האיום עבד: המשביר של רמי שביט מפצה את הכשרה ביטוח ב-3 מיליון שקל על הפסדי ההשקעה במניותיה

סכום הפיצוי עשוי לגדול ל-8 מיליון שקל, וייקבע על בסיס המחיר הממוצע של מניית המשביר ב-30 הימים שלפני תחילת מאי 2020 • גם קבוצת הביטוח הפניקס ספגה הפסדים כבדים מהשקעתה במניות המשביר

חנות המשביר לצרכן / צילום: בר אל
חנות המשביר לצרכן / צילום: בר אל

האיום המשפטי של הכשרה ביטוח על המשביר לצרכן עבד. כשבוע לאחר פנייתה של חברת הביטוח, שנמצאת בשליטת אלי אלעזרא, לבית המשפט בטענות לזכאות לפיצוי כספי של 10 מיליון שקל בגין הנזקים שגרמה לה ההשקעה בקבוצת הקמעונות של רמי שביט, הצדדים עדכנו כי גיבשו "הסדר המסלק ומסיים את כלל המחלוקות ביניהם".

התשלום שהכשרה ביטוח מקבלת כעת, לא ניתן בינתיים לגוף מוסדי אחר שהשקיע במניות המשביר, וספג הפסדים כבדים על השקעה זו - קבוצת הפניקס.

הסכם הפשרה בין שתי החברות קובע כי המשביר תשלם להכשרה ביטוח סכום של 3 מיליון שקל, נוסף על שינוי מנגנון הפיצוי שנקבע בהסכם ההשקעה המקורי, ולפיו הכשרה ביטוח תוכל להיות זכאית לתשלום כספי נוסף בגין מניות שהוקצו לה בסוף 2018. סכום הפיצוי הכולל, לפי הכשרה, יוכל להגיע עד ל-8 מיליון שקל.

התשלום האפשרי הנוסף ייקבע על בסיס המחיר הממוצע של מניית המשביר ב-30 הימים שלפני תחילת מאי 2020, ותלוי במחיר המניה. לפי ההסכם, במקרה שבו שוויה הממוצע של מניית המשביר בתקופה שנקבעה יהיה נמוך מ-1.4 שקלים, הכשרה תהיה זכאית לתשלום כספי, ובמקרה שבו המחיר יעמוד על יותר מ-1.4 שקלים, "לא תהא זכאית הכשרה לכל תשלום כספי נוסף". המחיר המינימלי של המניה לצורך הפיצוי, שיחושב על בסיס מספר המניות שהוקצו להכשרה ביטוח בסוף 2018 (כ-16.5 מיליון מניות), נקבע על 91 אגורות - כך שגם אם המניה תשהה ברמה נמוכה יותר מכך, החישוב יתבצע על בסיס שווי זה (91 אגורות).

המניה קרסה ב-80% מאז ההקצאה

כאמור, מוקדם יותר החודש פנתה הכשרה ביטוח לבית המשפט בבקשה לדיון בטענותיה נגד המשביר, בדרך של המרצת פתיחה. המשביר טענה כי סכום הפיצוי הכלכלי המגיע לה עומד על כ-23 מיליון שקל, וכי הפיצוי שקיבלה מהמשביר בדמות הקצאת המניות, שבוצעה בתחילת דצמבר, נמוך בכ-10 מיליון שקל מהסכום המגיע לה.

מקור התביעה הוא השקעה שביצעה הכשרה ביטוח במניות המשביר לפני כחמש שנים, בהיקף של כ-50 מיליון שקל, נוסף על כ-10 מיליון שקל שניתנו למשביר כהלוואה. ההשקעה, ממאי 2014, נעשתה לפי שווי מניה של 2.8 שקלים - גבוה כמעט פי שלושה משווי המניה הנוכחי. מאז הקצאת המניות להכשרה ביטוח, קרסה מניית המשביר בכ-80% - מה שמשקף לקבוצת המשביר שווי נוכחי של כ-190 מיליון שקל.

בשנים קודמות שילמה המשביר להכשרה ביטוח קרוב ל-2 מיליון שקל כפיצוי בגין ירידת שווי ההשקעה, ושווי השוק הנוכחי של החזקות הכשרה ביטוח במשביר עומד על כ-35 מיליון שקל, המשקף לה הפסד של עשרות אחוזים "על הנייר". כמו מניות רבות אחרות בבורסה, גם זו של המשביר סובלת מסחירות נמוכה, ומחזור המסחר היומי בה עומד בשנה האחרונה על ממוצע של כ-20 אלף שקל.

בהסכם בין הכשרה ביטוח למשביר נקבע מנגנון פיצוי, שבעקבותיו ביצעה המשביר את הקצאת המניות להכשרה בדצמבר האחרון, שהגדילה את חלקה של הכשרה במשביר לכ-20%.

הכשרה ביטוח אינה חברת הביטוח היחידה שספגה הפסד ניכר מהשקעתה במניות המשביר. לפני כמה חודשים נאלצה המשביר להקצות נתח ממניותיה גם לחברת הפניקס, שהשקיעה במשביר לפני כשלוש שנים וחצי סכום של כ-30 מיליון שקל, וכללה בהסכם ההשקעה מנגנון פיצוי דומה לזה של הכשרה ביטוח. כיום מחזיקה הפניקס בכ-11% ממניות המשביר, בשווי של קרוב ל-20 מיליון שקל. ככל הידוע, הפניקס כבר ויתרו על פיצוי במזומן מהמשביר.