הפורטפוליו של האיש העשיר בעולם: מה עושה בזוס עם ההון שלו?

רגע אחרי הדוחות הטובים של אמזון (וגם התחזיות הקצת פחות טובות להמשך) במה משקיע מייסד החברה והאיש העשיר בעולם • מנכ"ל אמזון היה בין המשקיעים הראשונים בגוגל ובאובר, והוא אף זיהה את הפוטנציאל של Airbnb כבר ב-2011 • בין הסטארט-אפים הרבים שבזוס מאמין בהם מסתתר גם שעון אחד, שצפוי לתקתק במשך 10 אלף שנה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס
ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס

ג'ף בזוס הוא האדם העשיר ביותר בעולם עם הון בשווי 136 מיליארד דולר. רוב ההון של מייסד ומנכ"ל אמזון מיוחס לענקית המסחר המקוון, אותה הקים לפני מעל לשני עשורים ושכיום שווה קצת יותר מ-800 מיליארד דולר. 

לאחרונה הודיע בזוס בציוץ בטוויטר על גירושיו מאשתו מקנזי בזוס, ועדיין לא ידוע איך תתבצע חלוקת הנכסים שלהם, שכוללים גם החזקה של 16% באמזון. הזוג בזוס ואמזון אמנם לא הגיבו לגבי אופן החלוקה, אך אם לשניים אין הסכם ממון, ההון צפוי להתחלק שווה בשווה.

אבל אמזון היא לא ההשקעה היחידה בפורטפוליו של בזוס. כך, אחת מההשקעות המוכרות שלו היא יוזמת החלל Blue Origin, שמתמקדת בפיתוח טיסות פרטיות לחלל. היוזמה הוקמה על ידי בזוס בעלות של מיליארדי דולרים. השקעה מפורסמת נוספת היא העיתון "וושינגטון פוסט", אותו רכש בזוס ב-250 מיליון דולר ב-2013.

אבל לבזוס היה גם חלק במימון של חברות כמו גוגל, טוויטר, Airbnb ואובר. חברת החדשות הקנדית "Visual Capitalist" הציגה לאחרונה רשימה של כל ההשקעות של בזוס דרך הרכישות של אמזון, חברת ההון סיכון שלו (Bezos Expeditions) והפעילות הפילנתרופית שלו. 

בזוס היה אחד המשקיעים הראשונים בגוגל - כשהשקיע בחברה כמיליון דולר ב-1998. לפי "Geekwire", לא ברור מה הוא עושה עם המניות שלו בחברה אחרי שגוגל הפכה לציבורית ב-2004, אבל לפי "Business Insider" (שגם בהם משקיע בזוס), המניות האלו היו יכולות להיות שוות מיליארדי דולרים היום. 

בזוס היה גם אחד המשקיעים הראשונים באובר. Bezos Expeditions השקיעה 37 מיליון דולר בסבב גיוס שביצעה אובר ב-2011. על פי הערכות, השווי של אובר, שמתכוונת להפוך לציבורית, עומד סביב 120 מיליארד דולר. 

באותה השנה, חברת ההשקעות של בזוס השקיעה ב-Airbnb לא פחות מ-112 מיליון דולר. הערכת השווי של Airbnb, שגם מתכוננת להנפקה, עומדת על מיליארד דולר.

יש מספר "חדי קרן" - חברות שהשווי שלהן מוערך במעל למיליארד דולר - נוספים בפורטפוליו של Bezos Expeditions. בהם סטארט-אפ המשאיות מסיאטל Convoy, ענקית משאבי האונש Workday (השקעה של 85 מיליון דולר), הסטארט-אפ הרפואי Zocdoc וחברת הביומד GRAIL (השקעה של 100 מיליון דולר).

בין החברות שרכשה אמזון נמצאות whole foods (נרכשה ב-13.7 מיליארד דולר ב-2017), הסטארט-אפ רינג שמפתח תוכנה לזיהוי פנים (נרכש במיליארד דולר ב-2018), Kiva System שהפכה לזרוע הרובוטיקה של אמזון (נרכשה ב-780 מיליון דולר ב-2012), מאגר המידע הקולנועי IMDB (נרכש ב-60 מיליון דולר ב-1998) והרשת החברתית הספרותית GoodReads (נרכשה ב-150 מיליון דולר ב-2013). 

בזוס עצמו השקיע 42 מיליון דולר כדי לבנות שעון שיעבוד במשך 10 אלף שנים ברציפות. בזוס גם הקים קרן פילנתרופית חדשה בהיקף של 2 מיליארד דולר שעוזרת למשפחות חסרות בית ומשקיעה בחינוך לגיל הרך. לפי הערכות "GeekWire", לפני הקמת הקרן החדשה, בזוס ומשפחתו תרמו כ-135 מיליון דולר לצדקה. לפי "הניו יורק פוסט", מדובר בסכום קטן מאוד לעומת התרומות של מיליארדרים אחרים כמו ביל ומלינדה גייטס, וורן באפט ומארק צוקרברג.