גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עובדים כבר לא תופסים את עצמם כעוד בורג במערכת וחברות צריכות להסתגל לכך"

חברות הבינו כי כיום נדרש מהן לספק ערך ומשמעות לעובד, להעשיר אותו ולדאוג לרווחתו ● הדרכים לעשות זאת מגוונת: מעבודה בצוותים ושיתוף פעולה, דרך מתן סופי שבוע ארוכים מעבר לכתוב בחוק ועד יצירת סביבת עבודה מכילה ורבת השקפות, המקדמת יצירתיות

עובדי PayPal ישראל/צילום: עדי קלר
עובדי PayPal ישראל/צילום: עדי קלר

הכתבה בשיתוף PayPal

ידוע כי סביבת העבודה של היום שונה מזו של לפני 20 שנה. אם פעם, חברות מובילות וחברות בכלל היו ממוקדות אך ורק בהצלחה העסקית שלהן ובשורת הרווח, כיום השתנו המגמות בתחום. חברות מגדירות את עצמן כמצליחות לא רק אם עמדו ביעדים הפיננסים שלהן, אלא גם אם העניקו ערך מוסף שהוא מעבר לשורת הרווח. למשל, לתרום לחיי עובדיהן, לשנות את חיי המשתמשים במוצרים שלהן, לפתח אחריות חברתית ותאגידית.

"כשמסתכלים על הדור העכשווי, המיליניאלס, אז רואים דור שנולד לסביבה שבה חברות משנות את העולם והדבר הזה כבר הפך להיות טבעי עבורם. זאת בשונה מדורות קודמים שמדדו הצלחה של חברה מסחרית ברמה העסקית", מסביר פרץ רגב, מנכ"ל פייפאל (PayPal) ישראל, שנכנסה השנה למקום 25 בדירוג חברות ההיי-טק בישראל שהכי טוב לעבוד בהן של BDI. "המיליניאלס באים למקום עבודה ומצפים שתהיה לחברה המעסיקה אותם אחריות בכל מיני מעגלים - חברתיים, תרבותיים ופוליטיים. עובדים כבר לא תופסים עצמם כסתם עוד בורג במערכת וחברות צריכות להסתגל לכך". בהמשך לדברים הללו, ניתן להצביע על מספר מגמות בולטות שמסמלות את השינוי בסביבת העבודה העכשווית. לפניכם כמה מהן.

להתראות אינדיווידואליזם והישגיות אישית; שלום עבודה בצוות

אם בעבר חברות עודדו הצטיינות על בסיס אישי וכך גם תיגמלו את העובדים, כיום הדגש הוא על עבודת צוות. בסקר שערך ב-2017 האיגוד האירופי לשיפור תנאי העבודה והמחייה (ארגון רשמי של האיחוד האירופי), בקרב מקומות עבודה, עלה כי 75% מהחברות שנסקרו הציבו את הרעיון של עבודה בצוותים כמטרה המרכזית שלהם, על חשבון הצטיינות והתקדמות אישית.

"הזאב הבודד שמשנה את העולם כבר לא כאן", אומר רגב ונותן דוגמה על האופן שבו מתנהלים הדברים בפייפאל ישראל: "אחד מארבעת הערכים המרכזיים שהחברה חרטה על דגלה הוא הנושא של שיתוף - Collaboration. כשאנשים מצטרפים אלינו כעובדים, הם פתוחים לרעיון של עבודת צוות. הצוותים הישראלים עובדים אחד מול השני ומול הצוותים בעולם וההצלחה נמדדת לכולם ביחד".

שמירה על איכות החיים של העובדים

מגמה שנייה בולטת בשינוי סביבת העבודה היא מה שמנכ"ל פייפאל ישראל מכנה הערך המרכזי השני של החברה - איכות חיים (Wellness). בעבר, נגע התחום זה באיזון חיי משפחה/חיים אישיים-עבודה - איך שמים את הגבול בין אלה ומונעים מצב שבו העובדים מביאים את העבודה הביתה ונשחקים. כיום, קיימת תשומת לב רבה לתחום זה. לצד מתן האפשרות לעבוד בשעות גמישות מהמקום שהכי נוח לעובד לעשות זאת (גם אם זה בבית), מקומות עבודה דואגים גם לבריאות העובד. הנושא בא לידי ביטוי בסיבסוד של פעילות גופנית וכיבוד בריא בעבודה, במתן אפשרות לעסוק בפעילות פנאי (כמו שיעורי ספורט בשעות העבודה) ובעריכת סדנאות לעובדים בנושאים שונים המעשירים אותם ותורמים לרווחתם. רגב מספר כי "לאחרונה השקנו בחברה תוכנית שבה בשישה ימי ראשון במהלך השנה המשרדים יהיו סגורים. בנינו אותה יחד עם העובדים וקידמנו אותה מול הנהלת פייפאל העולמית". לדבריו, הרעיון מאחורי היוזמה הזו הוא לבחון כיצד קיצור של שבוע העבודה תורם לפרודוקטיביות של העובדים, בכך שזמן המנוחה שלהם גדל.

פרץ רגב, מנכ"ל PayPal ישראל/צילום: רמי זרנגר

דוגמה נוספת לתפיסה השמה במרכז את איכות החיים של העובד בארגון ניתן לראות בפרויקט ההתנדבות של החברה. "הרבה מאוד ארגונים הכריזו על יום התנדבות מאורגן. אנחנו לא רק מעניקים אופציה לעובדים להתנדב, אלא לבחור איפה לעשות זאת ולהחליט על התרומה שלהם לקהילה, בין אם מדובר בחלוקת סלי מזון, ביקור ילדים מאושפזים או ניקיון", מסביר רגב. "זה עניין של איכות חיים, ההתנדבות הזאת מעשירה ומפתחת את העובדים. בדרך זו הם יכולים להצביע על התחומים שמשמעותיים להם, להשפיע עליהם, וגם אולי להביא שינוי", הוא מוסיף.

PayPal - שמים את העובד במרכז. הצטרפו אלינו. לפרטים הקליקו כאן>>

סביבת עבודה מכילה

את הרעיון של חוכמת ההמון הגה עוד הפילוסוף אריסטו ביוון העתיקה, במתכונתו המודרנית הוא חזר לחיים על ידי העיתונאי ג'יימס סורוביצקי. על פי הרעיון המדובר החוכמה האמיתית מתקבלת על ידי צירוף כלל הדעות, העמדות והתשובות של המון מגוון, שכולל בתוכו אנשים מסוגים שונים. דומה לו רעיון מודרני נוסף - הכלה (Inclusion), שמביא בחשבון את רווחת העובד בסביבת העבודה, תוך מתן דגש למגוון דעות והשקפות עולם.

הכלה במקום העבודה כוללת התייחסות בכבוד לעובדים, ראייה בהם כשותפים בפיתוח מדיניות הארגון, גם את הזוטרים שבהם, ביטול היררכיות לא הכרחיות וקבלה של תפיסות עולם שונות - כל אלה מרכיבים שהופכים את הסביבה לנעימה יותר עבור העובדים ולכר פורה ליצירתיות. במחקר שנערך ב-2014 על ידי ארבעה חוקרים, מארה"ב, הודו ויפן, רואיינו עובדים ומנהלים ממספר חברות בעולם, בתרבויות שונות. החוקרים ניסו להבין את הגורמים שמשפיעים על יצירתיות העובדים. עורכי המחקר שמו לב כי בחברות בעלות סביבת עבודה מכילה יותר, העובדים אכן נטו להיות יצירתיים יותר. החוקרים הסבירו כי חשיפה לאנשים ממגוון רקעים, על תפיסות העולם שלהם, ביחד עם שילוב של כמה שיותר עובדים בקביעת הדרך שבה תפעל החברה - סייעו לפתח יצירתיות בה.

לדברי רגב, זהו גם העיקרון השלישי שלפיו פועלת תפיסת העולם של פייפאל ישראל כחברה. "העובדים הם ההון האנושי של החברה. "צריך לשמוע אותם, להכיל את הרעיונות שלהם, לחבר את אותם רעיונות למגמות בשוק ולמצוא את הדברים הנכונים לעשות. בסופו של דבר, העובדים שלנו חכמים ויצירתיים וכל אחד מביא, מתוך תפיסת העולם שלו, את החוכמה הזאת. כשאנחנו מכילים את תפיסות העולם השונות שלהם, את זה שאחד חושב כך והאחר אחרת, אנחנו מקבלים מגוון של דעות שמשפר את האופן שבו פועלת החברה".

לחבר בין העובדים לערך של החברה

במחקר שנערך על עובדי ענף המסעדנות בטאיוואן בשנת 2016 עלה כי ככל שעובדים הבינו יותר את התרומה של מקום העבודה שלהם לחברה, כך הם גם נטו להזדהות יותר עם החזון האירגוני שלה. במילים אחרות, עובדים שהבינו את החזון החברתי של מקום העבודה שלהם, קרי האופן שבו הארגון מבקש לתרום לחברה שמסביב גם במישורים שאינם עסקיים (כמו שמירה על הסביבה ותרומה לקהילה), נטו יותר להזדהות עם הארגון. גם מחקרים רבים מוקדמים יותר הצביעו על כך שעובד שמזדהה עם חזון הארגון הוא גם עובד טוב יותר, מאושר ואפקטיבי.

המסקנות הללו מתחברות לערך הרביעי של פייפאל ישראל שמבקש רגב להדגיש - חדשנות (Innovation). "לא מדובר בהכרח בחדשנות טכנולוגית, למרות שברור שזה חלק מהמטרות של ארגון. מדובר גם בחדשנות חברתית ותעסוקתית", הוא מסביר. החדשנות הזאת, כך הוא טוען, מתבטאת ביכולת לחבר את העובדים לפעילות החברתית של החברה, כמו למשל בדוגמת ההתנדבות שניתנה, או לתרום לייצור סביבה תעסוקתית שגורמת לעובדים להרגיש שהעבודה היא חלק מתוך הסך הכול שתורם להם בחיים.

"בסוף השנה שעברה, ערכנו בחברה אירוע מאוד מיוחד. יום הורים", מביא רגב דוגמה לחדשנות, "כן, יום הורים. אירחנו את ההורים של העובדים שלנו, דיברנו איתם על הילדים שלהם ועל מה שהם עושים בעבודה, הצגנו להם את המקום ועוד. אנשים עמדו בתור כדי לדבר איתנו המנהלים", חושף רגב. "הם אמרו לנו שזאת הפעם הראשונה מאז אולי גיל בית הספר שמישהו דיבר איתם על הילדים שלהם, ומה הם עושים בחיים. זאת דוגמה לחדשנות תעסוקתית. כך אנחנו מחברים את העובדים ואת המשפחות שלהם לפעילות של החברה בכלל".

בשורה התחתונה, ניכר כי הדרכים לדאוג לרווחת העובדים כיום הן רבות ומגוונת והמגמות בשוק רק הולכות ומתפתחות. כפי שניתן לראות, מדובר בשינוי בתפיסת העולם של החברות. זו כבר לא שורת הרווח הכספי שמשפיעה על העסק, אלא מכלול רחב של תחומים שבהם פועלים לרווחת העובד. "זה תחום שאין לו התחלה ולא סוף ותמיד אפשר לשפר", מסכם רגב.

PayPal - הרבה יותר ממקום עבודה. הצטרפו אלינו. לפרטים הקליקו כאן>>

עוד כתבות

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הנתון החריג שהגיע לשיא של 13 שנה והסכנות

השקל נותר יציב יחסית בשבועות האחרונים, בעוד שתשואות האג"ח הממשלתיות שברו שיא שלילי של 13 שנה ● למה נבלמה הטלטלה בשוק המט"ח ואיך עוצרים את המגמה השלילית בשוק החוב?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: תמר מצפי

הדפיקה בדלת בשש בבוקר וקו ההגנה שהציג: פרטים חדשים מהחקירה המטלטלת של אורנשטיין

איתן אורנשטיין הוא נשיא בית המשפט הראשון שנחקר בעבירות שוחד ● לגלובס נודע כי בשלב זה האסטרטגיה שלו היא לא לתקוף את קבילות השיחות שנחשפו ועומדות במוקד החקירה ● וגם: הקשר לראיון שהעניק החשוד הנוסף בפרשה, עו"ד אפי נוה

הדולר מזנק מול השקל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המטבע החזק בעולם בדרך לנקודת מפנה, ואיך זה ישפיע על השקל

הדולר מסכם את חודש מאי עם היחלשות מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל ● אך בבנק אוף אמריקה מעריכים שהמגמה תיעצר בקרוב ושהדולר ישוב להתחזק ● וכיצד צפוי להגיב המטבע הישראלי?

זירת הפיגוע ליד שכם / צילום: הצלה ללא גבולות

תחקיר הפיגוע: הלוחמים בדקו רכב לפני הבטונדות ונדרסו

לוחם צנחנים נפל בקרב בצפון הרצועה, שני לוחמים מחטיבת כפיר נהרגו בפיגוע הדריסה סמוך לשכם • אחרי הירי מטולכרם ליישובים סמוכים: צה"ל מגביר נוכחות באזור ● צה"ל השיג שליטה מלאה על ציר פילדלפי • הרמטכ"ל הלוי ברפיח: "לפרק את חמאס לחלוטין זו משימה לאומית" • צה"ל: השמדנו תוואי מנהרה באורך קילומטר וחצי - 100 מטרים ממעבר רפיח • עדכונים בולטים

שופט העליון יצחק עמית / צילום: דוברות בתי המשפט

לחץ על סמוטריץ' וגלנט: בג"ץ יבחן התנהלות המדינה בפנסיות הצבאיות

הפרקליטות צפויה להציג מחר בפני העליון הסכם שגובש בין משרדי האוצר והביטחון, שיסדיר מחדש את נושא הפנסיות של אנשי משרד הביטחון ויעגן את ההטבות בחקיקה ● העתירה, שהוגשה עוד ב-2019, טוענת כי "הגדלות הרמטכ"ל" - תוספות שנויות במחלוקת לפנסיות התקציביות של אנשי הקבע ב צה"ל - לא חוקית

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: רשות שוק ההון דורשת לקבל בחזרה מאות מיליוני שקלים

הממונה המיוחד מטעם הרשות, אפי סנדרוב, שלח מכתב לסוכנויות שעבדו מול חברת הגמל בו הוא דורש מהן להעביר אליו את כל יתרת הנכסים הנמצאים באותן קרנות, המוערכת ב-800 מיליון שקל • הוא אף קורא לקרנות לא ממש נכסים בלתי סחירים מחשש לפגיעה בחוסכים • בשוק יש שטוענים: לא כל הכסף הגיע לקרנות החוץ דרך סלייס

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

56 מיליארד דולר על הכף: האם אילון מאסק יזכה בחבילת השכר שאיבד?

בעלי המניות של טסלה יקחו חלק בהצבעה שתקבע אם מאסק יקבל את חבילת השכר הענקית שביהמ"ש בדלוואר ביטל בינואר ● טסלה יצאה במסע תעמולה כדי לשכנע משקיעים להצביע בעד

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: באדיבות אנבידיה

מניית אנבידיה לא מפסיקה לזנק? זאת התחזית של בנק אוף אמריקה

ענקית השבבים זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20% לשווי שוק של 2.8 טריליון דולר - נושפת בעורפן של שתי החברות הגדולות בעולם ● מה הוביל לקפיצה האחרונה, מה צופים המומחים להמשך ואיך כל זה משפיע על ישראל?

סניף של סבן אילבן בישראל / צילום: Shutterstock

לאחר הפסד של כ-70 מיליון שקל: האחים זלקינד נפטרים מ"סבן אילבן"

רשת חנויות הנוחות "סבן אילבן", שהשיקה אלקטרה צריכה לפני פחות משנה וחצי, נמכרת למתחרה המקומית "סבן אקספרס" תמורת 3.4 מיליון שקל בלבד - לאחר שהסבה לאלקטרה צריכה הפסד של כ-70 מיליון שקל ● סניפי "סבן אילבן" יוסבו למותג הרוכש

דינה בן טל גננסיה ועמית משיח /צילומים גיא כושי ויריב פיין, איל יצהר

נשארים ביחד: אל על בחרה, שוב, במשרד הפרסום מקאן ת"א

הקשר בין חברת התעופה למקאן נמשך כבר כ-21 שנים, והחוזה החדש הוא למספר שנים נוספות ● היקף תקציב הפרסום של אל על עומד על כ-50 מיליון שקל בשנה, בדומה לזה של בנקים בישראל

עינב צנגאוקר אמו של החטוף מתן צנגאוקר

תמיכה בנפגעי הנובה ועזרה למילואימינקים: יוזמות הסיוע ברחבי הארץ

קהילת שבט הנובה ועמותת "בעצמי" פותחות את תוכנית "מגן לתעסוקה", למען אחים ואחיות שכולים של נרצחי מסיבות ה-7 באוקטובר ● מכינת גליל עליון מקיימת יריד שמטרתו להעלות לסדר היום הציבורי את השיח סביב אתגרי המילואימניקים ובעלי העסקים המפונים ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות שערים בתל אביב; אלקטרה יורדת ב-3%, טאואר יורדת ב-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ות"א 90 משיל מערכו 0.5% ● השקל נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות הזרים ובפוריה פיננסים מעריכים כי בטווח הארוך המטבע הישראלי יתחזק ● תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל ובארה"ב ממשיכות לטפס ● בהראל צופים: "כלכלות בעולם בדרך להפחית את הריבית, בדגש על אירופה - לה השפעה על ישראל"

הבית מהסרט שכחו אותי בבית / צילום: Shutterstock, Sharon Wildie

אחד הבתים המפורסמים בעולם חוזר לשוק אחרי 12 שנה. זה המחיר

לאוהבי הסרט "שכחו אותי בבית" יש כעת הזדמנות לרכוש את הנכס ● המוכרים מבקשים 5.25 מיליון דולר, לאחר שב-2012 שילמו כ-1.5 מיליון דולר עבור הבית שבאזור שיקגו ● הבית, שנבנה בשנות ה-20 של המאה ה-20, בנוי לבנים אדומות בסגנון גאורגי, כולל חמישה חדרי שינה וממוקם על כחצי דונם של קרקע

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

גל הפיטורים בשופרסל נמשך: כ-50 עובדים קיבלו זימון לשימוע

כ-50 עובדי מחלקת מערכות המידע בשופרסל קיבלו היום זימונים לשימוע, חודש אחרי גל הפיטורים הראשון שכלל 100 עובדים ● בכך נמשך הליך ההתייעלות של האחים אמיר ברשת, כשהפיטורים הנוכחיים צפויים לפי הערכות להוביל לחיסכון של מיליוני שקלים

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת הסייבר על משרד עורכי הדין הגדול מסתבכת: "אותר גורם עוין ברשת"

במשרד עוה"ד גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקף בשבוע שעבר ע"י האקרים, עדכנו כי עדיין קיימת פעילות של גורם עוין ברשת, וקיים חשש לדליפת מידע ● עפ"י ההודעה, במשרד החליטו, בהתאם להמלצה המקצועית, לנתק באופן מיידי את התקשורת החיצונית

שר האוצר בצלאל סומטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

מטוסי קרב חדשים בדרך? סמוטריץ׳ הודיע על הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון

שרי האוצר והביטחון הגיעו להסכמה על הקמת הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון לאחר חודשים של מחלוקות ועיכובים ● זהות חברי הוועדה עדיין לא ברורה

גילעד אלטשולר (אלטשולר שחם), אילן רביב (מיטב), דייב לובצקי (אי. בי. אי) ויאיר לפידות (ילין לפידות) בכנס של חברת ארבע עונות מקבוצת IBI / צילום: שלומי זירה

ממה מפחד גילעד אלטשולר ואיפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית ● גילעד אלטשולר, שחותך בחצי את החשיפה לבורסה בת"א: "כל המוסדיים יעשו זאת" ● אילן רביב, מיטב: "השווקים בעולם במצב מצוין, אצלנו הסיפור אחר"

אילת. בעיגול: מירי רגב / צילומים: תמר מצפי, מארק ישראל סלם-ג'רוזלם פוסט

משרד התחבורה הסיט מיליארדים לרכבת לאילת. שנה לאחר מכן, שקל לא מומש

שנה לאחר המאבק בין שר האוצר לשרת התחבורה על מתן תקציב לרכבת לאילת, בדיקת גלובס העלתה כי מתוך מיליארדי השקלים שהוקצו, שקל לא מומש ● בענף מסבירים כי בעוד שלשרה היה חשוב להציג רפורמה משמעותית, המשרד בראשותה מתקשה לבצע פרויקטים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בדיקות האזנה בלשכה וזימון ראשי רשויות "לבנות": כך רגב מתמודדת עם תחקיר "המקור"

בעקבות פרסום תחקיר "המקור", שרת התחבורה הזמינה את חברת בזק כדי לבצע בדיקות האזנה בלשכתה, כך נודע לגלובס ● לפי גורמים בענף, רגב מכנסת דיונים מרובי־משתתפים ומשדרת "עסקים כרגיל" ● מלשכת השרה נמסר: "שום האזנה לא מותקנת או הותקנה מאף גורם או חברה"

ביקורת על ביידן: אין שום דבר נורמלי באבל על "הקצב של טהרן"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך מסקרים את שיטת הפעולה של שר החוץ ישראל כ"ץ,  אוניברסיטת קופנהגן נכנעה למוחים הפרו-פלסטינים, והסכסוך הקטלני שלא זוכה לכותרות ברחבי העולם • כותרות העיתונים בעולם