבין / צילום: משטרת ישראל

בסביבות השעה 21:15 נמסר מדוברות המשטרה (אגף התנועה): "מחלף ההלכה נחסם לכיוון דרום עקב צפי של הגעת מפגינים לנתיבי איילון. העליות במחלף השלום נחסמו מכיוון דרום וצפון. למידע ועדכונים שוטפים ניתן להתעדכן כל העת באמצעות מוקד המידע הארצי (110) ובאפליקציית הניווט Waze".

קבוצות מפגינים הגיעו לתחנת רכבת מרכז בתל-אביב והחלו להתפרע, המשטרה מנסה להרגיע ולהשתלט על הרוחות הסוערות.

איסוף כוחות משטרה בתחנת רכבת מרכז בת"א / צילום: מנחם שטאובר
 איסוף כוחות משטרה בתחנת רכבת מרכז בת"א / צילום: מנחם שטאובר

עוד נמסר מדוברות המשטרה כי הסתיימה מחאת קהילת יוצאי אתיופיה בכיכר רבין, והחל פיזור המפגינים. "משטרת ישראל פעלה במאמצי הידברות רבים מול מארגני המחאה וגורמי ההנהגה לפני ובמהלך המחאה, על-מנת למנוע אלימות ולאפשר את חופש המחאה לכלל המוחים בצורה בטוחה", כך הודעת הדוברות.

למרות שמרבית המחאה הייתה שקטה, עם פיזורה החלו עשרות צעירים להתפרע, חלקם רעולי-פנים, לגרום נזק לרכוש ולנסות ולחסום את צירי התנועה באזור. המתפרעים החלו בזריקות אבנים, בקבוקים וחפצים ושריפת פחים. משטרת ישראל פעלה להפסקת ההתפרעויות.

אלפי מוחים בכיכר רבין / צילום: כדיה לוי
 אלפי מוחים בכיכר רבין / צילום: כדיה לוי

במהלך ההפגנה התגלעו ויכוחים בין המפגינים, כשחלק מהם מזהירים כי "מישהו ייהרג כאן". בינתיים, המשטרה שומרת על איפוק, ואין ניסיון לפתיחת החסימה, שמתרחשת מכיוון צפון לדרום. 

דוברות המשטרה מסרה בשעות הצהריים כי "כביש 20 נחסם לתנועת כלי רכב ממחלף גלילות לכיוון דרום וממחלף גנות לכיוון צפון, עקב ירידה של מאות מפגינים לכביש. שוטרי אגף התנועה מפנים את התנועה לצירים חלופיים: כביש 4 ממחלף גנות, כביש 5, כביש 531 ממחלף גלילות. ציבור הנהגים מתבקש שלא להגיע לאזור, ולהישמע להוראות השוטרים בנקודות ההצבה". 

חלק מהנהגים שחסומים בנתיבי איילון אמרו כי הם "מבינים את כאבם של המפגינים". עם זאת, היו ניסיונות של רכבים דו-גלגליים לעקוף את החסימה.  

מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף
 מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף
 מחאת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית בנתיבי איילון / צילום: שלומי יוסף

 

החסימות באיילון / צילום: מנחם שטאובר
 החסימות באיילון / צילום: מנחם שטאובר

בתחילת המחאה צעקו המפגינים: "שוטר אלים חייב להיות בפנים" ו"מדינת משטרה". בהמשך, צעירי העדה קטעו את הדברים שנשא אחד ממובילי המחאה בקריאות "מדינת משטרה". צעקות נוספות שנשמעו היו כי "יהודה (ביאדגה ז"ל) נרצח בדם קר".

חוסמים את איילון / צילום: מנחם שטאובר
 חוסמים את איילון / צילום: מנחם שטאובר

המחאה מתקיימת, בין השאר, על רקע הריגתו על-ידי שוטר של הצעיר יהודה ביאדגה ז"ל בן ה-24, מעורער בנפשו יוצא הקהילה האתיופית. 

הפגנת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית / צילום: שלומי יוסף
 הפגנת יוצאי אתיופיה נגד אלימות משטרתית / צילום: שלומי יוסף

בהודעה שפרסמה הבוקר המשטרה, היא הודיעה כי בכוונתה להיות פרוסה בצירים המרכזיים ולבצע הכוונת תנועה ודילול עומסי תנועה ככל שניתן. עוד הודיעה המשטרה כי בכוונתה לאפשר את קיום המחאה ולאפשר למוחים את חופש הביטוי ואת מימוש זכות המחאה של כל מי שיחפץ בכך.

תחילת המחאה ליד עזריאלי / צילום: מנחם שטאובר
 תחילת המחאה ליד עזריאלי / צילום: מנחם שטאובר

המחאה היום מגיעה 3.5 שנים אחרי העימותים האלימים שפרצו בין מאות מפגינים בני העדה האתיופית לשוטרים במרכז תל-אביב, במסגרת מחאה שהתקיימה על רקע הכאתו של החייל בן העדה דמאס פיקדה על-ידי שוטרים, שתועדה במצלמות והפכה ויראלית.

ציר בגין ליד עזריאלי נחסם לתנועה על ידי המשטרה / צילום: מנחם שטאובר
 ציר בגין ליד עזריאלי נחסם לתנועה על ידי המשטרה / צילום: מנחם שטאובר

ניסיונות הידברות

נוכח ניסיון העבר, נעשו בימים האחרונים מהלכי הידברות רבים להרגעת הרוחות. ההידברות התקיימה בין מארגני המחאה ונכבדי הקהילה האתיופית עם הפיקוד הבכיר של המשטרה, כאשר עמדת המשטרה המוצהרת היא "כן למחאה - לא לאלימות".

בהתאם, ובמסגרת היערכותה של המשטרה למחאה, אמר ממלא-מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן: "חלה על כולנו החובה להפיק לקחים מאירועי העבר. עלינו לאפשר מחאה לגיטימית כפי שראוי במדינה דמוקרטית. לאורך השנים האחרונות עשו המשטרה וקהילת יוצאי אתיופיה צעדים רבים לבניית אמון. האירוע שבו נהרג יהודה ביאדגה ז"ל בבת-ים הוא אירוע מצער שנחקר כעת במח"ש, ולבי עם המשפחה. המשטרה תעשה הכול על-מנת לאפשר את חופש המחאה בצורה מסודרת ומאורגנת".

בסיום הערכת המצב, הנחה ממלא-מקום המפכ"ל את המפקדים לנהוג בסבלנות ובסובלנות במהלך המחאה, וקרא למוחים להמשיך ולשמור על החוק והסדר.

במסיבת עיתונאים שערכו מארגני המחאה אתמול (ג'), בגיבויים של בכירי העדה, הדגישו אלה כי ההפגנה תהיה "נחושה אך לא אלימה". זאת, בין השאר, בתגובה לאמרות שונות מצד המשטרה על כך שהשיח ברשתות החברתיות בקשר עם המחאה המתוכננת מעורר חשש ממשי מפני הפגנת אלימות בהפגנה. 

בהמשך לפניית עמותת "טבקה" אמר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן: "בהערכת מצב שקיימתי כבר בתחילת השבוע, הנחיתי שכל השוטרים שיוצבו לאבטחת המחאה יצוידו במצלמות גוף, על-מנת לאפשר מחאה הולמת ולעודד מתינות ושקיפות לגבי האירועים במחאה הצפויה. משטרת ישראל נערכה לביצוע הנחיה זו.

"כמו כן, הנחיתי לקיים שיחות מקדימות עם הנהגת הקהילה ומארגני המחאה לשם הרגעת הרוחות והדגשת השותפות בין משטרת ישראל לקהילת יוצאי אתיופיה. כולי תקווה כי המחאה תסתיים בצורה מכובדת וראויה".

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" המסייע לציבור בבעיות מול הרבנות ושירותי הדת בישראל, מסר: "כשמעל למחצית מהציבור מצהיר שאינו רואה בהם חלק מהחברה, והמדינה לא מכירה ביהדותם - לא ניתן אלא להזדהות עם זעמם של יוצאי אתיופיה".

עוד הוסיף הרב פרבר: "אנו מבקשים לחזק את אחינו בני העדה האתיופית. על אף היותם חלק אינטגרלי מהמארג החברתי במדינה, יש כאלה שעדיין לא מקבלים אותם כשווים. זה מתחיל בחוסר הכרה ביהדותם - על אף שגדולי תורה, ובניהם הרב עובדיה זצ"ל, פסקו שהם יהודים לכל דבר - וממשיך באפלייתם, בתעסוקה ובכלל, רק בגלל מוצאם. כל אלה יוצרים זעם מוצדק של הקהילה על היחס המפלה שהם חווים על בסיס יומי. זוהי מחאה לא רק של הקהילה אלא של כל מי שצדק ואמת נמצאים בראש ערכיו. עלינו לעמוד לצדם, עד שיבוא התיקון המיוחל".

קול קורא שפרסמו הנשיא ריבלין והשרה שקד לא צלח לבינתיים

רק לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי משבר האמון העמוק הקיים בין ישראלים יוצאי אתיופיה לממסד הישראלי בכלל ומערכות האכיפה בפרט, הביא לכך שרק 11 בקשות למחיקת רישום פלילי לצעירים יוצאי אתיופיה הוגשו עד היום. זאת לאחר שרק לפני כ-3 חודשים פרסמו נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ושרת המשפטים, איילת שקד, "קול קורא" פומבי לבני העדה לפנות ולבקש מחיקת רישום פלילי. בהודעה שפרסמו הנשיא ושרת המשפטים נכתב כי "הקול הקורא" התפרסם "מתוך רצון להשלים תהליך של תיקון ואיחוי קרעים, כמו גם חיזוק האמון בין יוצאי אתיופיה ובין רשויות האכיפה והמשפט".

"הקול הקורא" למחיקת רישומים פליליים לצעירים וקטינים בני העדה האתיופית הוא תולדה של מסקנות שעלו בדוח "הצוות למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה", בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שהוגש ביולי 2016. חברי הצוות בדקו ומצאו בבירור כי כמות התיקים הפליליים וכתבי האישום נגד בני העדה בכלל וצעיריה בפרט הוא גבוה באופן משמעותי משיעורם היחסי באוכלוסיית המדינה. 1.6% הוא שיעור בני העדה בקרב האוכלוסייה, אבל 3.5% מהתיקים שנפתחו - נפתחו נגדם, נכון לשנים 2014-2015.

הפנייה ליוצאי אתיופיה - אשר היחסים הטעונים בינם ובין רשויות האכיפה הובילו כאמור למחאה האלימה בחודש מאי 2015, בה נפצעו עשרות מהמפגינים, וחלקם נעצרו - מגיעה, בין היתר, בהמשך לפרסום תחקירה של העיתונאית גל גבאי, "החשוד המיידי", שהציג תמונה עגומה ביותר (בלשון המעטה) של הקשיים שחוו יוצאי אתיופיה במפגש עם המשטרה.