נסגר תיק חקירת מותה של מזל הדדי: "אין חשדות לפלילים"; בני המשפחה: "נערער"

מזל הדדי ז"ל, מנהלת חשבונות בחברת LLD של לב לבייב, נפלה אל מותה מחלון הבניין בו עבדה, מספר ימים לאחר חקירתה בפרשת "יהלום שחור" • לדברי גורמים המעורים בחקירה, קיימים ממצאים המחזקים את הקביעה כי הדדי קפצה אל מותה • בא–כוח המשפחה: "המשטרה הייתה נעולה על קונספציה מההתחלה; אנו מבקשים צוות חדש שיחקור"

מזל הדדי ז"ל / צילום: תמונה פרטית
מזל הדדי ז"ל / צילום: תמונה פרטית

ב-20 בנובמבר אשתקד נפלה מזל הדדי ז"ל, מנהלת חשבונות בחברת היהלומים LLD שבבעלות איש העסקים לב לבייב, אל מותה מהקומה העשירית בבניין בו עבדה, הסמוך לבניין הבורסה ליהלומים. האירוע הטרגי, שהתרחש ימים ספורים לאחר שנחקרה באזהרה כחשודה במסגרת פרשת הברחת היהלומים לכאורה המכונה "פרשת יהלום שחור", היווה את יריית הפתיחה של קרב גרסאות משולש בין המשפחה, למשטרה ולחברת LLD בנוגע למי האחראי למותה. בעוד שהמשטרה קבעה די מהר כי מדובר בהתאבדות, החברה הפנתה את האצבע המאשימה למשטרה בטענה כי לחצי החקירה הובילה אל מותה. המשפחה האבלה העלתה טענות אחרות לחלוטין - לטענתה הדדי נרצחה.

היום (ב') שמה הפרקליטות סוף לתעלומה הטרגית, כאשר הודיעה כי אין חשד לפלילים בקשר למותה של המנוחה. משמעות הודעת הפרקליטות, הלכה למעשה, היא אישור עמדת המשטרה מראשית הדרך, שלפיה הדדי שמה קץ לחייה ולא נדחפה אל מותה מחלון הבניין בו עבדה (הגם שבהודעה לא נאמר הדבר במפורש).

"לאחר בחינה מעמיקה של נסיבות האירוע והראיות שנאספו בתיק חקירת מותה של מזל הדדי ז"ל, נמצא כי אין חשד לעבירה פלילית, ומשכך תיק החקירה נסגר בהיעדר ראיות למעשה פלילי. מטעמי צנעת הפרט לא נפרט את כלל ממצאי החקירה", נכתב בהודעת הפרקליטות.

ההודעה נמסרה בשעות הבוקר גם למשפחתה של הדדי, שהודיעה היום כי בכוונתה לערער על סגירת החקירה.

יצאה וחזרה

הדדי, אם לשלושה בשנות ה-40 לחייה, נחקרה באזהרה בימים שלפני מותה על-ידי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל) במשטרה, כחלק מחקירת פרשת "יהלום שחור", שבמסגרתה נחשדת מעורבות של החברה, מספר בני משפחת לבייב ומספר עובדים ועובדים לשעבר בחברה, בהברחת יהלומים ובהלבנת הון. חלקה של הדדי בפרשה נחשב למשני ביותר, והיא נחקרה באזהרה, כחשודה ולא רק כעדה, במשך כשעתיים, ואז שוחררה לביתה.

ביום שבו מצאה את מותה, יצאה הדדי מהעבודה והייתה בדרכה לרכבת, אך זמן קצר לאחר שהגיעה לתחנת הרכבת תועדה במצלמות אבטחה שונות כשהיא חוזרת בחזרה לבניין בו עבדה. זמן קצר לאחר מכן נכנסה לחדר שירותים בקומה העשירית בבניין, משם נפלה אל מותה.

ככל שנקפו הימים שלאחר המוות, גברה הביקורת של בני המשפחה על המשטרה ועל המהירות בה קבעה כי הדדי שמה קץ לחייה ולא נרצחה. בעלה של המנוחה קרא לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להתערב בחקירת מותה ולוודא כי חוקרי המשטרה יחקרו את נסיבות מותה של אשתו כראוי.

צעדה לבד

חקירת המשטרה בנוגע לנסיבות מותה עסקה בשאלה האם יש סימנים וראיות המעלים חשד לכך כי הדדי לא הייתה לבד בעת שנפלה אל מותה, וכי מותה נגרם על-ידי אדם אחר. גורמים המעורים בחקירה מסרו ל"גלובס" כי החקירה שללה באופן מוחלט חשדות לפלילים.

בין היתר, נמצא כי בניגוד לטענות שהעלו גורמים בחברת LLD, מזל הדדי לא קיבלה כל שיחת טלפון או הודעה כשהייתה בדרכה לרכבת, ושהובילה לכך שחזרה לעבודה. עוד מלמדים סרטי מצלמות האבטחה בבניין שבו עבדה הדדי, כי היא הייתה לבדה כל העת - מרגע שנכנסה אל הבניין ועד הרגע שנכנסה אל חדר השירותים שמחלונו נפלה אל מותה. "המנוחה צעדה אל הרכבת לבד, וכן בחזרה, ובבניין מצולמת צועדת במסדרונות לבדה, עד כניסתה לחדר השירותים. היא לא קיבלה כל הודעה או טלפון בסמוך למותה - וכל הממצאים מעידים כי אין חשד לפלילים", כך אומר גורם המעורה בחקירה.

עוד אומר אותו גורם כי קיימים ממצאים המחזקים את הממצא כי הדדי קפצה אל מותה, ואולם מטעמי צנעת הפרט לא המשטרה אינה מפרסמת אותם.

החקירה נמשכת

פרשת "יהלום השחור" שהתפוצצה בנובמבר 2018, עוסקת בחשדות להברחת יהלומים בהיקף 300 מיליון שקל, בהלבנת הון ובהשמדת ראיות.

לבייב, שנחשב לאחד החשודים המרכזיים בפרשה ולמי שניהל לכאורה את האופרציה הפלילית הנחקרת, נדרש אף הוא לחקירה עקב החשדות. אולם הוא מתגורר במוסקבה שברוסיה והבהיר כי אינו מתכוון להתייצב בישראל לצורך חקירתו, אלא אם המדינה תתחייב שלא להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ נגדו, והוא יוכל לשוב לרוסיה.

בימים אלה עושה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות עושה מאמצים לשכנע את הרשויות ברוסיה כי יסייעו להם להביא את לבייב לארץ או לכל הפחות יאפשרו להם לחקור את לבייב ברוסיה על-ידי חוקרים ישראלים באזהרה. עד כה הרשויות הרוסיות לא נעתרו לבקשות.

לפי החשד, תחת שרביטו של לב לבייב ניהלו החשודים שנעצרו, מערך משומן היטב שפעל במשך למעלה מ-16 שנה בקו שבין רוסיה לנתב"ג וגלגל סכום של מאות מיליוני שקלים. המעורבים חשודים בכך שהבריחו לישראל יהלומי גלם וליטשו אותם בארץ כדי למוכרם בחו"ל, וכן כי הכניסו לארץ יהלומים מלוטשים שנמכרו בישראל. על-מנת שיוכלו "להלבין" את אותם יהלומים מוברחים, הוציאו וקיבלו המעורבים, על-פי החשד, חשבוניות פיקטיביות שלא שיקפו את שווי היהלומים במלואם.

מאז גל המעצרים וגל החקירות הראשון בנובמבר אשתקד נרשם שקט תעשייתי סביב הפרשה, והחקירה נוהלה בעיקר מאחורי הקלעים. אולם ל"גלובס" נודע כי בשבועיים האחרונים זומנו מספר חשודים בפרשה לחקירות קצרות של כשעתיים, שהתמקדו בעיקר בפן הכלכלי של העבירות ובניסיון של המדינה למפות את רשימת הנכסים, הכספים וההעברות שבוצעו על-ידי מי מהחשודים.

לפי הערכות של גורמים המעורים בחקירה, השלב הבא בחקירה הוא זימונם לעדות במשטרה של יהלומנים ישראלים שעימם ניהל עד המדינה את עסקי מכירת ורכישת היהלומים. במשטרה יבקשו לבחון את היקף החשבוניות הנחשדות כפיקטיביות. 

בא-כוחה של משפחת הדדי, עו"ד ששי גז, מסר בתגובה: "הודיעו לנו שהתיק נסגר מחוסר הוכחות שהייתה עבירה כלשהי. אנחנו לא קיבלנו את הממצאים ולא את המסקנות, ואנחנו רוצים לערער על זה. לא קיבלנו תשובות לשאלות ששאלנו, ולא חקרו מספיק את התיק הזה. המשטרה הייתה נעולה על קונספציה מההתחלה, והם לא הצליחו להשתחרר מאותה קונספציה שגויה, ולכן אנו מערערים על ההחלטה לסגור את התיק ומבקשים לחקור את התיק הזה מחדש על-ידי צוות חדש עם חשיבה חדשה". 

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הברחת היהלומים, ובהם לב לבייב, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.