מהפכה בוונצואלה: מנהיג האופוזיציה הכריז על עצמו כנשיא החדש

כשמאות אלפי אזרחי ונצואלה נהרו לרחובות במחאה, מנהיג האופוזיציה, חואן גואידו, הכריז על עצמו כנשיא המדינה • טראמפ כבר הספיק להכיר בגואידו כנשיא הרשמי והלגיטימי של ונצואלה • הנשיא המודח, ניקולס מדורו, הודיע כי הוא מנתק את הקשרים הדיפלומטיים עם ארה"ב ונתן לנציגיה 72 שעות לעזוב את המדינה

חואן גואידו, ראש האופוזיציה בונצואלה / צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins
חואן גואידו, ראש האופוזיציה בונצואלה / צילום: REUTERS/Carlos Garcia Rawlins

מנהיג האופוזיציה בונצואלה, חואן גואידו, הכריז על עצמו כנשיא ונצואלה הערב (ד'), בעוד מאות אלפי אזרחים נהרו לרחובות ודרשו את סיום שלטונו של הנשיא הסוציאליסט הנוכחי ניקולס מדורו.

בהצהרה רשמית כמה דקות לאחר הדיווח מונצואלה, נשיא ארה"ב טראמפ אמר שהוא מכיר בגואידו בתור הנשיא הלגיטימי והרשמי של המדינה. בתגובה, הנשיא המודח מדורו הודיע כי הוא מפרק את הקשרים הדיפלומטיים של ונצואלה עם ארה"ב. בנאום מחוץ לארמון הנשיאותי, מדורו הודיע כי הוא מספק לכל הסגל הדיפלומטי מארה"ב 72 שעות לעזוב את ונצואלה מוכת ההיפר-אינפלציה.

מפגינים חסמו רחובות ושדרות במזרח הבירה קראקס וצעקו "לך הביתה, מדורו!" ו"הנשיא גואידו!", בעודם מנופפים בדגל הלאומי. המשטרה המקומית השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר את ההפגנות בכמה אזורי. ארבע אנשים נהרגו כתוצאה מהמהומות בעצרת נגד השלטון שהתקיימה אמש.

גואידו עצמו נאם בפני הקהל המריע והשביע את עצמו לנשיאות ונצואלה, "אני נשבע להשתמש בכל הכוחות שיש לנשיאות על מנת להפסיק את העושק והגזל מהאזרחים". הנשיא החדש הוסיף כי הוא מוכן להחליף את מדורו בעזרת הצבא ואז לקרוא לבחירות חופשיות במדינה.

ממשל טראמפ הודיע לחברות נפט אמריקאיות כי ייתכן שיצטרך להטיל סנקציות על ונצואלה עוד השבוע אם המצב הפוליטי במדינה לא ירגע.

נזכיר כי הנשיא המודח מדורו הושבע לקדנציה נוספת ב-10 בינואר השנה לאחר הבחירות שנערכו במדינה בשנה שעברה, אותן החרימו מרבית האזרחים וממשלות זרות רבות כינו "מזויפות".