המשרוקית של גלובס עוסקת בבדיקת התבטאויות פומביות של אישי ציבור במטרה לספק לקהל צרכני החדשות כלי חיוני לבחינה מושכלת וביקורתית שלהן. באמצעות בדיקה מהירה, מקיפה, מאוזנת ועניינית בזמן אמת של התבטאויות הנוגעות לענייני היום, המשרוקית של גלובס מבקשת להוביל בישראל שיח ציבורי ותקשורתי אמין יותר, מדויק יותר ומעוגן בעובדות.

העקרונות המנחים את עבודת המשרוקית של גלובס הם דיוק, הקפדה על עובדות ופרטים ושימוש במקורות אמינים וגלויים (ללא שימוש במקורות אנונימיים), ללא קשר לזהות הדובר או לעמדה המוצגת באמירה הנבדקת. המשרוקית של גלובס פועלת בהתאם לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, הקוד האתי של גלובס והקוד האתי של הרשת הבינלאומית של ארגוני בדיקת העובדות, ה-International Fact-Checking Network (ה-IFCN).

 

בינואר 2019, לאחר כשנתיים וחצי כארגון עצמאי, הפכה המשרוקית לחלק מבית גלובס ומאז היא מפרסמת את תוצריה על בסיס יומי בעיתון ובאתר גלובס. מערכת גלובס מחויבת לשמירה על ייחודה וחופש פעולתה של המשרוקית, ועל כן המטרות הבסיסיות של המשרוקית, כמו גם כללי האתיקה ומתודות העבודה היסודיות שלה, נותרו כשהיו מיום היווסדה. מערכת גלובס לעולם אינה מכתיבה פרסום תוכן כלשהו במדור המשרוקית, ובחירת האמירות הנבדקות, ביצוע וכתיבת התחקיר ומתן הציון נעשים על ידי מערכת המשרוקית בלבד.

מה עושים במשרוקית של גלובס?

מדי יום מבצעת המערכת סריקה מקיפה של כלי תקשורת מרכזיים בישראל ושל הרשתות החברתיות בחיפוש אחר אמירות של אישי ציבור. האמירות שנבחרות לבדיקה הן כאלה המבוססות על עובדות שניתן לאמת (בשונה מדעות) ואשר יש להן השפעה על השיח הציבורי בישראל.

איך קובעים את הציון

האמירות הנבדקות מדורגות לפי הציונים הבאים:


נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת.
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה.
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעייה מהותית לגבי משמעותה.
■ לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה.
■ מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות

הציון לאמירה שמכילה יותר מטענה אחת נקבע על פי שקלול הציונים שניתנו לכל אחת מהטענות בנפרד.

מלבד למידת הדיוק של הנתונים או העובדות באמירה, השיקולים במתן הציון כוללים גם את ההקשר שבו נאמרה האמירה - מה אמר הדובר לפניה ואחריה, וכן את בחירת המילים של הדובר.

אמירה שנמצאה נכונה תפורסם במקרים הבאים: כאשר יש מחלוקת פומבית לגבי עובדות העומדות ביסודה; כאשר הפרטים או העובדות באמירה מאירים נושא כלשהו באור חדש או שונה מהתפיסה הרווחת לגביו.

כיצד בודקים את האמירות?

האמירות שנמצאות מתאימות לבדיקה עוברות לשלב התחקיר. התחקיר מתבסס תמיד על מקורות אמינים וגלויים, ובמידת הצורך תוך הצלבה של מספר מקורות. אמינות התחקיר חשובה מהפרסום שלו, ולכן תחקיר שלא נמצאו לו מקורות אמינים לא יפורסם. לאחר השלמת התחקיר נקבע הציון לאמירה בהחלטה משותפת של צוות העורכים והתחקירן האחראי. חשוב לציין שקביעת הציון נעשית על סמך הנתונים והמידע הקיימים בעת פרסום האמירה.

ואם נפלה טעות?

אם התגלתה טעות בעובדות אנו נתקן אותה בהקדם האפשרי תוך פרסום מובלט של עובדת התיקון במדור המשרוקית של גלובס (באתר ובעיתון המודפס), ופירוט בגוף הטקסט של הפרטים שתוקנו בפרסום (באתר). אם הטעות שהתגלתה משפיעה על הציון שניתן לאמירה, גם הוא יתוקן בהתאם.

אנו מודעים לכך שאנשים שונים עשויים להגיע למסקנות שונות לגבי אותה האמירה. אם קוראינו חולקים על פרטים כלשהם בבדיקה או על הציון שניתן לה, הם מוזמנים לפנות אלינו ולשלוח את הערותיהם. אם ההערות יתקבלו על ידי המערכת דירוג האמירה ישונה בהתאם, והתיקון יפורסם באתר.

ניתן ליצור איתנו קשר במייל: contact@thewhistle.co.il | או בהודעה פרטית בפייסבוק או בטוויטר.

שיתוף הפעולה עם פייסבוק

החל ממרץ 2019 הצטרפה המשרוקית של גלובס לעשרות ארגוני בדיקת עובדות ברחבי העולם והחלה בשיתוף פעולה עם חברת פייסבוק לניטור וסימון מידע כוזב ברשת החברתית (להרחבה ראו כאן וכאן). כל ארגוני בדיקת העובדות שמשתפים פעולה עם פייסבוק הם חברים מוסמכים ומאושרים על ידי הרשת הבינלאומית לבדיקת-עובדות IFCN) International Fact-Checking Network) ופועלים על-פי הסטנדרטים והקוד האתי שלה.

חשוב לציין כי שיתוף הפעולה בין פייסבוק לבין המשרוקית של גלובס מתבצע באופן עצמאי ונפרד לחלוטין ממערכת "גלובס" והוא כולל תגמול.

חברי המשרוקית של גלובס:

■ עורך - יפתח בריל
■ תחקירן ראשי - ארן רונדל
■ תחקירנית וכותבת - דרור שרון
■ מנהל מחלקת המשרוקית - בעז רקוץ׳
■ מנהלת אתיקה, מחקר ופיתוח - נעה ברק