אלונה בר-און: למה בחרנו להטמיע מערכת לבדיקת עובדות

"השקר מספיק לעבור חצי עולם בזמן שהאמת בקושי מספיקה ללבוש מכנסיים" - הציטוט הזה, המיוחס לצ'רצ'יל, מסביר היטב בעיה בסיסית: שקר הוא קל וזול לייצור בעוד הוכחת האמת יקרה וסיזיפית • לכן בחרנו להצטרף למערכות העיתונות הגדולות בעולם ולהטמיע מערכת בדיקת עובדות מקצועית ועצמאית

אלונה בר און / איור: גיל ג'יבלי
אלונה בר און / איור: גיל ג'יבלי

חלק מהערכים לאורם אנו ב"גלובס" מבקשים לפעול, הם שמערכת "גלובס" תהווה בסיס להשבת אמון הציבור, תפעל ללא אג'נדה פוליטית וכלכלית מובהקת ועל בסיס מידע אמין. זו הסיבה שמצאנו ש"המשרוקית", גוף ייחודי במרחב הציבורי בישראל, המספק בדיקת-עובדות עניינית (Fact Checking), מתחבר אלינו היטב - "המשרוקית של גלובס".

לתפיסתנו, חלק מהותי מתפקידה של העיתונות הוא לסייע בתיווך המידע: תיעדוף בין עיקר וטפל, הצפת והדגשת נושאים מהותיים ובעלי ערך ציבורי, קישור בין מגזרים ועוד. יחד עם זאת, בעידן בו אנו חיים, המתאפיין בהצפת מידע ו"פייק ניוז", נוצר צורך קריטי לבדוק היטב את מה שבעבר נלקח כמובן מאליו: איכות ומהימנות מקורות המידע.

הצוות המקצועי והמיומן של "המשרוקית" עושה זאת כבר שנתיים, תוך הקפדה על שקיפות, דיוק בפרטים ובעובדות ושימוש במקורות אמינים, ללא קשר לזהות הדובר או לעמדה המוצגת באמירה הנבדקת. למשרוקית יש מתודולוגיה ברורה, והיא הגוף היחיד בארץ שמחזיק הסמכה של ארגון בדיקת העובדות הבינלאומי IFCN.

"השקר מספיק לטוס סביב מחצית העולם בזמן שהאמת בקושי מספיקה ללבוש מכנסיים" - הציטוט הזה, המיוחס לצ'רצ'יל, מסביר היטב בעיה בסיסית בעולם בו אנו חיים היום, וביתר שאת בעת מערכת בחירות: שקר הוא קל וזול לייצור בעוד הוכחת האמת יקרה, ארוכה וסיזיפית. אין פה קיצורי דרך, הוכחת האמת אומרת שצריך לנטר את כל האמירות הפוליטיות מדי יום, לבחור אמירה מסויימת ללא הטייה פוליטית, לעבור באופן ידני על כל עובדה באמירה, לסרוק את כל המקורות הציבוריים ולבסוף, בשיטת המשרוקית, להנגיש באמצעות דירוג רמת נכונותה.

אפילו על מקור הציטוט לגבי השקר, האמת והמכנסיים, הדעות חלוקות. הציטוט מיוחס לצ'רצ'יל, אך יש טענה ללא סימוכין, שהציטוט הוטבע במקור ע"י מארק טווין, כ-40 שנים קודם לכן. בדיקת עובדות כבר אמרנו?

"המשרוקית של גלובס" תאפשר מעתה לקוראי וקוראות העיתון לעקוב אחר אמירות של אישי ציבור ופוליטיקאים ולדעת מה מידת האמת העובדתית המוצגת בהן. בכך, "המשרוקית של גלובס" תקשה על אילו שבאים לזהם את התודעה הציבורית, להטעות, לסלף או לשתול ראיות בדויות. אנו מקווים באופן הזה לקדם שיח ציבורי ותקשורתי מדויק וענייני יותר, המעוגן בעובדות.

בתקופת הבחירות בכוונתנו להתמקד באמירות פוליטיות, תוך דגש על אלה הקשורות במרחב הכלכלי-חברתי, אך בעתיד הקרוב בכוונתנו להרחיב את פעילות גם לביקורת עצמית פנימית (Self Audit), כלומר, שגם הכתבות וסקירות שלנו ב"גלובס", תעלינה עוד שלב בסטנדרט האיכות של Fact Checking.

מהלך זה, הוא המשך טבעי למהלכים נוספים שעשינו להגשמת הערכים הללו, ובהם: גיבוש קוד אתי, הפרדת תוכן שיווקי מהעיתון המודפס, פרסום דוח אמון, מתן גילוי מלא מקיף בעניינים הדורשים זאת, הדגשת חזקת החפות, נהלים חדשים בכל הנוגע לסיקור מעצרים והליכים משפטיים וגיוון השיח בוועידות ובכנסים, כמו גם על גבי העיתון. הדרך ארוכה ולא תמיד טריוויאלית, אך אנו מחויבים להמשיך ולצעוד בה.

עם הטמעת פעילות המשרוקית בבית "גלובס", אנו גאים להצטרף למערכות העיתונות הגדולות והאיכותיות בעולם, המחזיקות מערכת "בדיקת עובדות" מקצועית ועצמאית, והופכים לכלי התקשורת הראשון בישראל הפועל בשדה הזה. אני מקווה שכלי תקשורת נוספים ילכו בעקבותינו, כך שביחד נפעל להעלאת רמת השיח, הפוליטי והכלכלי, בישראל.

● אלונה בר און היא יו"ר ובעלים משותף של "גלובס"