הרשות להגנת הצרכן לארקיע ולישראייר: הפסיקו למכור כרטיסי טיסה משדה דב

הרשות להגנת הצרכן הורתה לארקיע ולישראייר להפסיק למכור כרטיסי טיסה משדה דב לאחר תאריך הפינוי שנקבע לשדה (1 ביולי 2019), שכן לדבריה מדובר בהטעיית הצרכנים בנוגע לפרט מהותי בעסקה • בנוסף הודיעה הרשות כי תשקול את צעדיה לגבי ההפרות שכבר בוצעו

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן / צילום: שלומי יוסף
עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן / צילום: שלומי יוסף

מבדיקה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עולה כי חברות התעופה ארקיע וישראייר משווקות ומוכרות גם בימים אלה כרטיסי טיסה שמקום יציאתן שדה דב, למועד שחל לאחר יום סגירת השדה.

לפי הרשות, במצב זה, שיווק ומכירת כרטיסי טיסה לאחר 1 ביולי 2019 (התאריך המיועד כרגע לסגירת שדה דב) באופן המוצג באתר האינטרנט של ארקיע וישראייר, לרבות בשלב הרכישה של הכרטיס, עלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה בניגוד לסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן, שכן מקום יציאת טיסה הוא פרט מהותי לצרכן בעת רכישת כרטיס טיסה.

לאור זאת פנה הממונה על הרשות להגנת הצרכן, עו"ד מיכאל אטלן, אל מנכ"לי ארקיע וישראייר והעמיד אותן על חובתן החוקית לחדול מיד משיווק כרטיסים במתכונת הנוכחית, כאשר הצרכן אינו מעודכן בדבר סגירתו של השדה. עוד הדגיש אטלן כי הפרת חוק הגנת הצרכן מקימה עילת תביעה אזרחית ועילה לקיום הליכי אכיפה מינהלית ופלילית על-ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

בנוגע לתקוותן של החברות לדחות את מועד סגירתו של השדה, כתב הממונה כי "ניסיונות לשנות את ההחלטה המדינית בעניין גורלו של שדה דב או לדחיית המועד שלה אינם נותנת לגיטימציה להטעות את הצרכנים". 

לגבי כרטיסי טיסה שכבר נמכרו, הממונה ביקש מהחברות לאתר את רוכשי הכרטיסים ולהשיב להם את כספם, או להסדיר את העסקה עם כל אחד מהם לשביעות-רצונו, ובלבד שהצרכנים יבינו מהחברות את המצב המשפטי האמיתי של שדה דב, על כל המשתמע מכך. 

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר כי "זכות קיומה של הרשות היא להיאבק נגד פרקטיקות צרכניות שיש בהן הטעיית הצרכן. לא יעלה על הדעת כי כאשר צרכן רוכש כרטיס טיסה, החברות לא יבהירו לו כי שדה דב נסגר ב-1.7.19, ולא ברור מה יעלה בגורל הכרטיס - מדובר בהטעיה שיש להפסיק במהירות האפשרית, בטרם הנזק לצרכנים יהיה גדול. לכן נאלצתי לפעול מיידית ולהנחות את החברות לחדול מלמכור את הכרטיסים הללו. אשקול בהמשך את מיצוי הדין על ההפרות שכבר בוצעו". 

מארקיע נמסר בתגובה: "לאור העובדה כי לנתב"ג אין כל יכולת להכיל אפילו 5% מפעילות שדה דב, ולאור התיקון בחוק שדה דב המאפשר לשר הביטחון להאריך את פעילות השדה, ארקיע ממשיכה למכור כרטיסים לטיסות משדה דב לאילת, וזאת בהעדר כל חלופה אחרת. כך גם עושות כל החברות הפועלות בקווים הפנים-ארציים משדה דב. האפשרות בדבר הפסקת הפעילות התעופתית בשדה דב היא בידיעת הציבור, ולמען הסדר הטוב, ארקיע שילבה במסמכי ההזמנה הערה על כך".