עוד ועוד חברות תעופה ותיירות מצטרפות למאמץ הסביבתי

קבוצת דיזנהאוז בחרה לנקוט צעד מעניין והשיקה פרויקט לפיו כל מי שרוכש דרכה חופשה הקשורה לים (נופש בטן-גב, קרוז, נסיעה לאיים וכדומה), מקבל צמיד של חברת 4OCEAN העשוי כולו מחצי ק"ג פלסטיק שנמשה מהים

דיזנהאוס לוגו
דיזנהאוס לוגו

הפן הפחות נוצץ של ענף התיירות והתעופה: ככל שתנועת הנוסעים העולמית גדלה - גדל הזיהום שהיא מביאה עמה. לצד זיהום האוויר מפליטת המזהמים מדלק המטוסים, כמויות אשפת הפלסטיק שמשויכת לתעשיית התעופה והתיירות היא עצומה.

יותר ויותר שחקנים בענף נוקטים במהלכים שינסו ולו במעט לפצות את כדור הארץ המזדהם בחסות האדם.

עוד ועוד חברות תעופה מצטרפות להכרזה כי הן מוציאות את הקשים ואת בוחשני הקפה שמוגשים באוויר לנוסעים. חברת הצ'רטר הפורטוגזית Hi Fly לקחה את הנושא צעד קדימה והשיקה לאחרונה טיסה נטולת פלסטיק לחלוטין. מדובר על כל המוצרים שבהם משתמשים לשירות הנוסעים.

בטיסה שנערכה בשבוע שעבר מליסבון לברזיל אכלו הנוסעים מכלים העשויים במבוק, כשהארוחה הוגשה להם במגשים העשויים מקרטון במקום מפלסטיק. גם שקיות ההקאה למקרה שהארוחה הייתה ממש דוחה - עשויים מחומר מתכלה וידידותי לסביבה.

החברה הפורטוגלית מצטרפת לחברות אחרות שכבר נקטו מהלכים דומים: אייר ניו-זילנד הוציאה משורותיה כלי פלסטיק שונים בדרך להיפטר מהם לגמרי; ריאנאייר מתחייבת להיות חברה נטולת פלסטיק (במטוסיה וגם במשרדיה) עד לשנת 2023; אלסקה איירליינס סילקה את הקשיות ממטוסיה; ואליה הצטרפו עוד חברות בארה"ב, בהן דלתא איירליינס ואמריקן איירליינס.

מי שסובל בעיקר מפסולת הפלסטיק הם האוקיינוסים. כ-8 מיליון טון של פלסטיק מושלכים לאוקיינוסים בשנה - לשם המחשבה הכמות העצומה הזו משולה למשאית שמרוקנת את תכולתה לים בתדירות של כל שנייה. למעשה, התחזית הקודרת היא שעד לשנת 2050 יהיו בים יותר חלקיקי פלסטיק מאשר דגים. לפי הערכות, הנוסעים ברחבי העולם מייצרים 5.7 מיליון טון של אשפה מדי שנה, ומכאן שהאחריות מוטלת גם לפתחנו.

קבוצת דיזנהאוז בחרה לנקוט צעד מעניין והשיקה פרויקט לפיו כל מי שרוכש דרכה חופשה הקשורה לים (נופש בטן-גב, קרוז, נסיעה לאיים וכדומה), מקבל צמיד של חברת 4OCEAN העשוי כולו מחצי ק"ג פלסטיק שנמשה מהים. דיזנהאוז הבינה שמדובר בבעיה שנוגעת לכולנו, והיא רכשה מאות אלפי צמידים בהיקף של כחצי מיליון שקל. הנוסעים יוכלו לענוד את הצמיד במהלך החופשה ולקבל תזכורת דרכו - לאן עליהם להשליך את האשפה במקום לזהם את החוף.

4OCEAN מנקה או האוקיינוסים בכל העולם ומפעילה מודל כלכלי מעניין המיושם בכפרי דיג ברחבי העולם - החברה מפצה דייגים בשכר ובציוד, כך שבמקום לאסוף דגים ברשתות, הם אוספים את אשפת הפלסטיק. מהפלסטיק הזה מייצרים את הצמידים שנמכרים לציבור ב-20 דולר ליחידה (והכסף תמורתם עובר לטובת המיזם).

בדיזנהאוז מתחייבים שעל לקוח של החברה שיעלה לרשתות החברתיות תמונה שלו עם הצמיד, היא תרכוש צמיד נוסף. הצבעים השונים של הצמידים משקפים את המטרה שאליה נתרם הכסף עם רכישת הצמיד: כחול הוא צמיד הדגל, לבן משמעו שהכסף עובר להצלת דובי הקוטב, ירוק להצלת צבי הים, תכלת להגנה על לוויתנים ועוד.