הייטק בשירות הדיפלומטיה הכלכלית הישראלית

ההתעניינות העולמית בתעשייה מאפשרת מינוף של הזדמנויות מדיניות

הייטק / אילוסטרציה: שאטרסטוק
הייטק / אילוסטרציה: שאטרסטוק

התפתחות הטכנולוגיה הדיגיטלית הגלובלית היא עצומה בהיקפה ובקצבה. טמונים בה סיכונים וגם הזדמנויות, שמאפשרות מגוון רחב של כלים ואפשרויות לשיפור מצבן של מדינות וקהילות בכל מצב של מגדר, מוצא, שפה ולאום. שיתוף-פעולה חוצה גבולות הוא חיוני למימוש הפוטנציאל החברתי-כלכלי של הטכנולוגיות הדיגיטליות.

מזכ"ל האו"ם יזם לאחרונה הקמת קבוצת מומחים לקידום שיתופי-פעולה בינלאומיים בתחומי הדיגיטיזציה, כדי לסייע להנגשת שירותים, לצמצום פערים ולסיוע לאוכלוסיות מיוחדות. חברי הפאנל הונחו לחקור ולגבש המלצות לאופנים שבהם יוכל האו"ם לחזק את שיתוף-הפעולה בתחום הדיגיטלי בין ממשלות, המגזר הפרטי, החברה האזרחית, ארגונים בינל', האקדמיה, התעשייה וגורמים בעלי-עניין. בראש הפאנל היושב בז'נבה ולחברים בו נבחרו מומחים בינלאומיים לטכנולוגיה, בהם המדענית-היזמת הישראלית ד"ר קירה רדינסקי. יושבי-הראש הם ג'ק מא ומלינדה גייטס, באמצעות הקרנות הפילנתרופיות שלהם. המשלחת הדיפלומטית הישראלית לאו"ם פנתה ליו"ר הקבוצה, שהוזמן לבקר בישראל וללמוד על הנעשה כאן. לאחרונה אירח משרד החוץ משלחת של פאנל האו"ם שהגיעה לארץ. הם נחשפו להתפתחות הטכנולוגית שמאפשרת שיתופי-פעולה חוצי מגדרים, מגזרים ושפות, ומסייעת לקידום אוכלוסיות חלשות ומוגבלות.

בפגישות עם סוכנויות ממשלתיות למדו על האופן שבו הרגולטור מתמודד עם הטכנולוגיות ופועל להנגשתן לאוכלוסייה. בביקור ב"מרכז כרמל" בחיפה התוודעו לתוכניות ההכשרה הבינלאומיות בחדשנות שמקדם מש"ב במשרד החוץ למשתלמים מחו"ל. התוכניות מדגימות את האופן שבו ניתן למנף את היזמות והחדשנות לשיתוף-פעולה בינל' חוצה גבולות תרבותיים ואחרים, ולרווחת האנושות. בביקור במרכז היזמות והחדשנות של הטכניון, למדו איך האקדמיה משמשת חממה לפיתוח טכנולוגי; ונחשפו להישגינו הטכנולוגיים בתחומי החלל והבריאות, ולמיזמים כלכליים-חברתיים המקדמים העסקת נשים, חרדים, מיעוטים ותושבי פריפריה בתעשיית הידע.

ביקור חברי הפאנל הוא אבן-דרך בהידוק הקשרים בין ישראל לאו"ם ומיצובנו כנכס וכמקור השראה לחדשנות וליזמות, ולצמצום פערים. הביקור מקדם את מעמד ישראל כשחקנית מובילה בתוכניות האו"ם ליישום טכנולוגיות חדשניות, ומייצר הזדמנות לחזק את שיתוף-הפעולה עם האו"ם באתגרים גלובאליים. זוהי דוגמה ליכולתנו לזהות הזדמנויות ולחבר בין חדשנות טכנולוגית לסדר-היום הבינלאומי, ויצירת ערך מדיני וכלכלי.

זאת המשימה של הדיפלומטיה הכלכלית של משרד החוץ. ישראל נמצאת בחזית ההתפתחות הטכנולוגית, המחקר-והפיתוח. מודלים חדשים המשלבים חדשנות טכנולוגית כפלטפורמה להשגת יעדים חברתיים הם ענף יצוא חדש וייחודי. יחד עם הדיפלומטים שלנו בעולם, אנו מתמקדים בזיהוי צרכים ומגמות גלובאליות ובאיתור הזדמנויות ליצירת חיבורים בין צורך בינלאומי ליכולות הישראליות. אנו ממנפים את העוצמות של ישראל בתחומי החדשנות והטכנולוגיה, היזמות החברתית והמדע, למול הצרכים וההזדמנויות בזירה הגלובאלית. עוצמות, שמשמשות ככלי מדיני למול מדינות וארגונים בינלאומיים המאמצים את מעמדה המוביל של ישראל בחדשנות, ורואות בשותפות עימה נכס. הגברת החשיפה הבינלאומית ליכולות הישראליות מסייעת לפתיחת דלתות ולקידום הזדמנויות עסקיות, תוך יצירת ערך כלכלי למשק.

ובחזרה לביקור מהאו"ם - שיתוף-הפעולה שלנו, משרד החוץ ומשלחת ישראל לאו"ם, עם הפאנל, ובהמשך עם הטמעת המלצותיו בתוכניות הפעולה של האו"ם, יעשיר את האג'נדה המדינית החיובית של ישראל בארגון וייצור הזדמנויות עסקיות ושווקים חדשים לתעשיית ההייטק ולחדשנות.

הכותבת היא ראש אגף כלכלה במשרד החוץ