מיליון שקל ב-40 ימים: מי עומד מאחורי מימון ההמונים להוצאות המשפטיות של נתניהו

למה אחד הפוליטיקאים האמידים בישראל צריך לגייס תרומות? • רה"מ אולי אינו מעורב בפרויקט, אך היוזמה מגיעה מתוך מפלגתו: מתמודד בשם משה פסל רוצה לגייס מיליון שקל תוך 40 ימים, וזאת לדבריו יהיה רק חלק מהסכום הנחוץ לנתניהו למימון הגנתו המשפטית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

40,500 שקל מאת 103 תורמים, ובממוצע הקרוב ל-400 שקל לתורם, נאספו תוך כיממה בתרומות סיוע למימון הגנתו המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

נתניהו, אחד הפוליטיקאים האמידים ביותר בישראל, אינו מעורב בפרויקט מימון הגנתו, אך היוזמה מגיעה מתוך מפלגתו, מאחד המתמודדים בפריימריז, משה פסל בן ה-29, אשר כתב בדף הפרויקט באתר give back כי בקשותיו של נתניהו להיעזר בתרומות למימון הגנתו המשפטית "נדחו פעם אחר פעם על-ידי היועץ המשפטי לשעבר".

פסל רוצה לגייס מיליון שקל תוך 40 ימים, וזאת יהיה רק חלק מן הסכום הנחוץ לנתניהו, המעסיק בצוות הגנתו מספר רב של עורכי דין כגון עו"ד עמית חדד, עו"ד נבות תל-צור (אשר היה בצוות ההגנה של אולמרט), ושופטים בדימוס כגון השופט עודד מודריק והשופט בדימוס ספי אילון.

פסל ציין בעמוד איסוף התרומות כי הכסף ילך אך ורק למימון ההגנה, וזאת כדי לגבור, באמצעות תרומות קטנות, על איסור התרומות הגדולות מאנשי עסקים וקרובי משפחה, כפי שקבע היועץ המשפטי בנוגע לנתניהו.

יצוין כי אין עדיין החלטה סופית בנוגע לאיסור תרומות מאנשי עסקים לנתניהו אלא הודעה של הוועדה המאשרת זאת (לפי כללי ועדת אשר), וכי נתניהו לא הגיש את בקשתו הראשונה לפני כחצי שנה באופן מפורט המסביר את הצורך.

עם זאת, בעצם בקשת התרומות מידי נתניהו עולה הקושי הבא: נתניהו מואשם, בין השאר, בקבלת מתנות בסכומים גבוהים לנבחר ציבור (תיק 1000). מתן היתר רשמי ממבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לנתניהו לקבל תרומות גבוהות למימון הגנתו, שומט את הקרקע מתחת אחד מן האישומים הפליליים נגדו. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הם עדיין בראשיתם. נתניהו הוא בגדר חשוד, הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.