"הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון יצוא קנאביס מישראל"; מניות הענף זינקו בת"א

ההצעה תובא לשולחן הממשלה לאחר שהוסכמה עם כלל המשרדים הרלוונטיים • המוצרים שיהיו מותרים ביצוא הם אלה שעובדו במפעלים של פנאקסיה ו-bol עומדים בתקן • שר החקלאות אורי אריאל: "בשל הרגולציה בישראל, המוצרים מיוצרים עפ"י תקנים מחמירים שיאפשרו יצוא מוצרים בתקני איכות ברמה רפואית גבוהה"

קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי / צילום: שאטרסטוק

"הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב יצוא מוצרים רפואיים מבוססי קנאביס רפואי, בהתאם להמלצות הוועדה לבחינת היתכנות היצוא של קנאביס רפואי, בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שהגישה את המלצותיה לשרי האוצר והבריאות בחודש אוגוסט 2017" - כך נמסר היום (ד') ממשרד האוצר.

באוגוסט 2017 המליץ הצוות הבין משרדי, שכלל את נציגי האוצר, הבריאות, החקלאות, המשפטים, הכלכלה וביטחון הפנים, על יצוא קנאביס מישראל. באוצר כותבים היום, כי ההצעה תובא לשולחן הממשלה לאחר שהוסכמה עם כלל המשרדים הרלוונטיים, לרבות משרד הבריאות, הביטחון פנים, החקלאות, הכלכלה והמשפטים. וזאת לאחר שבוצעו תיקוני חקיקה הנוגעים בנושא לשם מתן סמכויות אכיפה למשטרת ישראל. 

ל"גלובס" נודע כי ההחלטה צפויה לעבור ביום ראשון הקרוב, אלא אם תיבלם את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. נזכיר כי כאשר סוגיית היצוא עלתה להחלטת ממשלה רשמית, באפריל האחרון - דחה נתניהו את המהלך. מחר בבוקר יתפרסם סדר היום הסופי של הממשלה.

ההצעה תאפשר יצוא מוצרים רפואיים סופיים שיקבלו רישיון על ידי הרגולטור במשרד הבריאות, למדינות המתירות שימוש רפואי במוצרים אלו בתחומן, בהתאם לנהוג במוצרים רפואיים אחרים. הערכות ההכנסות הפוטנציאליות מיצוא קנאביס מישראל משתנות מאוד, ונעות בין 250 מיליון שקל לפי הערכתו של פרופ' אבי שמחון שמונה על ידי נתניהו לבחון את ההחלטה (ומה שנראה קרוב יותר למציאות נוכח התחרות מצד מדינות נוספות), לבין 4 מיליארד שקל - הערכתו של שר החקלאות אורי אריאל, אשר ניתנה לפני כשנה.

כמו כן, צריך לבדוק את שוקי היעד האפשריות, כאשר נכון להיום מדובר בגרמניה, ובקנדה, שם המצב המשפטי לגבי יבוא לא ברור וכל מוצר צריך אישור נפרד. כמו כן, המוצרים שיהיו מותרים ביצוא הם אלו שעובדו במפעלים של פנאקסיה ו-bol עומדים בתקן.

בתוך כך, המניות הפועלות בתחום הקנאביס זינקו בבורסה בתל אביב בשיעור דו ספרתי, בהן טוגדר , מדיוי , עמיר שיווק , מרחביה אחזקות , יו ניבו וויטסמוק  , הרודיום השק , קנאשור , אינטרקיור

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר היום: "הטכנולוגיה הישראלית פורצת דרך בתחום הקנאביס הרפואי מצליחה לייצר מוצרים רפואיים מהמתקדמים בעולם מצמח הקנאביס ומשפרת משמעותית את איכות חייהם והתמודדותם של מליוני חולים ברחבי העולם הצורכים קנאביס רפואי כתרופה קבועה. אני מברך על כך שההחלטה תעלה על סדר יומה של הממשלה ותביא לפיתוח המשק, החקלאות, התעשייה והרפואה בישראל מועלת על סדר יומה של הממשלה. אני מודה לכלל המשרדים שהיו שותפים בגיבושה".

שר החקלאות אורי אריאל, שהיה מן התומכים הראשונים והבולטים של היצוא בשל התעסוקה והתמורה שהוא יכול להניב לחקלאים, אמר: "בעזרת אישור יצוא הקנאביס הרפואי ייפתח ענף חדש לחקלאי ישראל שעתיד לחזק את החקלאות כולה. בשל הרגולציה בישראל, המוצרים מיוצרים על פי תקנים מחמירים, שיאפשרו יצוא מוצרים בתקני איכות ברמה רפואית גבוהה".