גוגל ניסתה להפחית את ההגנות על התארגנות עובדים בארה"ב

לפי דיווח ב"בלומברג", ענקית האינטרנט ניסתה לגרום לממשל האמריקאי לצמצם את ההגנות החוקיות שמוענקות להתארגנות של עובדים אונליין • עובדי גוגל מחו נגדה השנה בעקבות שיתוף פעולה שלה עם הפנטגון, הטיפול שלה בתלונות על הטרדה מינית, פיתוח מנוע חיפוש מצונזר עבור השוק הסיני, היחס שלה לעובדים זמניים וספקים ועוד

מחאת עובדי גוגל \ צילום: טוויטר המחאה
מחאת עובדי גוגל \ צילום: טוויטר המחאה

גוגל, שעובדיה התארגנו כדי למחות נגדה בשורת נושאים בשנה האחרונה, ניסתה לגרום לממשל האמריקאי לצמצם את ההגנות החוקיות שמוענקות להתארגנות של עובדים אונליין, כך לפי דיווח של "בלומברג".

זכויות עובדים בארה"ב להשתמש במערכת האימייל של מקום העבודה לטובת התארגנות הורחבו בתקופת ממשל אובמה, וב-2014 נמנעה מחברות האפשרות להעניש עובדים בשל ארגון פעילויות כמו השבתות, או העברת עצומות, באמצעות האימייל. כעת, נחשף כי במאי 2017 ונובמבר 2018 גוגל הגישה בקשות למועצה לקשרי עבודה לאומיים (the National Labor Relations Board) לבטל את זכויות העובדים האלו. גוגל ביקשה כי המדיניות מתקופת ממשל בוש, שמאפשרת לחברות לאסור על התארגנות באמצעות האימייל תוחזר במקומה.

עובדי גוגל מחו נגדה השנה בעקבות שיתוף פעולה שלה עם הפנטגון, הטיפול שלה בתלונות על הטרדה מינית, פיתוח מנוע חיפוש מצונזר עבור השוק הסיני, היחס שלה לעובדים זמניים וספקים ועוד. המחאות באו לידי ביטוי בצורות של השבתות, חתימה על עצומות ואף התפטרות של עובדים. בעוד שהחברה תמיד עודדה דיון פתוח בין כתליה, עדיין מדובר היה בשנה תקדימית מבחינת היקף הפעילויות והאופן הפומבי בו העובדים יצאו נגד החברה.

ההתנגדות של גוגל לחקיקה הייתה חלק מההגנה שלה בפני תלונה מ-2017 שבה המועצה האשימה את גוגל בהפרת חוק העבודה הפדרלי. נטען כי גוגל מפרה זכויות עובדים ומאיימת עליהם, ושהזהירה עובד בעקבות אימיילים ששלח ותגובות שהשאיר בפורום הפנימי G+, הנוגעות בין היתר ליוזמות בנושא המגוון בחברה (diversity). גוגל הכחישה את הטענות ואמרה כי הפעולות שננקטו נגד העובד היו בעקבות ההפרעה שלו למדיניות של גוגל שמעוניינת לשמור על מקום עבודה ללא הטיות, אפליה או הטרדות כלפי נשים ומיעוטים.

גוגל אמרה בתגובה ל"בלומברג" כי "אנחנו לא פועלים לשינוי חוקים כלשהם. מדובר בהגנה משפטית, שהייתה אחת ההגנות האפשריות עבורינו, נגד טענות חסרות בסיס של המועצה לקשרי עבודה לאומיים כלפינו. גוגל היא אחד ממקומות העבודה הפתוחים ביותר בעולם, לעובדים יש פורומים פנימיים רבים בהם הם יכולים להביע את דעותיהם, חששותיהם, ולדבר אלה עם אלה, אלפי קהילות פנימיות ועשרות אלפי קבוצות אימייל".

קולין מקמילן, עובד גוגל ואקטיביסט שהשתתפה במחאת העובדים נגד התייחסות החברה לטענות נגד הטרדות מיניות בנובמבר אמרה לבלומברג כי אם המועצה הייתה נענית לבקשת גוגל, "היה לכך אפקט מצמרר", מאחר שכדי לארגן את ההשבתה נעשה שימוש רב במערכת האימיילים. מקמילן עדיין עובד בחברה אך התפטר ויפסיק את עבודתו בחודש הבא. "זה מראה שלמרות שההנהלה של גוגל מנסה להרגיע את העובדים, מאחורי הקלעים היא מנסה למנוע מאיתנו אפילו לדבר זה עם זה על נושאים בעייתיים. זה מדאיג מאוד" אמר. מארגנים נוספים של המחאה אמרו כי "אם ההגנות האלה יבוטלו, גוגל תהיה שותפה להגבלת הזכויות של עובדים בכל ארה"ב, ולא רק שלנו".