יסודות אסדת לוויתן הגיעו למים הטריטוריאליים של ישראל

לאחר חודש של מסע ימי מטקסס לישראל, הגיעו יסודות אסדת לוויתן (JACKET) למיקומם במים הטריטוריאליים של ישראל, כ-10 קילומטרים מול חופי ישראל

חלקי אסדת "לוויתן" בדרך לישראל / צילום: נובל אנרג'י
חלקי אסדת "לוויתן" בדרך לישראל / צילום: נובל אנרג'י

לאחר חודש של מסע ימי מטקסס לישראל, הגיעו יסודות אסדת לוויתן (JACKET) למיקומם במים הטריטוריאליים של ישראל, כ-10 קילומטרים מול חופי ישראל. זאת, על אף המאבקים הרבים שנוהלו לאחרונה במטרה להרחיק את האסדה מהחוף בטענה כי תגרום לנזקים סביבתיים חמורים בקירבת מיקומה.

במהלך השבוע הקרוב יונחו הרגליים על הקרקעית, ויקובעו באמצעות יתדות ענק ובסיוע אנשי מקצוע המתמחים בעבודות תת ימיות, אניית מנופים, וכלי שייט נוספים.

לדברי שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ, עם הגעת בסיס אסדת לוויתן לישראל, ״החל השלב האחרון בפיתוח המאגר, שהינו אוצר הטבע הגדול ביותר שהתגלה במדינת ישראל״.

״זהו יום חג למדינת ישראל, מכיוון שפיתוח לוויתן שיושלם בעוד מספר חודשים יתרום תרומה אדירה למדינת ישראל עשרות שנים קדימה, יכניס מיליארדים לקופת המדינה לטובת החינוך, הבריאות והרווחה של האזרחים, יאפשר לסגור את תחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון, ולהבטיח לדורות הבאים אוויר נקי יותר, ולשמש מנוף מדיני חיוני באמצעות ייצוא חלק מהגז למצרים, ירדן ואירופה״, אמר היום השר שטייניץ.

בשותפות לוויתן אמרו היום כי פרוייקט לוויתן מתקדם כמתוכנן ובהתאם ללוחות הזמנים, כך שכבר בסוף שנת 2019 יושלם הפרויקט כולו והגז הטבעי יזרום למשק הישראלי ולמדינות השכנות - ירדן ומצרים איתן ישראל חתמה על הסכמי הייצוא - דבר ״שיחזק את מעמדה של ישראל באזור ויאפשר לכולנו לנשום אוויר נקי ובריא יותר״.

רגלי האסדה הושטו על גבי דוברת ענק באורך של 180 מטרים, במשך 28 יום, חצו את האוקיינוס האטלנטי, מרחק של למעלה מ 11,500 קילומטרים. גובהן של רגלי האסדה אשר נבנו במשך 18 חודשים, כ-98 מטר ומשקלן כ- 15,500 טון, והן תוצבנה כ- 10 קילומטרים מערבית מהחוף, בעומק מים של כ- 86 מטרים, על ידי עגורן ימי המתמחה בפרויקטי-ענק ימיים.

יסודות האסדה (הרגליים) הינם החלק הראשון של האסדה שהגיע ארצה, כאשר במהלך החודשים הקרובים יגיע גם חלקה העליון של האסדה - החלק התפעולי Topside)), עליו ממוקמים מתקני האסדה ומגורי צוות העובדים. לאחר השלמת ההקמה, תתבצע סדרה של בדיקות הרצה ולאחריה תחל הזרמת הגז לשוק המקומי ולמדינות השכנות, הצפויה כאמור בסוף 2019.

מאגר לוויתן, הממוקם כ-125 קילומטרים מערבית לחיפה, נתגלה בדצמבר 2010 על ידי השותפות בפרוייקט: נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו, והוכר כאחת מתגליות הגז הטבעי הגדולות בעולם בעשור הקודם. היקף ההשקעה בפיתוח השלב הראשון בפרוייקט עומד על 3.75 מיליארד דולר.

שלב 1א' בלוויתן כולל פיתוח תת ימי המורכב מ- 4 קידוחי הפקה בעומק ממוצע של כ-5 ק"מ מתחת לפני הים. כל קידוח בעל כושר הפקה של כ-300 MMcf גז טבעי מדי יום, והיקף ההפקה השנתי צפוי לעמוד על כ-12BCM.

הגז מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת-ימיים באורך של כ-130 ק"מ ישירות לאסדת הטיפול (פלטפורמה). הטיפול בגז ייעשה כולו בים, והגז המטופל וקונדנסט מיוצב יוזרמו מהאסדה לחוף באמצעות צינור שיחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתג"ז (נתיבי גז לישראל), ולצנרת הולכת הדלקים הארצית של קצא"א, כפי שהוגדר בתכנית המתאר הארצית.

הגז מלוויתן יאפשר ליצרני החשמל ולמפעלי התעשייה להקטין את השימוש בדלקים מזהמים, וכתוצאה מכך להפחית את עלויות האנרגיה ולהקטין עוד יותר את רמות זיהום האוויר. מעבר לתועלות הסביבתיות, הביטחוניות והכלכליות הרבות, ייצוא הגז מלוויתן למצרים ולירדן הופך את מדינת ישראל ליצואנית גז משמעותית, ומחזק את יחסיה ומעמדה באזור.

ביום רביעי האחרון התקיים דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה לצו מניעה שהגישו ארגון שומרי הבית ורשויות מקומיות בקירבת חוף דור למנוע את הכניסה של אסדת לוויתן לישראל בסוף השבוע הקרוב. בעתירה ביקשו למנוע את כניסתה של האסדה לישראל ואת העבודות להתקין אותה. השופט רון סוקול דחה את הבקשה שלא לתת לאסדה להיכנס לישראל. בנוסף קבע השופט שכרגע הוא לא מעכב את העבודות להקמת ולהתקנת האסדה אך ציין כי החלטה סופית בענין תינתן בימים הקרובים. מי שייצגו את נובל אנרג'י בעתירה הם עורכי הדין יונתן קהת וחנן סידור ממשרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.